Nook Color

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av -ix-, 2 feb 2011.

1. Dava

Dava Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hur är det med vanliga Nook? Kör den också android?

Om man inte rootar Nook color, vad har den för begränsningar då?

2. Mushu

Mushu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Min har blivit ett par dagar försenad, men försäljaren hörde av sig på studs och sa att han ser till att jag får den med expressfrakt till samma kostnad som vanligt frakt. Inget ont som inte för nåt gott med sig :)

Ni som har testat HC, vad tycker ni om överklockade & undervoltade kernels?

3. Dava

Dava Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag är nog egentligen mer sugen på den gamla klassiska NOOK med Eink-skärm. 990 kr i USA är ju ett lagom pris.

Men är den helt värdelös här i Sverige eller kan man roota/låsa upp den på något sätt?

4. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Nook med e-ink funkar utmärkt för att läsa böcker om det är det man vill :)
    Och för det behöver man inte göra ngt speciellt

5. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jag kör en överklockad till 1.1 GHz på min HC, fungerar finfint, inga problem alls. Sedan vet jag inte hur mycket skillnad det verkligen gör. :)

Vanliga Nook kör Android 1.5, den är dock inte rootbar vad jag vet men som e-boksläsare är den kanske användbar. Problemet är ju att B&N:s shop enbart fungerar om man har amerikanskt IP och amerikanskt kreditkort - så den är synnerligen begränsad om man är svensk.

Nook Color finns överhuvudtaget inte utanför USA. Det är ju egentligen en e-boksläsare som bygger på att du ska köpa böcker hos B&N som är en stor bokhandelskedja i USA.

I standardskick, orootad, är den tämligen oanvändbar som svensk. Man kan inte ladda ned böcker/tidningar utan amerikanskt IP/kreditkort utan det enda man kan göra är läsa mail och använda en något haltande browser typ.

Rootad så får man en helt ok Android 2.1 där man kan köra market och ladda ned de flesta program som finns. Dock är ju 2.1 lite gammalt.

Kör man in Honeycomb så får man ju verkligen en riktig platta, helt utan B&Ns bokläsningsappar. Jag kör då istället Aldiko och använder epub-böcker och lånar böcker från svenska bibliotek - fungerar grymt bra.

Däremot ska man ju vara medveten om att HC är beta och bara en dev-preview, när HC kommer som AOSP (opensource-projektet) så kommer det säkerligen bli riktigt bra.

Skärm och touch är ruskigt bra, jag tycker även att HCs tangentbord äntligen blivit i klass med Iphone/Ipad.

Batteritiden skulle jag uppskatta till ca 8 timmar drift som jag kört hittils. Helt ok med andra ord.

Det enda spel jag testat är Angry Birds, och det fungerar bra. :)

Det som inte fungerar är:

Hårdvara: Nooken saknar 3G, blåtand och mikrofon, så du kan inte köra skype - självklara saker, men värt att nämna!! Mikrofon fungerar inte heller med headset kan jag tillägga.

Mjukvara (jag utgår ifrån dagens HC): Youtube fungerar bara med SD-video, det finns ingen videoaccellerering (grafikaccellerering i OS:et fungerar) och så är självklart vissa applikationer inte helt stabila. Framförallt browsern dör någon gång då och då.

6. mape82

mape82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

låter verkligen bra, spontant känns det som att det i mitt fall iaf, är helt onödigt att betala för något jag ändå bara kommer göra på min telefon, och inte då således vill betala en gång till för.

Antar att det finns 3.5" plugg va?

Sen, ebay är enda sättet att kunna köpa denna platta i sverige? någon tips på säljare? har sett att det länkas till några längre bak.

Slutpriset verkar hamna på 2000 kr, plus ev. övriga utgifter med tull. är det denna platta att föredra framför alla andra i den prisklassen? för det verkar finns sjukt många... Sen är detta alltså en e-bokläsare, andra e-bokläsare jag sett har en annan typ av skärm, för att det inte ska bli jobbigt för ögonen med bakgrundsbelysningen, hur blir det med denna?

tacksam för svaren jag fått hittils

7. Beagle

Beagle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

8. Jörgen_1

Jörgen_1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Last edited: 18 feb 2011
  9. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Japp, det är 3.5-plugg, riktigt bra ljudkvalitet dessutom när jag testat..

Ja, Ebay, någon hämtar med sig eller köpa begagnat är enda sätten.. Slutpriset är snarare 3000 kr om du köper via Ebay och råkar åka på tull/moms skulle jag säga. Om du har "vägarna förbi" är det ju 250USD det handlar om.

Jag själv är inte så förtjust i E-ink då det KRÄVER att man har ljust i rummet. Det jag tycker är bra med Nook och Co är just att de är bakgrundsbelysta så man kan läsa i ett väldigt svagt ljussatt rum. Men visst, smaksak. Jag vill kunna använda den till annat än att läsa så då är ju e-ink rätt så värdelöst.

Njo, man har konstaterat att den har ett chipset som har både blåtand och FM-radio, men det är osäkert om det finns antennkoppling för blåtanden och FM - ingen har ju fått det att fungera... ÄN! :)

Samma kille som har webbshopp för Point-Of-View-plattorna. Bra pris om man kan plocka upp i Stockholm och är rädd för att fastna i tullen. :)

10. mape82

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

tack för svaren, kanon! och landar då denna platta i pris upp till 3000 kr börjar jag nog fundera lite. 3000 kr är samma pris som för många andra plattor, som också håller en bra kvalitet, men då köpt i sverige med garanti, och i vissa fall bättre i några avseenden. dock verkar skärmen vara riktigt skarp på denna.

måste nog fundera lite. Hade man kunnat få den för 250 dollar, hade det varit ett givet köp.

edi: tsurfade runt lie cokså, och läste om roms. tydligen har man problem med att få denna platta att "sova" så batteriet är inte perfekt än med en annan rom

Last edited: 18 feb 2011
  11. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jo, det är ju trist om man åker på tull/moms onekligen, frakten är ju inte kul heller - det optimala är ju om man har någon som ska till USA som kan plocka med en.

Fast mig veterligen finns det ingen 7"-platta med likvärdig kvalitet för 3000 kr? Samsung Tab har ju en helt annan prislapp och den går det ju inte att labba HC på. :) Skärmen är ju onekligen den stora behållningen.

......fast det ska bli intressant att se hur Xoom och Co utvecklar sig under året. För mig var Nooken ett rent impulsköp för att prylgalenskapen och "behovet" att testa HC blev för stort. :-)

12. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Var väldigt lätt att lägga in HC när man väl hade läst på och visste vad som skulle göras. Slangade in Modified CM Gapps for Nook Color för att få nyare Market så att Nooken syns på webben.

En del småbuggar som irriterar lite men det är trots allt en SDK-image från början.

13. Thewapman

Thewapman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Slänger in archos 70 i leken då jag är mycket nöjd med denna. Kör 2.2 fint, dock ingen information om 3.0. Bara 256mb ram, sämre skärm men ändå väldigt bra tycker jag. HDMI port. Bra inbyggda högtalare. Jag tycker den är en given utmanare i ungefär samma prisklass (här i staterna iaf).

14. Dava

Dava Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Då var en Kindle 3 beställd :D

Priset på 1100 kr och den nya E-Ink Pearl-skärmen avgjorde.

15. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Hur fungerar kindle i Sverige? Jag trodde det var samma problem som med Nook?

Sent from my Nook using Tapatalk

16. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Det är inget problem att använda Nook (s/v) läsare i sverige
    Funkar inte att shoppa direkt från B&N men att lägga över e-böcker via datorn funkar utmärkt

17. Mushu

Mushu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

18. Dava

Dava Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vad jag kommit fram till så ska Kindle fungera lite bättre. Man kan använda Amazon även från Sverige. PDF-filer ska gå att läsa och man kan omvandla EPub-böcker till .mobi via Calibre för att läsa på plattan.

Men det är ju lite av en chansning.

19. mape82

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Hur är bakbelysningen på en platta som nook? Där det är väl den som är jobbig på en bärbar dator?

20. Dava

Dava Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Eftersom Nook Color har en LCD-skärm så lär det vara samma problem som med de bärbara datorerna!

Dessutom så menar man att flimret som blir pga av uppdateringarna hos LCD-skärmarna är jobbigt för ögonen.