Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 januari 2012.

1. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9.204
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Yes det är wpcentral som är den stora sidan.

2. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    wpsverige.com nytt och litet men vi hoppas på det.

Sent from my Lumia 800 using Board Express

3. Biopower

Biopower Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Kanske skulle ligga i wp tråden men jag testar här eftersom det är en Lumia 800 jag är lite sugen på?!

Nu har jag velat fram och tillbaka mellan olika androider i olika prisklasser men blir inte klok... Har idag en Xperia Arc och har haft den sedan den kom (ca 1½ år). Har varit nöjd men nu börjar jag blir riktigt less på den. Seg som tusan trots otaliga reparationer av mjukvaran. Kan ta 20 sek från tryck till att den reagerar ibland. Inte ok!
    Det är den enda androiden jag ägt, innan har jag varit nokiafrälst och haft ett antal symbianmobiler men jag inser ju att det är mer eller mindre dött nu.
    Ryktet säger ju att wp ska vara kvickt som tusan men jag har en del fördomar. Har eg inga belägg utan mest rykten jag hört. Men vad har wp för negativa sidor? Vad kommer jag sakna från android om jag byter och vad kommer jag att gilla? Har Lumia 800 någon nackdel jämfört med andra wp-mobiler?

Eftersom jag har lite begränsad budget så är det inget alternativ att vänta på de nyare wp8-lurarna som annonserats. 2200:- som lumia 800 kostar nu verkar lagom...

4. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Det du kommer sakna är förmodligen Notificationsmenyn med snabb knappar för att slå på ochestänga av wifi osv...

5. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Intressant, finns det någon lösning på detta eller måste man in i menyer och grotta för att slå av och på såna funktioner?

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

det finns sånt i WP.. dock så lägger du dessa toggles som en tile ist.. det är inte den bästa grejen i världen men det funkar bra och så ofta ställer man inte om såna toggles iaf så det verklign är ett problem.. jag satte upp wifi hemma och på jobbet 1 gång sen har jag aldrig rört wifi mer.. funkar prima.

7. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9.204
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det negagiva kan ju vara att det är mer låst men enligt mig blir det lika gärna en fördel. Man får ett stabilare OS som har "kontroll". Du kommer att gilla flytet och enhetligheten då nästan alla appar görs i samma metro tema. Enkelheten över det hela och alla bara funkar. Lumia 800 och 900 har ganska taskiga kameror jämfört med andra telefoner. Notificationsmenyn kanske du saknar ja och öppenheten om du gillar att pilla med utseende och dylikt.

Tapatalked

8. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Kan inte påstå att jag pillar speciellt mycket med utseende, men det händer. Mer viktigt är att mobilen reagerar när man trycker. Att skriva sms med ca 3 sek fördröjning på alla tryck suger stort. Händer inte varje gång men ibland så bråkar min mobil med mig.

Notifieringsmenyn kan jag klara mig utan tror jag.

Något som jag dock gillar är att det tamejtusan går att hitta appar för det mesta. Sonyericssons dialer gillade jag inte under GB-tiden så vips så hittade jag en bättre på Google Play. Felparkerad bil på i mitt garage. Google play hade en app som hjälpte mig hitta ägaren. Taskig wifitäckning hemma. Ladda ner Wifi-analyzer och kolla vilka kanaler som var minst använda av mina grannar.
    Bara några exempel. Är det lika bra på marketplace? Behöver ju inte så mycket som på google play men lite av varje är ju bra.

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

apputbudet är lite skralt i den bemärkelsen.. www.windowsphone.com bara å söka.. det mesta hittar man kompromisser på faktiskt.. det blir lite give & take på det mesta men i gengäld får du en satans rapp telefon... lumia 920 känns spontant som den kommer bli episkt jävla grym.. blir svårt att låta bli att köpa :)

10. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jäkla svårt detta. Har ju alltid gillat att gå lite mot strömmen. Flesta polarna säger köp iphone. Ingen av dem visste vad en smartphone var medan jag körde symban. Gillar inte alls iphone, även om den kanske flyter på bra och så.

Får fundera vidare...

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

jag har en iphone via jobbet som jag bara svarar i telefon på numera.. den imponerar faktiskt inte med nånting längre.. överhuvudtaget.. inte ens rappheten för den är inte högre än en androidlur med jellybean.. jag har tom lyckatsd med mer lagg på min iphine 4s än på min nexus.. min nexus har 90 apps intallerade typ min iphone.. 5-10 utöver de som hänger med..

iphones storhetstid när det gäller utbud av apps och snabbhet är definitivt över.

12. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det kanske bara är min Arc som dummar sig men har fått för mig att jag inte är ensam om lagg i androidvärlden.

Hur är det egentligen med multitasking på wp7.5? I bygynnelsen var det väl uselt på wp?

Hur fungerar det med webläsare? Väljer jag någon annan är ie så är det ändå ie som öppnar länkar i mail eller? (som på gamla s60)

13. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

tror bara det finns IE idag men det kan ju mycket ävl komma att ändras.. det är nog ingte större problem heller för den delen. multitaskingen fungerar mer som på iphone dvs inte alls.. man pausar ju programmen eg och det man kör just då tar vid.. sen funkar det ju såklart med vissa saker som att lyssna på musik och surfa samtidigt etc..

14. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Frågan är om man tex kan köra endomondo samtidigt som man lyssnar på spotify. Hörde att just gps ej går att köra samtidigt som något annat men det var nog i början av wp historia. Inte säkert att det är så nu?!

15. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Svårt att säga vad du kommer att sakna, vissa saker som var ett måste på Android behöver man helt enkelt inte på wp men visst finns det brister men det gör det ju på Android också.

Var inte feg, köp en 920. Om du inte är total appoholic så kan det inte bli fel :-)

Sent from my Lumia 800 using Board Express

16. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

Det kan jag tyvärr inte svara på men iom WP8 kan det säkerligen vara löst helt och hållet.

17. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Vore najs att veta vilka brister du syftar på, både i wp och android, så man kan jämföra? Jag kan noll om wp, har endast pillat lite på någon lur i butik.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är budgeten begränsad. Lumia 800 tycker jag ligger lagom i pris...

Last edited: 30 september 2012
  18. Biopower

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det skulle vara en dealbreaker för min del så det vore snällt om någon kunde svara på det?!

19. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

det enda som stoppar mig från att köpa en WP-lur idag är turf.. Turf är den enda appen jag måste ha... sen skulle jag ju IOF kunna köra det på min gamla android med när jag väl är ute och kör men iaf ;) i want it!

20. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

maila och fråga ;)
    kan dock inte tänka mig att det inte skulle gå..