Nook Simple Touch (E-ink)

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av henel321, 24 sept 2011.

1. Noxlux

Noxlux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

wtf!?!

kommer hem sent och ser en avi ligga i brevlådan. Fantastiskt: nooken är redan hos min lokala post!

Mindre fantastiskt: Jag pyntade ca tusenlappen till min säljare. Fine, smakar det så kostar det. Nu åkte jag också på tullverket. Tvåhundra spänn. Visst, det är en risk man alltid tar när man bestller från usa - att man åker på dubbel moms. Tråkigt, men det får man acceptera. Men, så, det verkliga what the fuck momentet: Postens avgifter: 100 kr!!!

Vad i brinnande helvetet sysslar de med på det där verket? Portot var ju för fan betalt! Och nu en extra avgift på hundra spänn! Det är ingen som råkar ha telenumret till ansvarig direktör?

Fortsatt recension följer ...

/ noxlux

2. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Man betalar alltid skatt + moms på beloppet och på fraktkostnaden. (vet, det är sjukt).
    Sen postens avgifter är alltid desamma.

Var "glad" dock, jag köpte en blu-ray en gång för 250kr, total kostnad med moms+postens avgifter var strax under 500 tror jag. Dvs dubbelt så dyrt blev det.

3. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Skicka en anmälan till PTS om det. En gammal kollega fick frispel på EXAKT samma sak och gjorde det igår. :)

4. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Vad har PTS med moms på fraktavgifter?

5. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    PTS är tillsynsmyndighet om man anser att postförmedlande företag inte utför sitt uppdrag.

Momsen är ju helt ok - men 100 kr i avgift är mycket tveksamt att de ens får ta ut enligt internationell postlagstiftning som jag om jag inte missminner mig säger att man inte får ta ut porto och avgifter i mottagarlandet..... (100 kr i hanteringsavgift för 200 kr i moms säger ju sig själv hur orimligt det är...)

6. Noxlux

Noxlux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den allra första recensionen: Det tog tio minuter att få igång nooken. Eftersom jag inte har något trådlöst där jag bor satte jag igång det portabla på min nexus :-) Jag slängde in några böcker med hjälp av usb:n. Och voila: den funkar omedelbart.

Skall provläsa lite och roota den ...

Noxlux
    P.S. Henel: återkom _gärna_ med vad som blir resultatet din kollega når! D.S.

7. Noxlux

Noxlux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu haft nooken några dagar och är mycket nöjd. Läser mycket och gärna på den. Visst är vanliga böcker bättre i vissa avseenden, men de väger så mycket, och man orkar inte släpa på dem.

Har nu rootat den. Inte utan smärta - för mig hängde det upp sig på att det inte gick att skriva till microSD-kortet, men det löste sig när jag körde win32diskImager istället för den gängse winimage.

Men, vad skall man installera på den när man väl har rootat den?
    Och går det att få igång bluetoothen på den?

8. Noxlux

Noxlux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här är förmodligen min sista recension av Nook:en.

Jag är jättenöjd med den! Efter att ha lagt in ett 16 gig microSD så ryms hela bibliotek. Det känns bra att läsa på den. Och det är roligt att läsa på den. Det var tveklöst värt besväret och pengarna att privatimprotera via ebay från usa.

Rootningen är jag däremot mer tveksam till om den var värd besväret. Realistiskt sett är det ju en eläsare som är byggd endast för eläsning. (För skojs skull installerade jag angry birds, och det ser ju ut som ett skämt (någon har lagt upp en video på youtube) även om det bevisar att man kan köra android på riktigt på nook:en.)

Ur rent e-läsningsperspektiv finns det två vinster med rootning.

1. Man kan läsa texter i landscape mode, med exempelvis aldiko.

2. Man kan lägga in en bättre pdf-läsare än den befintliga. Vilket möjliggör landscape mode, inzoomning ... ja, allt som inte går med nookens egna pdf-läsare. Själv kör jag ezPdf för sju kronor ;.). Det betyder inte att allt är frid och fröjd; det tar en himla tid att ställa in så att rätt del av sidan visas. Och det blir ett himla blinkande när man försöker "scrolla". Appen är inte precis skriven för ett e-ink-gränssnitt. Men det betyder att man _kan_ läsa nästan alla pdf.

Så om någon frågar skulle jag säga att nook touch förmodligen är det bästa eläsarköpet just nu. Man får bara acceptera att alla böcker inte lämpar sig för att läsas på den. Och att man inte åstadkommer så stora förbättringar genom att roota den.

Noxlux

Last edited: 18 dec 2011
  9. Noxlux

Noxlux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj ... nytt problem jag har fått in skit på nooken i form av att Barnes & Noble la in början av en bok - i syfte att jag skulle köpa resten förstås - när jag var uppkopplad mot internet lite. Hur fasen får man bort en sådan? jag har ingen lust att hålla på och logga in på bochn.

10. fdaa

fdaa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag såg i flera inlägg i den här tråden att det påstås att Nook Simple Touch bara stödjer DRM för B&N's egna böcker och att man måste roota den för att kunna komma runt problemet.

Detta är felaktigt, jag sitter precis just nu och läser låneböcker från biblioteket på min omodifierade NST. Den har fullt stöd för Adobe's DRM för epub via programmet Adobe Digital Edition.

Se länk för info: Using Adobe Digital Editions (ADE) - Library Books... - Barnes & Noble Book Clubs

11. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Problemet är när man vill ladda ned direkt via browsern över WLAN till den vilket ju är klart smidigare. Jag vill inte vara beroende av att synka mot dator när jag är ute och reser.

....dock så fungerar inte Aldiko som den ska med nya 1.1-uppdateringen så just nu tankar jag också över manuellt till Nooken, drygt som f-n rent ut sagt. :(

12. Hemorrhoid

Hemorrhoid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte B&N tagit bort webbläsaren genom den senaste uppdateringen?

13. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Tror det - jag har dock inte verifierat själv om det verkligen är så, den var så usel ändå så det är knappast en förlust.

Opera fungerar fortfarande bra för övrigt. ;)

14. n3rox

n3rox Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Du går in på ditt B&N konto på deras hemsida och sedan går du in under ditt bibliotek där, och bara deleta där så ska det försvinna från nooken.

Följde bara den här:
    http://bookclubs.barnesandnoble.com...elete-sample-books-off-of-my-Nook/td-p/559643

15. htguy

htguy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Funderar på att köpa Nook SimpleTouch med Glowlight

Vad är status per idag för Nook och Elib? Måste man använda Adobe DE och synka över böckerna till minneskortet?

Finns det något sätt att få in oskyddade epub böcker på aktuell firmware utan att roota via wifi?

Nook STG kostar $139, billigaste jag hittar på ebay är $175 + $25 i frakt, så klarar man sig utan tullen så hamnar man på drygt 1500:-

16. denlille

denlille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Köpte simple touch innan semestern och nu efter 4veckor är det dags att ladda den igen. Har då läst de 3 senaste böckerna i jordans drakens återkomst 11-13(ca 1500-2000 sidor) + 98nr av the walking dead.
    Rootade och kan då låna böcker från biblioteket via webbläsaren(trots att jag var i Usa).
    Lägga in en bättre pdf läsare.
    Köpa böcker från B&N och Amazon via deras egna program(finns säkert fler butiker om man letar).
    Läsa serier med perfect viewer.
    I efterhand skulle jag köpt glow men ruskigt nöjd med min läsare.
    Rootningen ska ju dra ner batteritiden men 4veckor utan att stänga av den känns ändå ok.
    Körde guiden utan clockwork men med backup och det gick ruskigt snabbt och smidigt.

17. Abbe

Abbe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är den fortfarande ett bra köp? Finns för runt 450kr med frakt på ebay nu. Finns väl inget som matchar det? Funderar på att slå till.

18. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Tycker jag absolut... Jag uppgraderade min till en glowlight (Simple touch med bakgrundbelysning) i vintras och är ännu mer nöjd.

Rootning och liknande har dessutom blivit mycket enklare tack vare finfina enkla verktyg!

19. jliljeha

jliljeha Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tele2 Företag
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 Företag
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Köpte en Glowlight Nook på ebay för 800 kr inkl frakt nu bara för att försöka hålla mig från att köpa en Nexus 7 precis när de nya ska komma. Läser en hel del böcker på telefon eller ipad och det här verkar än bättre, om det lirar.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1675706 verkar vara tråden med instruktioner för hur man rootar denna variant, spännande att se hur det lirar..

20. jliljeha

jliljeha Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tele2 Företag
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 Företag
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    .. och avin låg i brevlådan när jag kom hem efter att ha varit borta en resa, skickad från UK så det gick fort som tusan. Ingen europlug till laddaren men det är vanlig micro-usb så det finns redan gott om laddmöjligheter hemma.

Nån som testat olika program för läsning? Lånar mest böcker på elib men har köpt en del på adlibris också.

Det optimala vore egentligen om det fanns något som kunde synka böcker och aktuell sidposition mellan olika enheter och som finns för både Android och Ios, då skulle det bli riktigt flexibelt.