Här är förmodligen min sista recension av Nook:en.
Jag är jättenöjd med den! Efter att ha lagt in ett 16 gig microSD så ryms hela bibliotek. Det känns bra att läsa på den. Och det är roligt att läsa på den. Det var tveklöst värt besväret och pengarna att privatimprotera via ebay från usa.
Rootningen är jag däremot mer tveksam till om den var värd besväret. Realistiskt sett är det ju en eläsare som är byggd endast för eläsning. (För skojs skull installerade jag angry birds, och det ser ju ut som ett skämt (någon har lagt upp en video på youtube) även om det bevisar att man kan köra android på riktigt på nook:en.)
Ur rent e-läsningsperspektiv finns det två vinster med rootning.
1. Man kan läsa texter i landscape mode, med exempelvis aldiko.
2. Man kan lägga in en bättre pdf-läsare än den befintliga. Vilket möjliggör landscape mode, inzoomning ... ja, allt som inte går med nookens egna pdf-läsare. Själv kör jag ezPdf för sju kronor ;.). Det betyder inte att allt är frid och fröjd; det tar en himla tid att ställa in så att rätt del av sidan visas. Och det blir ett himla blinkande när man försöker "scrolla". Appen är inte precis skriven för ett e-ink-gränssnitt. Men det betyder att man _kan_ läsa nästan alla pdf.
Så om någon frågar skulle jag säga att nook touch förmodligen är det bästa eläsarköpet just nu. Man får bara acceptera att alla böcker inte lämpar sig för att läsas på den. Och att man inte åstadkommer så stora förbättringar genom att roota den.
Noxlux
Last edited: Dec 18, 2011