Nook Color

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av -ix-, 2 feb 2011.

1. Mushu

Mushu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Om inte annat ska man åtminstone kunna ansluta till en androidlur via wifi och surfa över 3G på det viset... heja wifi tethering :)

2. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

En Nook och ett Neoprenfodral beställt! Nu ska man bara få tiden att gå tills de dyker upp på posten...

3. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Fick min idag, åkte på moms tyvärr...

Grymt impad av den, slängde in Honeycomb på emmc direkt och är klart imponerad över hur snabbt och bra en devbuild kan fungera, ska bli oerhört kul att se när HC går guld som aosp....

Sent from my Nook using Tapatalk

4. bengt_a

bengt_a Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du har en lur med Android 2.2 kan du surfa över 3G genom att använda telefonen som Wi-Fi hotspot.

5. bengt_a

bengt_a Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Huppsan det var visst någon som redan föreslagit det... :-)

6. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

En snäll brevbärare ringde på dörren imorse med ett paket :D Nu ska jag bara se om jag lyckas få in HC när jag kommer hem från jobbet.

7. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Det gör du säkert, det är nämligen GRYMT enkelt. (Tog under 10 minuter)

Jag gjorde ett SD-kort med Monster RootPack och bootade från den, http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=922870 , från den så formatterade jag partitioner och flashade in HC-zippen på eMMC. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=922870 - Voila

Dock har den HC-zippen en liten "miss". Han som gjort den har tagit bort phone-provider och lite annat vilket gör att några appar inte syns på market eller ej går att installera. Lite surt, men ingen showstopper för mig.

....men det är klart, det märks ju att det är en DEV-preview fortfarande. :)

bengt_a gillar detta.
  8. Beagle

Beagle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Hur nöjda är ni som köpt? Har ni testat andra tablets förut som ni kan jämföra med (sgt, ipad eller någon kina tablet)?

Funderar på om jag ska köpa en sådan här eller en kina tablet i väntan på att marknaden mognat.

9. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Det går inte att jämföra med en kinapad skulle jag säga.... Byggkvalitet och framförallt skärmen är i en HELT annan liga.

...däremot ska man ju vara medveten om att det är en e-boks-läsare som man hackar till att köra riktig Android - så det är ingen lösning jag skulle rekommendera någon som vill ha ett liv utan custom-romar och specialhack....

Jag köpte den för att den var 7", hade grym skärm och det var kul att testa Honeycomb redan nu. På köpet råkade jag få en platta som var ruskigt trevlig att läsa e-böcker via Aldiko på.

10. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Skulle den sista länken kanske vara den här istället? http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=947071

Det är säkert grymt enkelt men det är en terminologi som jag inte är van vid eftersom jag inte har hållt på med custom ROMs tidigare. Men det ska nog gå :)

11. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Äsch, visst var det fel länk, tack för rättelsen. :)

Det som är skönt med Nooken är att den så snällt bootar från minneskort, så det ska mycket till för att verkligen "helt" förstöra Nooken.

Bara du tar det lugnt och försiktigt så går det nog bra. Det svåraste är nästan att "bränna" imagen korrekt om man kör Windows, jag var tvungen att använda en äldre version av win32diskimager.

12. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Tja...jag har haft iPad och ZT180 (kinatablet) och leker nu runt med en Nook.
    Men det är egentligen inte rättvist att jämföra....iPaden är ju grym på sitt sätt, välbyggd och bara funkar. Dock gillade jag inte storlek och tyngd
    ZT180 är en av de första kinestableterna typ....den var inget vidare om jag ska vara ärlig. Finns nog mycket bättre kineser idag
    Även ZT180 var för stor och tung
    Nook color är bra, riktigt bra till och med. När Honeycomb är AOSP baserat istället för baserat på en SDK image så blir det nog utmärkt.
    Jag använder min för lite casual couchsurfing och till det är den utmärkt. Mycket bra skärm och jag har kommit fram till att 7'' är att föredra framför 10,1''

13. Beagle

Beagle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Tack, det är precis de 2 som jag funderar mellan
    Då kanske det är bättre att slänga till 1000kr för nooken. Jag var dock inne på att jag ville ha en större skärm. Hur känns 7" generellt?
    Funderar på om det inte är bättre att se film och köra vnc på en 10"?
    Hur mycket extra ger egentligen Honeycomb förutom eyecandy i nuläget när inte appar är utvecklade riktigt för det?

14. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Som sagt, jag föredrar 7'' till det jag använder den (och tidigare plattor)
    Men kanske blir film lite bättre på 10''

Något direkt app-problem har jag inte märkt av
    Visst, vissa finns inte att hitta på Market men det beror (om jag förstått det rätt) mer på olika protections på apparna....så att dom inte går att köra på enheter som inte godkänts för Android eller regionen är fel...typ
    Det är inte som på iPad där det är helt sjukt dåligt om en app inte är anpassad för iPad, dvs HD....då blir det till att köra appen i 3,5'' mitt på skärmen och sen med en stor svart kant runt om. Ser skitfattigt ut :)

Jag rekommenderar definitivt Nook före ZT180
    Nook och iPad är så olika att jag inte rekommenderar någon före den andra

15. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Som sagt, 7" var ett KRAV för mig.. 10" blir för stort och för tungt om man ska ligga i sängen och läsa e-bok t.ex. (Ipad passar inte alls för det enligt mig.)

Det trevliga med HC är ju att det är anpassat för tablets och inte kräver fysiska knappar. Jag har inte haft några direkta problem alls med applikationer, förutom de som saknar phone-provider (t.ex. prisjakt) och liknande, men det är ju snarare custom-romens fel än HC:s. :)

16. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Np, tack själv för hjälpen :)

Har "bränt" två minneskort nu eftersom jag bara hittade rootpack som 128MB brände jag ett till med Clockwork SD 4GB för att få plats med HC-v4-emmc.zip på microSD-kortet. Hoppas att jag tänkte rätt där... Använde senaste win32diskimager (0.2) och fick inget felmeddelande så jag hoppas att det gick bra :)

17. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Rootpack kommer du inte behöva, den är till för att roota standard Nookens Eclair, det behöver du inte göra om du kör in HC på eMMC direkt.

Så du klarar dig bra med din clockwork med hc-zippen.

phrusher gillar detta.
  18. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Aha, där ser man. Det är just sånt där som är knepigt att få rätt när man inte är så insatt från början och det står inget om det (vad jag hittade) när man läser länkarna ovan. Stort tack för din input!

19. Beagle

Beagle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Då har även jag beställt :)

20. mape82

mape82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

hmm denna känns riktigt bra. snart börjar fotbollssäsongen, och har lovat mig själv att ha en tablett innan den drar igång rejält, så innen slutet av mars ska jag ha en hemma.

Detta är alltså en e-bookläsare. Hur stor skillnad blir det ifall HC läggs in. vad klarar den av, eller mer, vad klarar den inte av? det jag just nu är ute efter är en bra surfplatta, det är huvudmålet. sen får den gärna klara av spel, som kan vara lite roligt att varva med emellanåt. kommer jag störa mig på något?

Hur är batteritiden ni som har en? ca h?

hur fungerar touchen, inga problem att skriva in små texter?

edit. har kikat en del på youtube, och fått lite svar, men ni får gärna svara ni som känt på en. har även surfat runt, finns denna platta inte att köpa i hela europa?

har nog bestämt mig iaf, ska beställa denna.

Last edited: 17 feb 2011