Nokia N8....och annat mumlande

Diskussion i 'Off Topic' startad av BenPool, 8 okt 2010.

  1. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Jag är rastlös av mig när det gäller telefoner och aldrig nöjd, gillar nya grejor och att testa

    Hoppade på Androidtåget i och med Magicen för 1,5 år sen och älskade den, fullkomligt. Bästa telefon jag haft....efter ett tag ville jag ha ny igen, lyckades stilla behovet/önskan genom att flasha nya roms stup i kvarten istället
    I vilket fall, X10, SGS, N1, N900 med android, HD2 med android mfl har passerat mina händer. Även en kinestablet har hittat hit och ligger oanvänd

    Senaste var HD2:an.....jaja, I vilket fall som helst så tröttnade jag och kunde inte hitta ngn kul Androidtelefon att införskaffa så jag blev lite sugen på Nokia N8 (och sen vill jag nog ha en E7 eftersom den har tangentbord)
    Mest var det kameran som lockade med N8, och den är bra....riktigt bra.
    Ja, om det inte vore för att den kör force close varannan gång jag startar den :O
    Det faktum att jag inte kan synka varken kalender eller kontakter med Google är inte heller riktigt bra, men går att lösa med tredjepartsprogram (så fort dom behagar stödja N8:an)
    Men första besvikelsen kom redan i bilen när jag skulle packa upp telefonen igår....
    Lådan kändes fattig!
    Säkert jättemiljövänlig kartong men gav absolut inget bra första intryck
    Sen låg telefonen i vit plast i denna ganska stora låda....lite skrangligt och inte så förtroendeingivande
    Inget minneskort följde med....fattigt!
    Men det värsta är faktiskt att det inte följde med någon sovsäck till telefonen, jaja....fodral säger kanske ni andra
    Mycket fattigt och jag är ganska besviken.....
    HTC har skämt bort mig med sina fina sovsäckar till telefonerna, framför allt den till HD2:an var grym :)

    Jag funderar på att lämna tillbaka telefonen mest för att jag är besviken på helhetsintrycket....

    Men frågan är....vad ska jag då ha istället?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 750
    Mottagna gillanden:
    44 748
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur flexibelt känns Symbian i den version som följer med (5th edition?) är det enkelt och smidigt att komma åt alla inställningar och finns widgets för alla basfunktioner? Hur är flytet i jämförelse med de Android-telefoner du testat tidigare vad berör att skrolla runt i webbläsaren, svepa mellan olika hemskärmar och när du flyttar runt bland widgets och annat? Hur är utbudet på Ovi Store i dagsläget?
     
  3. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Symbian^3 tror jag dom kallar denna version, som egentligen bara är en mellanversion...det är med Symbian^4 det verkligen ska hända saker...sägs det

    Det är ganska enkelt att komma åt inställningar, men man blir lite förvirrad såhär i början...det skiljer ju sig såklart från Android (men det vara ju likadant innan när jag gick från Nokia till HTC Magic)
    Det är smidigt att byta profil direkt från hemskärmen, och det är väl den inställning jag använder mest


    Jag är inte mycket av ett widgetfan, det får jag väl erkänna, men det finns några som jag använder på N8:an
    Gmail, Aftonbladet, TV.nu, inkommande SMS (missade samtal mm) och twitter.
    Tyvärr är alla widget endast 4x1 för att använda Androidspråk, så det är inte mycket info som syns. I princip blir dessa widget endast genväg till applikationen så att säga
    Och flytta runt mellan dom.....möjligheterna är inte så stora. En widget är 4 enheter bred och en enhet hög så att säga, man kan ha 6 widgets på en skärm. Vill man ha genvägar till program får man använda en widget som har plats för 4 genvägar (och 4 är tvingande, du kan inte ha färre)

    Flytet mellan hemskärmarna, 3 st finns det, är bra. Det flyter inte men skiftar direkt...eh..glasklart va :)

    Webläsaren är värdelös! Opera finns att tillgå, har inte testat än

    Ovi Store är ganska sunkigt, litet utbud
    Allra bästa funktionen, som jag lärde mig älska på N900:an, är Radiosändaren. Jag kör Spotify i bilen väldigt ofta och det är skönt att bara ratta in på radion istället för sladdkopplande

    Överlag känns det som ett par steg tillbaka från tex min Nexus

    En kompis står i valet och kvalet mellan en iPhone eller en N8 och jag rekommenderade honom idag att slå till på en iPhone......ungefär så nöjd är jag med mitt köp
    Fast samtidigt är kameran bra, och det gillar jag. Och HDMI-kontakten är lite lattjo också
     
  4. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Pallade inte längre, telefonen är återlämnad till butik
    Jag ville, och försökte verkligen, älska...eller i alla fall gilla denna telefon men det gick inte
     
  5. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Tur man läste denna tråden, funderade faktiskt själv på en N8 lite halvt.

    Jag har även kollat på Samsung Wave som i princip har samma specs som SGS fast mindre skärm och Bada OS (som sägs vara överraskande bra). Kanske något för dig också BenPool?
     
  6. Neonbrun

    Neonbrun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Du kan inte vara helt frisk ? xD Köper telefoner stup i kvarten... :O
     
  7. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har för mig att de sa samma sak om S60Edition5 (eller vad den nu heter) och att det var i Symbian^3 det skulle hända saker :teeth:
     
  8. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Köp en HTC Desire HD och sluta byta telefon hela tiden du kommer snart hamna i lyx fällan annars :P.
     
  9. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    WIN! ;-)

    Jag som är en finne har inte ens övervägt att skaffa en Nokia dom senaste åren. När det kommer en Nokia med Android, då kan jag fundera på ett byte.
     
  10. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Farsan fick hem sin N8a igår, känns riktigt skön och gedingen. Själv är jag inget fan av Symbian men men..
     
  11. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Måste säga att N8 är lyftet jag letat efter. Blev trött på min stora X10 som hade en lååååångsam kamera och ingen blixt. Nu använder jag ju kameran en del som småbarnsförälder.

    Kan ju säga att jag har en hel del oanvändbara bilder och filmer från min X10 som inte direkt kan kallas "Kodak Moments".... N8 är lite av en revolution här.
     
  12. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Skaffade en Desire HD (fast först en G2)....men inte heller den var en keeper så nu sitter jag här med en Symbian^3 telefon igen, Nokia E7, och återigen är jag imponerad av själva telefonen.
    Grym byggkvalite, härlig gedigen känsla, inget glapp med tangentbord/skärm som tex på DZ & G2. Och på tal om tangentbordet, det är det bästa jag någonsin använt på en mobil

    Men Symbian kan få en vuxen man att gråta, på riktigt :cry:
     
  13. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Håller med. Försökte med svärfars N8... och oj vad användarovänligt gränssnitter är. Telefonen kändes två år äldre än min Liquid E... Trodde den skulle vara snäppet bättre än min telefon, men nej. Flera steg under...