Nokia Lumia 920 is here

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 3 nov 2012.

1. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Nokias äss i rockärmen

"Trots Microsoft-affären behåller Nokia rätten att släppa mobila prylar under det egna varumärket i framtiden. Bolaget behåller samtidigt sin hemliga portfölj laddad med hökteknologiska patent. Det noterar teknikbloggen Techcrunch.

Techcrunch har lusläst villkoren i jätteaffären mellan Microsoft och Nokia som slog börserna med häpnad på tisdagen.

Bland annat framgår att Nokia behåller rätten till varumärket på allt utom mobila terminaler. Dessutom återfår Nokia varumärkesrätten även till mobiltelefoner redan 2016.

Det betyder att Microsoft-uppgörelsen rymmer möjligheten för en återkomst för Nokia på mobilmarknaden om 30 månader, skriver Techcrunch.

Teknikbloggen understryker att Nokia har kvar sin patentportfölj efter år av intensiv teknikutveckling. Där har Nokia-innovationerna samlats på hög i skymundan av marknaden, av rädsla för att de skulle kannibalisera på dagens telefoner.

Förutom nya telefoner finns alla möjligheter att andra typer av terminaler eller teknikprylar under varumärket Nokia ser dagens ljus i framtiden. Det uppger en talesperson på Nokia för Techcrunch.

Forskning pågår på en rad områden i vår utvecklingsorganisation, av vilken allt inte är offentligt, men som kan skapa förutsättningar för nya Nokia- eller partnerprodukter som inte står i konflikt med det här(Microsoft-affären)”, säger talespersonen till Techcrunch.

Microsoft-affären omfattar den fullständiga rätten till Nokias varumärken Lumia och Asha. Samtidigt är Microsofts rätt att under 10 år använda sig av själva namnet Nokia begränsat till mindre avancerade mobiler som bygger på Nokias S30 och S40-serier, enligt avtalet.

Det ger intrycket att Microsoft inte har för avsikt att sätta Nokia-varumärket på nya smarta telefonmodeller, skriver Techcrunch.

http://www.di.se/artiklar/2013/9/4/nokias-ass-i-rockarmen/

Hoppas ässet är Meego, för det kan mäta sig med alla OS, och även slå dem. Jag tror inte Nokia finansierade Jolla för att vara snälla, utan för att kunna jobba vidare men under täckmantel, då har man utåt lagt ner Meego, MS accepterar dealen och de började med WP. Men Nokia, om någon, bör ha insett potentialen i Meego. N9 såldes mycket begränsat men ändå finns det communitys om den. Det vet också Nokia.

Android eller Meego. Helst Meego. Eller att MS har fått upp sitt WP med alla appar på 30 månader så att Nokia bara åter kan kliva på tåget när WP är intakt.

Last edited: 5 sept 2013
  2. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

Håller med om att det hela luktar apa. Men jag tror att det tvärtom hamnar i business skolorna som ett skräck exempel på hur en styrelse (dvs Nokias) inte får agera. Elop var en trojan.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

3. pmugghc

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Communityn på talk.maemo.org är fortfarande ganska levande.

Trots Elops gedigna försök att ta död på MeeGo och totala brist på marknadsföring till förmån till WP så har N9'an ändå sålt mer än Lumia 800 gjorde. Vilket är ganska intressant!

5. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nokia is dead, Newkia rises!

Lol. För övrigt en ganska intressant läsning. Nu dyker opportunisterna fram! Vart ska allt det här sluta.

pmugghc gillar detta.
  6. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Kul som fan :D

Det verkar vara Nokia-folk inblandade om jag inte läste fel.

7. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Kul att Glance Screen uppdaterat sig så man nu får not på standby-skärmen.

Kolla efter den updaten ni som inte gjort det.

8. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Menar du notiser, ala N9 style?

9. Kenntak

Kenntak Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone
    Platta:
    Sony Z4 tablet
    Tjo!

Har ett problem med min 920..Som kanske är normalt?

Mitt problem är att min telefon tappar all täckning då och då, den pendlar även mellan E,H,H plus och 4G. Jag bor i en stad som har full 4g och detta täcker även runt omkringliggande områden. Men min telefon tappar mottagningen likförbannat.

Oftast ser jag att den inte har någon mottagning när jag plockar upp den ur fickan, men även när jag skall kolla FB osv så är där ingen signal.

Har pratat med telia 3gg och de säger att där inte finns några problem med 4g i min region. Har även "blåst" telefonen 2gg.
    Och som grädde på moset lämnat in den och då bytades en del grejor med radio osv.
    Men direkt efter jag hämtat ut den börja den tappa igen.

Ringde Nokia kundservice (9.90kr/min) och dom mena på att det inte var något fel på telefonen. Skulle där vara något fel skulle jag inte ha mottagning överhuvudtaget.

Men senast idag och just nu så förlora jag mottagning i ca 1h. Var tvungen och starta om den och nu har jag full 4g igen...

Någon som känner igen detta? Vad ska jag göra? Sim-kortet är ca 1 år gammalt och det kan ju vara det som strular, dock hade jag min reserv telefon igång medans min 920 var på verkstaden och då tappades aldrig mottagningen.

Tacksam för svar! PS haft telefonen i ca 4dagar sen verkstad och får kramp i huvudet av att veta att den måste lämnas in igen..

Edit: Även läst trådarna på wpcentral och följt deras råd utan framgång. Detta är inte acceptabelt och undrar om man kan häva al. få ut en ny 920 som funkar? Att skicka den på service igen är ingen lösning för mig!

Last edited: 7 sept 2013
  10. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Häva köpet kan du väl göra först efter att den har lämnats in på lagning 3ggr för samma problem utan att det blitt löst. Antar att du haft telefonen länge nog så du inte bara kan lämna tillbaka den.

Det jag skulle börja med är att beställa ett nytt SIM från din leverantör för att utesluta det annars tycker jag det luktar hårdvaruknas med tanke på att blåsa luren inte gör någon skillnad.

Finns inte den där "nätverksinställningsappen" appen kvar på Lumia lurarna, som ställer in telefonen mot din operatör? Tänkte om det kanske skulle kunna hjälpa.

11. Kenntak

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone
    Platta:
    Sony Z4 tablet
    Gick från HTC 8x och behövde en ny snabbt och fick nog den sista 920 i närheten så den är bara några veckor gammal. Och den började med "problemet" direkt! Men ja jag skall beställa ett nytt sim.
    Har glömt koden, men hur kommer man in i servic menyn? KKan man inte köra något test där som kanske påvisar signal fel eller så?

12. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    ##634# tror jag du får slå i dialern. Om det finns något relevant test i service menyn har jag ingen aning om.

13. Kenntak

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone
    Platta:
    Sony Z4 tablet
    Hmm, det funka nog inte? fick bara fram någon skum info om modem typ??
    Aja blir att knalla till butiken i morgon och fråga vad jag skall göra!

Men tack för hjälpen!

14. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Jag har samma problem som dig med att tappa mottagningen. Har testat 3 olika simkort med olika operatörer (inget av dom är äldre än 3 månader) och problemet kvarstår.
    Men jag hoppas att det blir en förbättring för dig. För mig återstår bara att lämna in den och hoppas att dom byter ut eventuellt felaktig hårdvara och får ordning på skiten så den går att sälja

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

15. Kenntak

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone
    Platta:
    Sony Z4 tablet
    Skönt att höra(eller inte) att fler har detta problem. Som dig är jag inne på samma spår, jag accepterar inte detta och hoppas det bara är 920 som har dessa problem. Men man blir jäkligt arg, tror du Nokia vet om dessa problem? Hade jag vetat detta innan, så hade jag ju aldrig rört 920 fast den är en riktgit nice telefon!

16. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Ja, dom är nog medveten om det även om deras support aldrig skulle erkänna problemet via publika kanaler då det kan generera negativa reaktioner som i sin tur kan leda till minskad försäljning av enheter.
    Förhoppningsvis så är det ett mjukvarufel som går att patcha bort så vi som har felet blir nöjda och glada.
    Skulle det däremot vara ett hårdvarufel så kan det bli en kostsam historia både ekonomiskt och ryktesmässigt

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Kenntak gillar detta.
  17. Kenntak

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone
    Platta:
    Sony Z4 tablet
    Okej, då återstår det ju bara om detta är unikt för 920 eller även 925/928 och 1020 är drabbade?
    Skulle det vara så är det ju inte ens lönt att köpa någon ny under denna generation av nokia, vilket är synd. Dock lockar inte 1520 heller så mycket, då alla WP lurar "samma". Hoppas det kommer in lite nya alternativ då...

18. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Nej, tyvärr. N9 har väl Amoled vilken jag nästan tror krävs för att kunna ha tillgång så många not utan att dränera batteriet. Fan vilken vacker bild du la upp. Blir sugen på att köpa en bara för att ha, då den är unik i sitt slag. Även om jag tror Nokia en dag kommer m,ed en N10.

Vi med 920 får nöja oss med klocka och mess, batteri än så länge.

Och angående det att jag tror Nokia kommer återgå till mobiler igen, verkar vara något som jag inte är ensam om:

The agreement between Microsoft and Nokia says that Nokia will not be able to use its brand name on any phones until 2015. Also, Nokia will not allow Microsoft to use Nokia's logo on any of its smartphones. Microsoft is only allowed to use the Nokia logo on feature phones.

While many people in Finland are almost mourning the news that Nokia phones are going to be history, the nature of the agreement between Microsoft and Nokia tells me that Nokia is definitely not done with the business of making phones. Let's think about it for a second, if Nokia was completely done with the idea of building phones forever, it would let Microsoft use its logo on smartphones and the agreement wouldn't have limited Nokia's usage of its own logo on its phones for only 2 years. The agreement could have said "Nokia will not be able to use its logo on its phones ever again," but it says "Nokia will not be able to use its logo on its phones until the end of 2015." This is loud and clear.

"Since Nokia will be able to start making smartphones under its name after 2015, I expect the company to take advantage of this. We don't know who Nokia's CEO will be by then, but this may change a lot of things. If Nokia's new CEO has the same mindset as Stephen Elop, Nokia will continue to stick to Windows Phone ecosystem. If the new CEO is more open to use another operating system such as Android, we may see the company launching several phones in multiple operating systems. Of course, since Microsoft now has so much influence in Nokia, it will do its best to plant another one of its men in the company just to keep things safe. Then again, most pro-Microsoft executives in Nokia will already be working for Nokia, so things can take an interesting shape."

http://seekingalpha.com/article/1679072-will-nokia-phones-make-a-comeback-in-2015

19. pmugghc

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

20. pmugghc

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER