Fråga: Note 10 mot Note 20 5G

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av Homdax, 10 jan 2023.

  1. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Hej,
    Äger en Note 10 som jag är väldans nöjd med, men börjar bli lite gammal. USB-C kontakten glappar allt mer och programvaran larmar om tappad anslutning till S-Pen allt som oftast, men den funkar ändå och har bra batteritid.

    Har hållt ögonen på Samsungs modellflora de senaste par åren för att se om det dyker upp en ny version med S-pen (Stylus) i rimlig storlek , max 15-16cm hög. Efter vad jag kunnat läsa mig till gör det inte det, inte ens med vad man kan utröna om S23 som kommer snart. Alla telefoner med Stylus - om de ens har det - drar iväg i storlek till Ultra eller + modellerna och det blir helt enkelt för stort och klumpigt för mig då det landar på 17-18 cm.

    Så jag kom att tänka på S20 5G. Den är c:a 5 mm större och har en marginellt snabbare processor och 5G, samt lite annat "nyare". Finns det någon som använt båda, eller kanske haft ett liknande resonemang som kan ge lite intryck av S20?

    Har kollat på bland annat SamMobile: Compare Samsung Galaxy Note 10 vs. Samsung Galaxy Note 20 5G - SamMobile och tittat lite noggrannare på specifikationerna hos GSMArena : Samsung Galaxy Note20 5G - Full phone specifications . Funkar 5G bra?

    Är nog inne på att det kunde vara en relevant uppgradering, trots inte ny modell. Vad tror ni? Var kan jag då hitta en ny lur om det ens finns? Ebay har ju för c:a 3000 och man får ju kika på EMEA marknaden och olåsta exemplar...

    Förresten, vilket modellnummer skall man gå på ? SM-N981U?
     
    Last edited: 10 jan 2023
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Jag har en Note 20 5G, SM-N981B och min sambo en Note 10+ (osäker på modellbeteckningen) och jag tycker inte att det känns som om det är någon praktisk skillnad på de två förutom placeringen av knapparna (på min sitter de på höger sida av skärmen och på henne på vänster sida).

    5G har jag inte kunnat testa praktiskt (har nog varit uppkopplad någon gång när jag varit i Stockholm eller Helsingfors) men i praktiken gör det knappast någon större skillnad så länge som man inte ska ladda ner en massa data.

    Nackdelen med att köpa en Note 20 nu är att du kommer inte att få uppdateringar lika länge som på en S22 eller S23 så det får du ta med i beräkningen, sannolikt kommer sista uppdateringen nästa år eller kanske 2024, möjligen 2025 men på S22 och S23 så rullar det på några år till.

    Om du bestämmer dig för en ny Samsung och har möjligheten att välja så undvik Exynos, satsa på en Snapdragon istället (både jag och sambon har Exynos med sina brister, inte för att det märks så mycket men nog hade det varit lite längre batteritid och lite färre bekymmer med en Snapdragon).
     
    Homdax gillar detta.
  3. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Hum, ja uppdateringarna. Skulle jag tänkt på. Det finns kanske ett schema nånstans. Bra poäng, det är därför jag frågar, för andra tänker på sånt man glömmer.

    Knapparna på höger sida? Det blir kanske till att vänja sig, har använt vänster tumme nu flera år... :P
    Att 5G inte täcker, det vet jag, men man kanske kommer till storstaden någon gång.

    Tack för modellbeteckningen, SM-N981B, då bör jag leta bland T-Mobiles lurar om jag nu hittar något som känns ok. Ser att jag kör Exynos9825 med Mali-G76 som GPU men tycker inte den funkar dåligt. Det skall kanske nämnas i det sammanhanget att jag använder den mest som telefon och text, inte kamera eller mediaspelare, det kanske inverkar.

    S22 eller S23 har helt enkelt inte något jag kan tänka mig använda, ja om jag inte slopar min Stylus alltså. Har redan gnällt hos Samsung. ;)

    Får leta lite och fundera. Tack för input, det är välkommet.
     
  4. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Har nu hittat information om uppdateringar.

    Enligt Samsungs information på Samsung Mobile Security så skall Note 20 5G får uppdateringar i 5 år eftersom den lanserades 2020. När den lanserades kan ses på min länk till GSMArena ovan, augusti 2020.
     
    Heleg gillar detta.
  5. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Frågan är om man vågar köpa från Kina...?

    Finns det piratkopierade lurar man kan råka ut för?
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    De piratkopierar iPhone så det skulle inte förvåna mig det minsta om du får en pirat-Samsung om du köper därifrån. Jag avråder ALLA från att handla från Kina, risken att du blir lurad är uppenbar!
     
    Homdax gillar detta.
  7. NR7101

    NR7101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2022
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    134

    MINA ENHETER

    Jag köpte i höstas en S22 Ultra och gav bort min Note 20 Ultra till en flykting.
    Det ångrar jag nu i efterhand, borde gjort tvärt om.
    Trivs inte med den tjockare S 22:an, Note:n slår den i alla lägen utom möjligtvis kameran som är förbättrad i S22:an.
    I övrigt kan jag inte påstå mig märka någon större skillnad bara att jag inte tycker om tjockisen jag nu bär på.
     
    Homdax gillar detta.
  8. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Det verkar finnas en hel del möjligheter att köpa en bättre begagnad i så kallat A-skick för runt 4500-5500 av svensk leverantör som Phonehero, Returhuset, Fyndiq osv...

    Vill jag det... tål att tänka på. Fick precis elräkning på 11263 kronor, skall kanske ta den först. :eek:
     
  9. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Personligen tyckte jag att ”vanliga” note 20 var en helt meningslös modell. Den saknade högre framrate, mindre minne med mera jämfört med note 20 ultra som släpptes samtidigt. Skulle tro att det är ganska marginell skillnad mellan note 20 och s10. har för mig att du tom får sämre upplösning i note 20 om jag inte missminner mig.
     
  10. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Jag jämför inte mot Note 20 Ultra, jag jämför Note 20 mot Note 10.

    Compare Samsung Galaxy Note 10 vs. Samsung Galaxy Note 20 5G - SamMobile
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Värt att notera, Samsung har släppt Good Lock till Note 20 vilket jag uppskattar, har flera bra inställningar som gör att mobilen funkar bättre för mig personligen, appen finns inte (än) till Note 10...
     
    corb06 och Homdax gillar detta.
  12. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
  13. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    ok, drog till med en lur jag grunnat på som fanns på phonehero... 256Gb i så kallat A-skick. Lite dyrare men skall vara i bättre skick med bara pytte märken och sånt. 5700.

    Informationen ovan i denna tråd ger mig systemuppdateringar i minst två år och Android 13.
    Den är som jag redan skrivit c:a 5 mm större, men jag ser inte att det finns några vettiga alternativ.
     
  14. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Så, nu har jag den. Faktiskt riktigt bra, märks inte att den varit använd om man inte kikar noga runt kanterna på kamerornas lilla upphöjning. Blir till att sprita där lite.

    Samsung Galaxy Note20 5G - Full phone specifications

    Men.
    Det är en klar skillnad i hur den känns i handen, 10 är solid, glas och metall, till råga på allt välvt glas i ytterkanterna. S20 är mer kantig och plastig. Inte så farligt, fortfarande ett gediget bygge, men det är tydlig skillnad om du håller dem i varsin hand samtidigt.

    Kört lite tester med DevCheck appen och allting funkar. Det är en Exynos för övrigt.

    Nu håller man på med femtioelva lösenord och appåtkomster, men det hör ju till det vanliga.
     
    NR7101 gillar detta.
  15. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Last edited: 1 feb 2023