Nokia Lumia 920 is here

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 3 nov 2012.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du eller jag vet inte om telefonen har stöd för TDD LTE här i Sverige eller ej. Vi kommer att veta detta säkert först när Nokia säger något om detta eller när telefonen släpps. Jag har inget mer att säga om det. Hittar du fakta där Nokia bekräftar att den version som kommer att säljas i Sverige av 3 inte har stöd för TDD så kommer jag självklart anpassa mig efter den infon.

AT&Ts version har exempelvis stöd för LTE på 700MHz. Så där har du en version av telefonen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

2. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Så man skriver att man har stöd för det ena på hemsidan men du inväntar ett uttalande innan du inser att de genom att skriva den ena utesluter den andra?

Varför skrev man den ena, om man skulle stödja båda? Realistiskt att tro att man bara nämnde en av två?

Hur vet du att att Verzons inte har det också, även fast den verkar på en annan frekvens?

Tror du det finns olika telefoner till vardera frekvens, eller en telefon som har stöd för flera frekvenser (i samma land)? :eek:

Last edited: 10 nov 2012
  3. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
  5. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Har Nokia skrivit någonstans att de stödjer FDD? Allt jag sett är att de skriver om LTE-stöd.

6. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag återkommer med ett längre svar men TDD är en sämre variant av 4G? 3.8++ läste jag någon kalla den.

Som sagt ska strax editera med mer info, återkommer.

Säger du att 700 och band 17 är samma sak?

http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia920/specifikationer/

Här ser du att den svenska versionen klarar 700 också, OCH 1700, så AT&T har inte fått en speciell, som jag sa, vad tror du är rimligast, en telefon som klarar olika frekvenser, eller olika lurar för olika frekvenser.

Så nej, AT&T hade ingen egen variant.

Last edited: 10 nov 2012
  7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det står på Nokias svenska hemsida. Men tex Huawei och ZTE har flertalet gånger glömt bort att ta med TDD i sin produktveskrivning även fast modemen, i de fallen, har stöd för TDD :)

8. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad hade du tänkt att tillägga?

Nokia.com anger att den inte har stöd för lika många frekvenser som Nokia.se gör - därav antar jag att AT&T har en egen version. Av vad jag har förstått så ska de även ha en egen mjukvaruversion för telefonen. Nokia.coms spec saknar exempelvis 700 och 1700-banden.

TDD är en annan LTE teknik, vilken i dagsläget inte kan erbjuda lika höga hastigheter som FDD men samtidigt så är den på ett sätt mer anpassad för vanligt surfande. Den 4G som finns idag i Sverige ska egentligen klassas som typ 3,9G eftersom den inte är över 100Mbit/s vilket egentligen är gränsen för att få kallas 4G.

Nokia.com spec: http://www.nokia.com/global/products/phone/lumia920/specifications/

Infon om olika mjukvaror: http://nokiapoweruser.com/2012/11/0...-of-lumia-920-and-820-now-appear-on-navifirm/

10. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Kan omöjligt vara en egen version då´den svenska varianten också har stöd för både 700 och 1700. Enkel logik.

Men det gör inte den svenska versionen så den stöder allt det där. Alltså ingen egen variant som du sa.

Kunde du några varianter på 920 eller var det bara svammel?

Och ifall det saknas på hemsidan så kan vi ju säga det du själv sa - ZTE och Huawei har stöd för TDD med glömt det på hemsidan.

Last edited: 11 nov 2012
  11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Då kan du som är så kär i Nokia och Lumia 920 förklara för mig hur det kommer sig att svenska Nokia anger att telefonen har stöd för fler frekvenser än den som Nokia.com har specifikationer för? Även Nokia UK anger färre frekvenser... Som sagt så får du gärna förklara det, varför skulle vi i Sverige få en version med stöd för många fler frekvenser än både USA och UK?

12. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

13. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag säger som du, kul att du faller på dina egna ord, det finns vissa, ZTE och Huawei, som har stöd för vissa tjänster som de glömt på hemsidan.

Som jag sa innan, en telefon med teknik för flera marknader, är bra mycket vanligare än olika mobiler för olika marknader.

Kina är ett undantag, där heter den också 920T.

Svenska sidan visar alla frekvenser luren täcker, de andra sidorna visar vad luren i landet behöver täcka?

14. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Förvisso men var och varannan Androidtelefon finns i flera olika varianter med små skillnader för den amerikanska marknaden. Det är inget ovanligt. Likaså dessa Lumia 8xx och 5xx och allt vad det är.

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ta Huawei E392, den version som säljs av Telia har stöd för 1800-bandet, men så har inte den version som säljs i Tyskland. Så även där förekommer det skillnader i versioner, vad jag menade att man glömt är TDD stödet.

Att Nokia skulle kunna leverera en telefon med stöd för fler frekvenser än ett dedikerat LTE modem tycker jag inte känns troligt, alls. Om du har någon bra förklaring och källa på detta så är jag intresserad av att ta del av det, då räknar jag inte Nokias spec sida som källa då deras information i olika delar av världen talar emot varandra.

På det du la till på slutet om att de andra sidorna skulle visa det de behöver visa, då får du gärna förklara för mig varför Nokias amerikanska sajt inte visar AT&Ts frekvenser.

Eftersom vi skulle kunna hålla på fram och tillbaka om detta, hur länge som helst så kommer jag härmed att sluta svara. Jag kommer gå på det officiella som kommer ut från Nokia eller användare när den funnits ute på marknaden längre. Visar det sig att jag har fel, ja - då kommer jag att säga det. Men i detta läge så finns det information som talar mot varandra och du verkar ju aldrig ge dig på något sätt alls oavsett vad det gäller som har att göra med 920. Tack för mig, för nu iaf.

Kate gillar detta.
  16. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Android har väl inte heller enhetliga uppdateringar för hela systemet, så jag vete fasen om det går att jämföra.

17. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    "LTE 700 MHz Class 17 / 1700 / 2100 - Nokia Lumia 920 for AT&T"

Var bara tvungen.

19. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Precis, AT&T kan inte nyttja alla frekvenser utan just dessa. Men luren innehåller fler, vilket står, bland annat en frekvens (2100) under den raden som AT&T kör med, men som finns i luren. Du förväxlar ju det OP-nätet klarar/är lämpligast för, mot vad en lur klarar av, de har gjort så de ska klara så många olika frekvenser som möjligt. De gör inte en ny modell för varje frekvens :D

Kina undantaget. Den operatören har 700 miljoner abonnenter och ett eget specialnät så då fick man göra en special-lur som heter 920T.

20. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jämför Lumia 900 for AT&T med den internationella

Internationell: http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_900-4578.php
    Här man man läsa: "Also known as Nokia Lumia 900 RM-823"

AT&T: http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_900_at&t-4275.php
    Här man man läsa: "Also known as Nokia Lumia 900 RM-808"

AT&T har alltså en specialversion av Lumia 900. Så din teori om att det inte görs olika versioner är inget annat än bullshit.

För övrigt har jag inte fått svar på min ursprungliga fråga: Klarar Lumia 920 LTE-TDD? Om du inte vet så ber jag dig att låta bli att svara.