Norge har dyra mobilabonnemang / dålig konkurrens

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av 6150, 24 maj 2021.

  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 821
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite mer diskussionsunderlag i trådstarten hade varit bra.

    Problemet är om jag förstår artikeln rätt att norska operatörer påstås ta ut överpriser i relation till vad de debiterar i andra nordiska länder. I jämförelse med Danmark och Sverige skall priserna skilja sig åt med omkring 40%.

    Anledningen skall vara dålig konkurrens. Är det Telia och Telenor som dominerar?

    Vad säger du @Zooklubba@Zooklubba som bor i Norge. Är det borderline ockerpriser?


    I grafen som publiceras på Nettavisen ser man att Telenor och Telia har lite större marginaler. Å andra sidan brukar ju den stora skillnaden mellan tex Danmark och Sverige förklaras med dels topografin och att folk bor mer utspritt i Sverige, vilket påverkar kostnaderna för att bygga/underhålla nät.

    [​IMG]
     
    iterva, Kristy, Droid113 och 1 annan gillar detta.
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Mycket har ju för norrmän tjänar typ dubbel så mycket som i Sverige också, har en polare som jobbar som djuphavsdykare vid oljeplattform i Norge har 400.000 i månaden, min lillebror när han levde åkte över jobba 3 veckor med skala bananer till barnmat hade 45.000 på 3 veckor var perfekt sommarjobb, medans sommarjobbar i Sverige har typ 8-12.000.

    Skala bannan till barnmat i Sverige skulle sådan finnas så skulle du kanske ha 16-18.000 för 3 veckor om ens det, det är stora problemet när det jämför priser mellan Norge mot Sverige att det tänker på vad grejerna kostar i Norge men glömmer bort att det tjänar mycket mer än i Sverige också och när lönerna är högre blir produkter också dyrare.

    konkurranser har också med saker och göra, men det har också med löneskillnader, bolagsskatts skillnader, andra skattenivåer, sociala avgifter är olika behöver bolagen betala ut mer i ett land än i annat land de befinner sig så kommer det också påverka kostnaderna, och ju mindre konkurranser det finns ju mer marginaler kan det ta ut också med vinster för täcka igen skillnaderna lättare.
     
    Last edited: 24 maj 2021
    stelex, 6150 och Kristy gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det kanske är mer pengar in på kontot, men frågan blir ju om de faktiskt tjänar mer än i Sverige i slutändan? I och med att det är dyrare i Norge, blir väl vinsten kanske inte ens märkbar? Det påverkas ju även hur valutorna står i förhållande till varandra. En stor del av norrmännen ser det nog inte som att de tjänar mer än här i och med att allt är dyrare...

    Sen är det ju absolut så att vissa jobb är bättre betalda i Norge än i Sverige - samtidigt som andra inte är det. Vad som anses vara minimilön i Norge, är väl även det högre än motsvarande i Sverige i och med högre levnadskostnad.

    Men ja - mobilabonnemang är dyrare i Norge än i Danmark och Sverige. Till viss del med all rätt, i och med att jag tänka att det är svårare att bygga nät i Norge än i jämförelse med, framförallt, Danmark. Men att vinsten är högre, visar ju också att den högre kostnaden för mobilabonnemangen inte direkt används för att bygga nät.
     
    Kristy, Droid113 och bernard gillar detta.
  5. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 049
    Mottagna gillanden:
    1 344
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Tycker Sverige har rejält dåliga priser också. I UK har t.ex. Tre helt obegränsad data utan några SMS-påfyllningar eller liknande via Smarty för motsvarande 210 SEK.
     
    iterva gillar detta.
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Så klart alla pengar inte går till bygga nät, en del av det, men vi skiljer också i bolagsskatter, sociala avgifter, kommunala skatter, löner, hyror kostnader, allt spelar ju in när det kommer till sätta priser.

    Bolagsskatten är ju den skatt bolagen ska betala på sin egen vinst efter alla övriga skatter löner kitt är betalt.

    Finns så många faktorer som spelar in att det är svårt jämföra priserna mellan länderna då vi inte har samma löner, samma hyror, samma skattenivåer, materialen från bolagen är dyrare också.

    Underleverantörer som levererar blir också dyrare för de också har dyrare kostnader. Men normal vinst marginaler är ju 5-7% vissa bolag försöker hålla upp mot 20% i vinst marginal när allting är betalt. Men med mycket konkurrens så kan marginalerna gå ner så lågt som 2%

    Enda sättet veta om priserna är rimliga egentligen är och veta hur mycket allting kostar dela det på antal kunder som det fördelar den totala kostnaden på samt vad det har för vinstmarginaler. Men med konkurrens brukar folk mest kolla på vad genomsnitt priser på marknaden ligger på, men den kan egentligen inte tala om hur rimligt priset egentligen är.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, det var ju rätt uselt för NO räkning. Obegränsat var dock inte så bedrövligt?

    Edit: Fast tittar man på villkoren är det fortfarande uselt. Efter 100 GB reducerar Telenor hastigheten till 3 Mbit/s: Next. Dessutom cappar de till 10 Mbit/s för 549 kr/mån, 100Mbit/s för 599 kr/mån 300 Mbit/s för 799 kr/mån.

    Sverige:
    upload_2021-5-24_13-59-30.png

    Norge:

    upload_2021-5-24_14-2-47.png
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Fine att lönen är bättre men det är galet att jämföra lönerna på spesialistyrken som tex dykare eller folk inom olja och gas. Men visst, även folk inom vården får betydligt bättre lön. Men levnadskostnaden är också högre.

    Lite tråkigt att man inte har något val som konsument, betalar själv 339 kr/mån för 10GB. Jag tycker det är lite mycket men känns som det kostar snarlikt i Sverige.

    Telenor kan gå och dra något gammalt över sig då de tar betalt för användningen av mobilt BankID. De tar 49 öre/anrop/signering.
    Mobilt BankID här går på SIM-kort, det har kommit en app på senare år som jag tror inte Telenor tar betalt för.

    Danskarna på jobb tycker dock det är helt galna ockerpriser, särskilt en som ville ha obegränsat för att använda telefonen som modem.
     
    iterva och 6150 gillar detta.
  9. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du måste skämta? :eek: Det hade nog inte gått i övriga Norden då det borde strida mot direktivet om nätneutralitet.
     
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det var hela poängen, visst norrmän åker över till Sverige kapa kostnader till stordel om det bor närmare gränserna.

    Men samma sak är det med företagen även om det tar mer för sina produkter betyder det inte att det tjänar mer än i Sverige, för deras underleverantörer är dyrare än i Sverige så även om de tar in mer pengar så ska mer pengar ut än i Sverige också.

    För enda sättet säkerställa hur rimligt priset är veta vad allting kostar, hur många kunder som den totala kostnaden fördelas på samt deras vinstmarginaler.

    Har man mer kunder i ett nät så kan man dela den summan lättare över fler individer och få ner priserna också. det går inte bara jämföra priset mellan Norge och Sverige och tänka att det har orimliga priser bara för priset. För vi har olika löner, vi har olika bolagsskatter, vi har olika höga sociala avgifter, vi har olika höga kommunlsaktter, produktionen för framskapa grejer är lägre än i andra länder just för löner och allting är lägre. Hur mycket kostar elen.

    Väldigt svårt jämföra bara på priset man måste veta den totala kostnaden från första till sista spaden.
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tek.no - Tester, guider, teknologi

    Tldr: de var med och utvecklade den och vill ha vinst (og säger enbart att de vill ha tillbaka sina pengar och pengar för underhåll).
    Har ingen aning om kostnaden för aktörer att använda BankID men tvivlar på att det är gratis. Så där känns det lite märkligt om de får betalt två gånger.
     
  13. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 049
    Mottagna gillanden:
    1 344
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Är ungefär samma priser i Sverige, skillnaden är att det är den du loggar in hos som betalar. Kostar runt 50 öre per inloggning och ca 1-2 spänn för en underskrift.
     
    bernard gillar detta.
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är förbudet i hela EU och även norden långt innan det nordiska länderna gick med i EU + Norge har varit måna om nätneutraliteten sedan 90 talet, sedan 2016 så lyder vi under EU med garanti om nätneutraliteten, men långt innan dess så hade vi en egen.
     
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Fan va crazy. Hamnar den kostnaden på användaren i Sverige lär det bli kaos.
     
  16. Droid113

    Droid113 Guest

    Det är väldigt patchigt i UK, vissa större delar av landet (Wales) saknar täckning helt. Det var inte länge sen de började bygga ut sitt 4G, jag tror de ligger 10 år efter Sverige, det märker man när man befinner sig landet. Visst finns det 5G i Heathrow och vissa begränsade delar i centrala London, men där går gränsen.
     
  17. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Först är det gratis men om vi jämför med ID kort som kostar 300-450 kr så kan börja kräva pengar när fysikalisk ID blir förbjudet. Analoga tjänster är bättre.
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vet att det går att förhandla ned avgiften för inloggning i Sverige ganska rejält men det beror givetvis på volymen och företaget/banken som har avtal med BankID.

    Hade varit intressant att veta om det kostar Nordnet något om jag i Norge loggar in med Telenor eller Telia, får Nordnet betala samma summa oavsett känns det som scam från Telenor.
     
    Last edited: 24 maj 2021
    bernard gillar detta.
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Ett sätt att jämföra kostnadsläget i olika länder är Big Mac-index där Norge ligger i topp.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns Telia och Telenor i Norge, samt ICE