NoobGuide: Installera JB på din [MZ601 Motorola Xoom 3G] (Team Eos)

Diskussion i 'Motorola' startad av kendobendo, 3 feb 2012.

1. aeqvist

aeqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    S9+
    Har testat nån nightly tidigare och den var inte stabil. Tycker du ska hålla dig till 1.0 iaf, men prova kan man ju alltid göra, går ju gå tillbaka om den inte känns bra :)
    Det största problemet jag hade med nightly var att batteritiden blev avsevärt mycket sämre.

2. SpinEcho

SpinEcho Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag kör #59 och den fungerar alldeles utmärkt för mig. Kör dessutom överklockat 1408 och interactive.

Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2

3. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Jag har haft problem med EOS 1.0.0 de senaste 2 dagarna att den startar om sig helt sonika och går in i bootloop vid EOS loggan. Jag måste då trycka på Power + Volum UPP för att starta om den och komma in igen i systemet. Någon som har haft liknande problem? Hur fixa?

Aldrig haft problem tidigare

4. sneeze

sneeze Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Gick från 1.0 till #61 och den har funkat utmärkt. Fixade roteringsproblemet jag hade. Har iofs inte testat batteritiden, har den alltid i dockan när jag inte använder den så jag har ingen aning hur länge batteriet räcker och om det är nån skillnad mot 1.0. Deep sleep används iaf

5. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag har aldrig haft just detta problem men prova gå in i Recovery och välj att Wipe:a cache och dalvik cache. Förhoppningsvis så fixar de problemet.

6. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Ingenting kommer raderas?

7. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Nej inget. Cache = Temporära filer som skapas om vid behov.

De som kommer hända nästa gång du startar upp ICS att den skapar om alla tempfiler. De kommer stå "Uppgraderar android 1 av xxx..." där xxx = antalet appar du har installerat.

All userdata och konfigurationer kommer finnas kvar.

ASR gillar detta.
  8. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Jag tror jag vet vad problemet är. Jag tog bort SD-kortet som fanns i min Xoom och använde den i min RAZR, det borde jag inte ha gjort. När jag försökte rensa cache och dalvik så fick jag upp meddelandet E:cant open /dev/block/mmcblk1p3 bl.a

Jag satte tillbaka SD-kortet och då funka det att rensa cache och dalvik (tror jag) får hoppas på att det fungerar nu.

Var kan jag billigast köpa 8GB minneskort?

9. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Varför köpa 8gb när man kan köpa 32GB ? :D
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=963227
    Sjukt prisvärt. Ruskigt bra minneskort och hög överföringshastighet.

Fast om du verkligen bara vill ha 8GB och om du struntar i hastighet och bara vill ha de billigaste:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476854

10. Danhill

Danhill Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Blir vansining, har försökt nu i 3 timmar och fastnat på;

*Skulle du inte komma in i Clockwork utan istället ser du en grön gubbe med ett gult utropstecken på magen då måste du flasha in Recoveryn igen. Detta händer ibland, jag vet inte varför. Så som sagt upprepa #10 i fall detta inträffar*

HAr nog försökt 13-14 gånger utan resulatat..någon som har några tips, har jag förstörr plattan nu?

11. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Skumt.. de verkar som de är något som går galet när du ska flasha recovery-Tiamat-R4c-100611-1150-cwm.img. Kontrollera så filen inte är korrupt den du har laddat ner. Jag har kontrollerat CRC på min gamla som jag själv använde och tankat ner en fräsch kopia idag. Bägge stämmer så de är inget fel på servern. Kör ett CRC program och kontrollera så filen ser rätt ut. Jag använder FileTweak.

Här har du egenskaperna för filen:

Testa också att använda en annan USB-port på din dator. Använd en på baksidan av din dator. Portar på framsidan är ibland lite strömsvagare än dom bör vara då kablarna på insidan är längre.

12. FuriousRage

FuriousRage Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy A5

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy A5
    Telefon 2:
    Motorola G4 Plus DualSim
    Telefon 3:
    LG Flex 2
    Det hade varit bra om du hade skrivit att även ditt SD-kort formateras och töms, så nu blev jag av med mina 2 backup jag gjorde med olika program..

13. aeqvist

aeqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    S9+
    Jag rensade då aldrig SD-kortet när jag bytte till ICS, ska inte behövas heller.

14. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Om du följer guiden enligt som jag har skrivit den så finns det ingen chans att ditt SD-kort blir tömt. Däremot ditt internminne. Så jag antar du syftar på internminnet. Men vad förväntar du dig? Du blåser ju om hela plattan.

Sorry att jag inte skriver med uppenbara saker men är man osäker så får man antingen skylla sig själv eller så gör man de som alla andra gör: Säkerhetskopiera allt till din dator först! Backup backup backup!

Sorry om jag låter otrevlig men jag pallar verkligen inte gnällposter när de är obefogat!

15. Minex

Minex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack för en superbra guide!
    Min sambos eviga klagande om att plattan var seg etc.. är nu över och det känns som en helt ny platta!

Tack.
    Keep up the good work.

16. boltis

boltis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201

MINA ENHETER

Tack för guiden! Funkade klockrent!

17. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Nu finns Eos 3.0 Jelly Bean med stöd för 3G tillgänglig. Det är dock beta men tids nog så blir den garanterat helt ok. Men som vanligt, man flashar den på egen risk. Kör ni en stable idag och är inte så intresserade av de senaste utan är mest ute efter stabilitet så rekommenderar jag att man inte flashar in denna release förrän den nått fasen för stabila versioner.

Ni hittar tråden på XDA här:
    [ROM][JB] Team EOS 3 *JELLYBEAN* Nightlies - Umts_everest / MZ601 / EU 3G ONLY

Här tankar ni JB:
    http://goo.im/devs/teameos/roms/eos3/nightlies/umts_everest/

Här tankar ni nya gapps:
    http://goo.im/devs/teameos/roms/eos3/gapps/

Installation:
    Ni installerar denna på samma sätt som är beskrivet i guiden på sidan 1. Tänk på att utföra en fullständig wipe av data och cache innan ni flashar in JB på eran platta. Alla appar, inställningar, dvs allt som finns på eran platta kommer att försvinna. Allt förutom de som är lagrat på ert SD-kort. Vill ni så kan ni göra en backup med hjälp av Clockwork mod. Gå in under backup menyn.

Jag återkommer när jag har testat runt lite med mina egna intryck av JB på Xoomen. En sak som känns jävligt kul är att xoomen kanske inte är den snyggaste plattan med den bästa skärmen osv.. Men vi har iaf snabba releaser av rommar med de senaste. De är värt rätt mycket imo :D

Last edited: 18 jul 2012
  18. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tänkte skriva några rader om mina underligheter här ikväll. Detta kommer funka lite som en logg för mig. Kanske kan vara underhållande nördläsning för er andra där jag åker på konstiga problem/störda situationer :P

Jag har just nu clockworkmod 4.0.0.4 installerad. Något är lite halvknas med min platta dock. När jag försökte mounta mitt SD kort så kraschar Clockwork hela tiden. Så jag lyckades inte. Jag provade även att stänga av plattan helt och sedan boota in i recovery igen. Vet inte varför den gör så här.

Inne i ICS fick jag till slut kopierat över filerna till mitt SD kort.
    Bootar nu om till Clockwork..
    Utför en full wipe...clockwork kraschar varje gång den kom till Android.secure mappen. Vet inte varför. Provar att flasha ändå.
    Ska nu flasha...så fanns inte filerna där!? Woot? Jag vet jag kopierade över dom!

Lite halv desperat sparkade jag igång ICS igen.
    Nu funkade inte ICS heller att mounta SD kortet eller de interna. Vet inte varför. Varje gång jag stoppade i USB kabeln fick jag en varning att de inte går att ladda plattan via USB istället för att den åtminstone mappar internminnet åt mig.

Lite halv sne sätter jag upp mitt googlekonto igen och tankar ner ES File Manager. För inte fan finns det någon finhanterare med i EoS 2.0. Efter lite om å men så fick jag installerat ES File manager. Ansluter till min dator via LAN SMB, tankar ner filerna och bootar sedan om till clockwork igen.

Försöker göra en full wipe igen.. clockwork vägrar och kraschar bara. Ok försöker nu flasha, nu funkar inte Power knappen längre så jag kan inte bekräfta menyvalen. Istället får jag se en standby skärm varje gång jag trycker på PWR.. Va fan typ?! Jag kan inte reboota eller göra nåt eftersom PWR används till precis allt.

Trycker Vol-up + Pwr, tvingar plattan till att boota om.. går in i clockwork IGEN.. Nu funkar flashningen.. Installerar rom:en.. installerar gapps... Ser att de står bara "installerar... Klart..." Utan någon som helst blaffa med text där dom stolt presenterar EoS 3.0 eller nåt. Sitter och tänkte, fan undra om .zippen är skadad? Nå väl.. provar att utföra en wipe igen.. Clockwork kraschar.. Glädje! Är mitt sdkort kanske keck? Dags för en format kanske.. Hmm.. Aja, gör de sen!

Anyway, rebootar och provar starta JB... Tar ungefär som vanligt i tid. Till slut så startar plattan. Ser att de är lite annat utseende på sign up rutan.. Knackar in mina googlekonto uppgifter. Testar öppna play butiken över 3G anslutningen.. De funkar fint. Tankar ner ES File manager. Bra att ha.

Ansluter till mitt wifi. Går fint. Sitter och retar mig fortfarande på clockwork.. dessutom så ogillar jag att man måste navigera via de värdelösa volymknapparna.. och letar efter en touchknappsbaserad recovery programvara istället. Hittar CWM Rouge Touch. Nice, den går att flasha inne ifrån gamla Clockwork också, så jag tar ner den.

Kopierar över Rogue touch till min platta och bootar om clockwork och försöker flasha den.

...Fortsättning följer :)

19. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Lyckas installera Rogue Touch.. Provar att wipe:a och de funkar. Ser att de faktiskt stoppar på Android.secure nu också.. De ska nog stanna där när jag tänker efter. Kanske crashade inte Cwm alls förut.. :o Bara jag som trodde de. Fast de retade mig lite att den startade ju om.. loggen blev rensad och tja.. de va inte lika rätt som de ser ut med Rogue. Provar nu mount och mount funkade fint. Jag ser mitt SD kort. :)

Jag provar kopiera över lite filer och de funkar också fint.
    Avbryter nu överföringen och lyfter upp plattan och drar ur USB kabeln. Rogue hänger sig helt å hållet. Efter cirka 5-10 sekunder bootar plattan om å jag ser Motorolas logo.. Wtf? aja.. inte helt stabilt.. de är en RC afterall :)
    Gillar faktiskt Rogue. När man väljer installera ifrån SD så kan man välja om de är interna minnet eller SDkortet man vill hämta data ifrån. De uppskattas!
    De enda som jag saknar i denna recovery:n och den förra är att kunna mounta interna minnet så jag kan kopiera filer därifrån. Tips tas tacksamt emot om det finns en recovery som klarar de. Jag är medveten om att internminnet inte är Fat så de är helt klart lite klurigare att lösa.

Kör nu en full wipe igen och installerar om senaste EoS 3. Vill vara säker på att det är rent å fint så antalet buggar håller sig till de minimala.

Medans jag väntar på uppstart igen så glädjer de mig att jag aldrig behöver använda dom förbannade volymknapparna inne i recoveryn :D

20. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Här är saker jag har märkt. Jag jämför både med ICS och vad jag har hört och läst om JB.

1. Chrome är inte standardwebbläsaren. Jag har hört att de ska vara fallet med Nexus 7. Kanske är de inte så för EoS då eller om de finns någon annan förklarning? Är igen big deal iofs bara att installera ifrån Play.

2. Nu är detta en nightly och saker är dåligt optimerat osv... Men jag kan konstatera att surfa webben är bättre i jämförelse med ICS. Däremot är de inte 100% laggfritt. När jag exempelvis försöker skriva in en adress och webbläsaren söker ibland history så kan de rycka till ibland.. rent av låsa sig i någon 0,5sek.. och de jag skriver kommer allt på en gång...Lite småirriterande.

3. Provade ladda en artikel på Swedroid.se's startsida där det var ett youtube klipp infogat. Klickar på playknappen. Videon startar inne i Chrome. Trycker på Pause. Försöker få den att öppna den i nativeappen istället. Länken överst på videon är borta när man väl har startat html5 videon. Provar klicka dubbelt å velar lite. Till slut så hänger sig html5 videofönstret och de går inte att starta videon längre. laddar om sidan inne i chrome och nu funkar videon igen. Klickar på länken (titeln) och webbläsaren frågar snällt om jag vill öppna den i nativeappen. (Här är de lite ändrat, nu klickar man på den app som ska öppna videon och sedan trycker man på alltid eller bara denna gång). En nice liten touch.
    Videon öppnar i youtube appen och spelar upp fint. Dock så startar videon i chrome också.. lite irriterande så jag försöker gå tillbaka till Chrome. Den finns inte med ibland recent apps, antagligen för den launchade youtube appen så den tycker att youtubeappen är en del av chrome's process eller nåt cp. Detta problem har jag haft under ICS också. Sjukt dåligt! Så jag får trycka på hem och sedan starta chrome och stoppa videon.

4. Provar surfa runt lite här å var och märker att chrome tenderar att hänga sig från o till. Den är inte mjuk i skrollningen alls i början av sidor. Den är rent av slö när man precis laddar in en sida. Efter några sekunder flyter de på som tänkt. Så jag provar Stock webbläsaren istället.

5. Shit, Stock webbläsaren "Android Browser on Android (4.1)" är SJUK. Jävlar va smooth. Hur jag än försöker å jävlas med den så laggar inte adressfältet och sidor med mycket grafik (aftonbladet, engadet etc) rullar på mjukt. Även när jag precis håller på ladda sidan så är de mjukt. mmmmmeeee like! :D

Ok lärt av detta är att inte installera Chrome just nu iaf.. något är fel med den. Ska nu prova lite appar och annat å se hur den känns i övrigt.

macrus och ASR gillar detta.