Som sagt, WP fyller sin roll utmärkt som konsument-OS. Jag har helt enkelt INGA invändningar mot det ur den synvinkeln.
Däremot anser jag det vara fel att försöka påstå att det är "bättre" än t.ex Android - dessa två system är mycket olika och det beror helt på användaren. Tekniskt/funktionellt vinner Android överlägset, behöver man inte detta utan vill ha en enkel "Xbox/Zune-Phone" - då är WP ett ypperligt val.
Däremot delar jag som sagt varken Nokias eller MS "strategi" då den innebär ett stort steg bakåt när korrekt strategi hade varit att låta plattformarna samexistera. Att ersätta två kraftfulla plattformar (Symbian och Meego) är rena vansinnet när ersättaren saknar mycket funktionalitet.
Huruvida min hemskärm är "snygg" eller ej beror på. Personligen gillar jag den eftersom jag föredrar att ha allting samlat istället för att skrolla runt. Minimalism ger jag inte mycket för, även om jag kan förstå konceptet. Att ha en tom hemskärm passar inte mitt användande.
För mig är det höjden av ineffektivitet att behöva skrolla runt och hoppa fram och tillbaka, jag vill ha allt presenterat på så få skärmar som möjligt. Ikoner m.m som jag använder har jag valt för att de passar min smak, minimalism är inte min grej överlag då det leder till snyggt utseende visst, men ingen effektivitet då det leder till mycket skrollande.
Någon rörighet upplever jag inte, tvärtom är allting överskådligt presenterat i det format jag föredrar. Jag föredrar att ha en kommunikationshistorik direkt på skärmen (inte en blå tile med missade samtal eller en bara en e-postikon med antalet olästa brev) utan vill ha allting direkt i klartext, bara att klicka och läsa direkt i widgeten. Nyheter har jag på en annan hemskärm.
Att jag lägger upp all information samlat beror också på att jag nu har skärmutrymme - tidigare låg programmen på en annan skärm. Att kunna nå dessa från hemskärmen och samtidigt ha övrig information där gör mig klart effektivare och hanteringen går smidigare (jämfört med att hoppa till app drawern).
Att många hemskärmar läggs upp minimalistiskt beror på att minimalism är på modet, ju "enklare" saker är, desto bättre. Personligen delar jag som sagt inte det konceptet. Tillgång till information går före. Därför ser jag ingen anledning att ha en tom hemskärm eller tiles.
För min del är det uppenbart att alla inte "behöver" Android (de behöver inte ens WP). Olika plattformar passar olika kunder.
Däremot kan som sagt inte en låst och begränsad plattform bli "bättre" än en fullt funktionell. Den kan däremot passa olika användare bättre (genom att matcha deras behov, erbjuda det som dessa vill ha o.s.v).
Att jag reagerade på "Android-sågningsinlägget" beror på att jag tycker det vara rena FUDn att såga en hel plattform p.g.a ett uppenbart måndagsexemplar till mobil och sedan hylla en plattform som WP. Det är ju rena lögnen att t.ex försöka bortförklara widgets med att de inte fungerar. Det är också viktigt att skilja mellan personlig upplevelse och rimligheten i observationen. Om nu alla widgets kraschar och mobilen startar om en gång per timme - då är ju något uppenbarligen FEL med produkten. Då får man försöka lösa detta eller i.a.f lägga in en reservation för att åsikterna är baserade på ett struligt exemplar. Att däremot argumentera att "Android bara kraschar" utan att inse att det möjligen stämmer för måndagsmobilen och nämna det - blir tyvärr fel.
Förövrigt ser jag ingen konstighet i att Compals Lumia 800 med Nokia-logga säljer bra i Sverige. Den har nämligen rätt varumärke (vi talar trots allt om Nokia 3310-landet) och så har den glada färger (tänk skalen till 3310) - samtidigt är den enkel (tänk 3310 igen). Det är nämligen en modern, reinkarnation av 3310s koncept.
Forumåsikter som bedömningsgrund för en plattform? Ja, i vissa fall väger jag in det i bedömningen (förutom eget användande) - det beror helt på vad det samlade intrycket blir. Om majoriteten av argumenten handlar om att "den är enkel" följt av "funktion X är onödig för jag använder inte den, så plattformen behöver inte ha den" o.dyl - då påverkar det helt klart bilden. Om argumenten för en annan plattform handlar om konkret funktionalitet, t.ex "du kan göra detta med program A" och man då ser tydlig nytta eller i.a.f användningsområde - då förbättras bilden avsevärt.
Last edited: Mar 13, 2012