Northmill Betalkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Cashback, 31 jan 2022.

  1. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag tror du behöver inte bry eller oroa dig om detta så länge du inte skall behöva ta ut pengar från Northmill men skall du spara pengar hos de så måste du en dag ta ut pengar och det går bara via Tink...
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 544
    Mottagna gillanden:
    1 109

    MINA ENHETER

    Jag är osäker på vad du menar med "ta ut pengar"! Ta ut kontanter via en bankomat?
     
    Last edited: 24 aug 2023
    Sale gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 301
    Mottagna gillanden:
    7 077
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Överföra pengar till konto i annan bank.

    Tink var anledningen till att jag övergav Northmill för flera år sedan. När man då tog ut pengar från Northmill via Tink så tankades hela transaktionshistoriken från alla min konton i den banken ned till Tink och Northmill... :(

    Jag klagade och bråkade och ifrågasatte vad Northmill skulle ha de uppgifterna till. Efter det tror jag att de slutade tanka ner hela transaktionshistoriken, men för mig känns det ändå inte tryggt att använda tjänster som går via Tink. När du använder Tink ger du i princip fullmakt till Tink att komma åt alla uppgifter om dina konton i den mottagande banken. :(
     
    Sale och geobjork gillar detta.
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 544
    Mottagna gillanden:
    1 109

    MINA ENHETER

    Ok, det räcker för mig för att jag inte kommer sätta in ett större belopp i Northmill, aven om dom har en hyfsad räntepolitik.
    Jag har 100% förtroende för Northmill, 0% förtroende för deras system med att man är tvungen att blanda in någon annan "institution" för att disponera sina pengar.
     
    Sale gillar detta.
  5. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Nej, som "svenix" skriver, Uttag av pengar från sitt konto i Northmill där pengarna skall överföras till ett konto man äger i en annan bank...
     
    geobjork gillar detta.
  6. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Tack, nu kommer jag ihåg att jag bl a har läst dina inlägg tidigare om detta med Tink och flera andras inlägg...

    Jag håller med dig fullständigt, vad skall de med all den infon från våra konton i annan bank, jag är bara rädd att et skall för eller senare missbrukas på ett eller annat sätt...

    Jag och min tjej gjorde uttag av pengar för ca 1 månad sedan som blev över på våra Northmill bankkort genom att först överföra de till Sparkontot och sedan valde att ange bankkontonummer utan att blanda in Tink men nu funkar det inte mer och Kundtjänst kan inte hjälpa till...
     
    svenix gillar detta.
  7. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    392
    Från Nortmills FAQ (Sparande - frågor och svar):
    Nu minns jag inte riktigt hur det här med sparat uttagskonto fungerar, men antar att det är något man angav när man öppnade sitt sparkonto eftersom jag har mitt bankkonto i min "vanliga" bank angivet där när jag väljer uttag. Har man tidigare alltså kunnat fritt mata in ett kontonummer vid uttag?
     
    Sale gillar detta.
  8. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Det vet jag inte om man har kunnat använda fritt vilket konto som helst i annat bank, jag och min tjej har knappat in mitt kontonummer inkl clearingsnummer, samma kontonummer som jag tidigare angett som uttagskonto och det funkade för en månad sedan men nu går inte det mer...

    Detta var svaret jag fick i chatten av kundtjänst:

    "Tack för att du dröjde, det är dessvärre så att man måste gå via tink och det är för att säkerställa att kontot tillhör kund. Det är dessvärre inget jag kan ändra på."
     
  9. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    392
    Ok, det var skumt. Jag får inget alternativ att mata in ett kontonummer, men om jag väljer uttag finns för mig två val: mitt sparade uttagskonto i min vanliga bank eller "Välj konto" via Tink. Testade precis att göra ett uttag till mitt sparade kontonummer och det var inga som helst konstigheter för mig o_O
     
    muSPK, Sale och Metalstorm gillar detta.
  10. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    392
    Chattade med Northmills kundtjänst och frågade hur man går tillväga att byta sitt förvalda uttagskonto och fick följande svar:
    Så med andra ord (och precis som enligt deras FAQ), verkar det inte alls vara så att man måste gå via Tink, men man måste alltså kontakta kundtjänst om man skulle vilja byta konto.
     
    KTM och Sale gillar detta.
  11. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Varken jag eller min tjej kunde inte välja våra sparade kontonummer fast det gick för 2 månader sedan och därför skrev jag till kundtjänst och fick logga in med Bank id, svaret blev:

    "Tack för att du dröjde, det är dessvärre så att man måste gå via tink och det är för att säkerställa att kontot tillhör kund. Det är dessvärre inget jag kan ändra på."

    "Jag förstår men det är dessvärre att man behöver använda sig av tink, jag kan inte göra det manuellt."
    "Tack detsamma och ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer än så."

    Jag gjorde allt i min makt att inte använda Tink men hen på kundtjänst måste vara någon inkompetent person om hen inte kunna hitta vad problemet var i både mitt och min tjej fall så Vi inte kunde välja vårt förvalda uttags kontonummer.

    Då kan detta vara något problem i våra två fall bara, fast kundtjänst påstår att det bara går via Tink att ta ut pengar, vet inte om det har med uttagssumman att göra men Vi hade inga andra val än att lita på kundtjänst och välja Tink för att ta ut pengarna.

    Uttaget gjordes som för en månad sedan via webrowsern i datorn men märkligt att kundtjänst går in på kontot och ser ingen annan lösning på att ta ut pengar...

    Då ber jag om ursäkt, kan vara bara problem i min och min tjejs fall av någon anledning som kundtjänst inte kunde se eller lösa och Vi tvingades att ta ut pengar via Tink istället...

    Jag är jävligt förbannad att Vi tvingades ta ut pengar genom Tink fast det verkar vara annat problem som Northmill kundtjänst inte kan lösa med våra uttagskonton som har funkat för knappt en månad sedan men inte nu längre...
     
    Last edited: 25 aug 2023
    chhans gillar detta.
  12. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    392
    Svårt att säga varför ni fick problem. Jag tog förvisso bara ut en mindre summa eftersom det enbart var för test, om nu summan spelar någon roll. Annars känns det mest som om att ni hade otur att chatta med en kundtjänst-medarbetare som inte hade full koll på läget. Deras egen hjälpsida säger ju klart och tydligt att det ska gå utan att använda Tink...
     
    Sale gillar detta.
  13. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Kan vara så men då har vi utsatt oss för Tink helt i onödan för Vi kunde inte ta ut pengar...

    Tack att du testade och informerade här så våra läsare inte oroar sig över det för det finns många som jag som inte vill ha med Tink att göra...
     
    chhans gillar detta.
  14. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Någon som lyckas ladda ner Northmill-appen på en Google Pixel 4a? Min fru möts bara av att appen inte är tillgänglig för ditt land. Tror dock inte landet är problemet utan modellen på telefonen. Kan installera på min Google Pixel 6 utan problem. Hennes Google Play är svenskt och allt annat är inställt på Sverige och svenskt med. Är det Northmills apputvecklare som rökt för mycket banan eller något jag missar?
     
  15. Termi79

    Termi79 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2020
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    92
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a
    Jag har den på min Pixel 4a sedan ett tag tillbaka. Var inga problem att ladda ner...
     
    Nudeln gillar detta.
  16. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Ok. Tack. Då får jag se över tjejens telefon.
     
  17. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    @Termi79@Termi79 - jag tror jag börjar förstå vad problemet är. Fruns konto är med i min familjegrupp för att få ta del av mitt turkiska Google Drive och argentinska Youtube Premium. Det verkar ha gjort att hennes Google-konto är låst till att vara turkiskt, ser TUR som valuta i hennes betalningsprofil... och tro mig, jag har ändrat, tagit bort och lagt till nya betalningsprofiler där jag enbart använt svensk och Sverige som uppgifter, och trots det är hennes konto fortfarande kvar på TUR. Det enklaste är nog att skapa ett "spökkonto" för att kunna komma åt landsbegränsat material (nu när hon är fast i Turkiet), enligt:
    upload_2023-9-23_9-31-50.png
    Det lustiga är att mitt egna Google-konto har inga som helst problem att ladda ner Northmill Bank... trist att landsbegränsningen bara slår på hennes konto. Googles vägar är outgrundliga o_O
     
    Last edited: 24 sept 2023
    Termi79 gillar detta.
  18. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 297
    Mottagna gillanden:
    931
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Hej xxx, om du behöver en kredit för att fylla på ditt Northmill-kort kan du ansöka om vår kontokredit. Du kan låna upp till 50 000 kr.
     
  19. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 086
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Värdelöst att man inte kan ta ut sina pengar, borde vara olagligt. Tur att jag bara stoppade in en tusenlapp som jag ändå kommer bränna med kortet i utlandet inom någon månad.
     
  20. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Det går att överföra mellan kortkonto och sparkonto. Från sparkontot går det sedan att överföra till valfritt konto hos annan bank.
     
    Aniquibobo gillar detta.