Nook Color

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av -ix-, 2 feb 2011.

1. mape82

mape82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

vad använder ni för rom? känner mig inte bekväm i någon av de jag testat. hc kändes bäst, men där fanns nästan inga appar på market som jag ville ha. flash player bla

2. Snoris

Snoris Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ingen som har testat CM7 nu när Nooken fått stöd?

Med den nyheten är jag jävligt inne på att skaffa mig en inom en kort framtid

Last edited: 26 feb 2011
  3. Mushu

Mushu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hehe behövde inte gå ut i kylan för att skaffa laddare, htc-laddaren funkade utmärkt :) nu behövs bara vettig svensk tangentbord, sen e jag relativt nöjd tills vi får en nookanpassad HC

4. bengt_a

bengt_a Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter som en höjdaridé! Jag fick min Nook Color idag, men känner mig lite osäker på hur man gör, så din guide kommer vara ovärderlig. Säg till om du skapar en ny tråd!

5. mape82

mape82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

får du till det bra med hc och alla appar? är flera för mig som inte syns...

6. bengt_a

bengt_a Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick för mig att man kunde boota Nooken direkt från minneskortet och således slippa formatera om internminnet? Eller har jag missat något?

Sorry om detta är en korkad fråga - jag håller precis på och lär mig! :-)

7. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Absolut inte en korkad fråga, jag håller också på och lär mig! :) Som jag har förstått det så finns det andra ROMs som man kan boota från SD-kortet (men det verkar vara ganska känsligt med vilket SD-kort man använder) men just den här varianten lägger sig på interna minnet. Tror att det går att återställa till standardinstallation om man vill, men med tanke på att den inte är så användbar utanför USA så ser jag ingen direkt vits med att inte köra det från interna minnet.

8. Beagle

Beagle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jodå det går, jag körde denna för att testa froyo, dock lyckades jag inte ladda hem något från market när jag körde den från sd-kortet, men testat inte så länge.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=922324

Det var jag som skrev orginal guiden, men känner inte att jag har tillräckligt med koll för att undehålla en sådan guide. T.ex har jag ingen koll på adb.
    Så någon med bra koll får gärna skapa tråden. Gärna mer detalierat hur man gör för att få upp svt play, facebook m.m på market.

Just facebook har jag dragit hem en apk, men det går inte att logga in. Någon som lyckats med detta? svt play går jag in via webläsaren, men det hackar, funkar det bättre i appen (om någon fått in den...). Divx hackar också för mycket. Testat rätt många videospelare, qqplayer funkar bäst av de jag testat, men hackar för mycket för att man ska orka kolla på något ändå.

F.ö tycker jag touchen är ganska usel längst ute i kanterna.
    I senste varsionen så ska de ju vara fixat
    "* increased touchscreen sensitivity and made touchscreen more usable close to the borders (kernel change)"
    Likadant för er andra?

Ett tips om man inte får igång programmen är att flytta det till "Phone" i settings/applications. Har fått igång ett par program för mig.

Last edited: 27 feb 2011
  9. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Kan någon förklara för mig VARFÖR denna enorma hysteri om Flash? Jag tycker det är mest reklam som är flash och det är ytterst sällsynt att jag verkligen VILL ha flash? (Åtminstone på sidor jag kör mobilt?)

Jag tycker fortfarande det känns som den inte är helt rätt på en tablet? Jag väntar in HC AOSP och ser inte riktigt anledningen till att testa förrän dess?

Det skulle ju vara bra om du säger vad du kör? Jag har inte de problemen när jag kör HC? Facebook finns på Market och var bara att installera.. Dock så har jag uppdaterat till nyare market som även fungerar med market.android.com - så det kan ju vara anledningen. (Jag installerade dock FB INNAN jag uppgraderade market när jag tänker efter..)

Touchen fungerar bra på min, däremot har jag upptäckt att den är känslig för smutsig skärm och våta händer.. Fungerade inget bra när man skulle ha Nooken som receptbok.. :teeth:

//H

10. Beagle

Beagle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag kör senaste HC. Det är när knapparna ligger absolut längst ut till höger är de skitsvårt att trycka, t.ex när man ska toggla auto rotation. Facebook appen funkade på market nu, ibland får jag dock att de inte kan hitta sidan.

11. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Ok, jag har inte lagt på 2nd edition utan lagt på fixar med ADB, du kanske fick ny kernel med den som inte beter sig lika bra? :ehm:

Man glömmer ibland att den är byggd på en SDK. Jag har haft ruskigt lite problem sedan jag fick på ny market. Hittade dessutom SqueezeCommander till squeezboxen igår som var helt sjukt bra så nu är jag mer och mer nöjd med den. Tur att man inte har köpt en controller till Squeezarna. :D

12. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tips på video och Ebok !

Video fungerar riktigt bra !
    Vill tipsa om att det fungerr alldeles utmärkt att titta på video (divx) på Nook. Fick dock prova ett antal olika spelare och den enda som fungerade utan problem är Rockplayer. Man får dock se till att HW encoding är urbokad så att allt körs i mjukvaran. Med Rockplayer så kunde jag kolla på mina divx/xvid filmer utan konvertering, dvs samma filmer som jag kör på min mediaPC hemma.

För Ebok så insåg jag tyvärr snabbt att man inte kan köpa böcker på Google books ifrån Sverige ännu. Dessutom så var jag tvungen att pilla lite med zoomnivå på testböckerna för att all text skulle komma med på skärmen. Laddade därför ner Nooks egna läsare från Market och där blev det perfekt formatering. Sedan är det bara att registrera ett konto hos B&N, men om ni vill köpa böcker så måste ni uppge en address i USA annars blir det stop. Jag uppgav hotelladressen och det funkade kanon. Riktigt bra som läsplatta, fattas väl bara annat när det är det den är (eller var )
    // Suzpel

13. Beagle

Beagle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Fick det inte att funka förut (krashade). Slog av dialogen nu, efter det så funkar det :) Dock är ljudet ganska dåligt synkat på de 2 filmer som jag testat.

14. suzpel

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har upptäckt att Rockplayer krashar om man inte har den i landscape mode när man startar programmet. Verkar som det inte klarar av att byta under uppstart av filmen :-( Har inte märkt något osynk med ljudet när jag provat

// Suzpel

15. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Hihi, den har jag också upptäckt... Annars fungerar den bra för mig också...

Problemet är väl att den kräver amerikanskt IP - så den fungerar inte i sverige utan att köra proxy och ha sig.

Jag rekommenderar varmt Aldiko - fungerar ruskigt bra med både fria eböcker och om man lånar på e-bibliotek...

16. olofce

olofce Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

När man följer de stegen för att installera HC som står i denna tråden, är det allt man måste göra eller krävs det något försteg?

För jag skrev clockwork 0,1 till mitt minneskort, la in HC v4 2nd ed på minneskortet, satte i det i min avstängda nook men den bootar bara som vanligt, bootar inte in i cwr. Någon som vill hjälpa?

edit: Eller kan det vara att min galaxy S inte kan skriva över det korrekt till sd-kortet? (Fast det verkade fungera som det ska, inga felmeddelande etc.) Kanske måste använda någon annan sdkortläsare-.

Last edited: 28 feb 2011
  17. suzpel

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Du måste använda ett speciellt program på din PC eller Mac för att "skriva" imagefilen med CWR till minneskortet. Sedan kan du använda vad som helst till att kopiera HC filen till minneskortet.

// Suzpel

18. olofce

olofce Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo, det är jag såklart med på, körde med win32diskimager, allt gick fint. Men den bootar bara som vanligt, och väl inne i stock så hittar jag sd kortet etc, läste på nookdev att man ej bör köra med telefonen/kameran etc som minneskortläsare men tror jag sett en del här som fått det att funka att bränna .img filer via telefonen.

edit: hittade detta: "Note: You should use a dedicated USB card reader or a SD card adapter. Devices with integrated card readers (cameras, smartphones, the Nook itself) will generally not work - they are unable to modify the partition table correctly, and the SD card will not boot. A very few devices will work for this, if yours did, count yourself lucky. Walmart sells USB sd readers for under $10."

Last edited: 28 feb 2011
  19. suzpel

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ok, tog för givet att du hade stoppat kortet direkt i datorn (med hjälp av en SD adapter)

// SUzpel

20. Jörgen_1

Jörgen_1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Kod för att köpa Nook Color För 200$

Klippt från Phandroid:All you need to do is quickly make your way over to the eBay listing (before supplies run out or before 8AM PT on March 3rd, whichever comes first) and enter coupon code ‘CBARNESDD’ at checkout to save some strain on your wallet. Shipping is free. Jump on this one immediately.
    http://phandroid.com/2011/02/28/get-a-nookcolor-for-200-if-you-act-quick/