Fråga: Note 4 eller Nexus 6?

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Emil99, 28 okt 2014.

  1. Emil99

    Emil99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej,

    står inför ett phablet köp. Hade möjlighet att känna på en Note 4 i går vilket fick mig att börja överväga Noten. Kändes extremt trevlig i handen samt kvalitetskänslan var otrolig med metallramen. Testade också Gear VR som var otroligt cool även fast bildkvaliteten sög. Pennan verkar också cool. Är dock lite rädd för att det mesta som Note 4 erbjuder mer aldrig kommer användas...

    Nexus 6 är intressant pga Lollipop direkt samt vanilla android. Gillar även Googles uppdateringspolicy, t.o.m. Nexus 4 får Lollipop.

    Vad säger ni? Vilken ska man satsa på?

    Tack, Emil
     
  2. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Svårt val.¨
    Själv valde jag Noten då jag, förhoppningsvis, får den snabbare än N6.
    Gillar även pennan och designen.
     
    Emil99 gillar detta.
  3. Emil99

    Emil99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hade du tagit Nexusen om du hade fått den tidigare?
    Har du erfarenhet av Note och dess penna? Känns som att det kommer vara en cool grej i början men sedan aldrig kommer användas...
    Designen kan jag inte hålla med om. Nexusen är sjukt mycket snyggare enligt mig. En stor anledning till detta är att Nexusen kör på onscreen knappar. De gamla hårdvaru knapparna i Noten känns inte heller som ett säljargument för mig...
     
  4. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER


    För egen del skulle jag lätt välj den mobil som har fysiska knappar framför bara onscreen. Men smaken är väl som...ja, ni vet :)
     
  5. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Nyttan med pennan beror mycket på vad det är du tänker dig att den ska tillföra. Såhär efter 2 års ägande av min Note 2 använder jag pennan för att göra noteringar (typ istället för post-it) i snitt en gång i veckan eller så, och det verkar som att pennan är betydligt mer användbar i Note 4.
     
  6. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Fråga dig själv om du verkligen kommer använda pennan. Jag hade en Note 2 och tänkte jaja det verkar smidigt med en penna. Men det var riktigt bökigt bara, funkade inte speciellt bra och det var både snabbare och smidigare att använda det gamla hederliga fingret. Nu kanske det har förbättrats till Note 4 (det borde det).

    I övrigt finns det rätt mycket appar i Play Store som funkar med pennan och du kan köpa en penna till Nexus 6 med garanterat. Även fast det visst, finns egna utvecklade appar just för pennan till Note 4. Men dom vanligaste sakerna man använder den till är...anteckningar? Det kan du få ändå med valfri köp av penna och telefon.

    Personligen avskyr jag Samsungs Android version (Touchwiz) men det är en smaksak. Men den är ful, omständig och kladdig. Full med onödiga program och tjänster som suger batteri, utrymme och är irriterande. Är också emot Samsung pga deras egenheter såsom KNOX mm. Dom är Androids svar på Apple i mina ögon och försöker låsa in ett operativsystem som går ut på att vara öppet och anpassningsbart.

    Nu har inte Nexus 6 kommit än så det blir svårt att säga bu eller bä om den. Men det man sett av den och läst så är det en fantastisk telefon på alla sätt och vis. Den är billigare än Note 4 och har fördelar som du nämner att den kommer uppdateras snabbt.

    Hade jag varit dig, vänta tills N6 kommer ut i butikerna och kläm och känn på den innan du bestämmer dig. Finns inget värre än att köpa en telefon för att sedan vara missnöjd med den och lägga ut den på blocket eller liknande kort efter inköp och förlora en massa stålar.

    Ett tips är ju att läsa på lite om Samsung som mobiltillverkare innan med, inget företag är felfritt men Samsung är verkligen är inget bra företag imo.
     
  7. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    När jag hade första Noten så använde jag pennan varje dag när jag slöspelade något strategispel eller tex. mahjong... oerhört smidigt. Anteckningar och liknande kanske blev ett par gånger i veckan. Pennan är också perfekt att klia sig i örat med när det kniper... :)
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har velat fram och tillbaka (och kommer säkert fortsätta göra det). Dock tror jag verkligen att jag kommer välja Nexus 6.

    Jag lockas också av pennan, fingertrycksavläsaren osv. Vad det gäller pennan känner jag dock att det vore trevligare med ÄNNU större skärm för jag verkligen ska skriva mycket. Typ Note 8.0 som tyvärr inte fått någon uppdatering som Note 10.1 har fått.
     
    Last edited by a moderator: 1 nov 2014
  9. aalx

    aalx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    För mig har det varit Note 4 eller Nexus 6, såklart om man vill jag ha det senaste snabbast och liknande så vinner ju Nexus 6, det som jag gillar bäst. Men det som har gjort att jag har vänt mig mer till Note 4 är storleken.

    http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?samsung-galaxy-note-4&motorola-nexus-6

    När jag höll i Note 4 (demoex) så är den i "rätt" storlek (på gränsen till för stor), sen när jag ser denna bild så börjar jag tveka att N6 kommer vara för stor.
     
  10. asseponken

    asseponken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag testade ett demoex idag och vilken kvalitet. Helt sjukt vilken fin telefon, satt som handsken i min hand. Jag har bestämt mig för den iaf, la en beställning samtidigt ;). Kan rekommendera att kika på den, riktigt bra var den!
     
  11. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Vilken?

    Note 4 eller Nexus 6?

    Jag kan iaf inte avgöra vilken telefon du rekommenderade...

    Sent from my totally awesome GNote 4
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag är ganska säker på att han talar om Note 4.
     
  13. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Det är väl troligt ja, med tanke på att han varit aktiv i Note 4 delen.

    Kan absolut hålla med, gå och titta/känn på Note 4an i en butik. Det är en mycket fin telefon!

    Sent from my totally awesome GNote 4
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Mer troligt då det inte finns demoex av Nexus 6 i butik, den släpptes i USA den 29 så den ligger lite efter i lansering.

    Tvivlar inte på att Note 4 är en fin telefon. Blev lurad av operatör 3 via mail när jag frågade om de hade något demoex i butiken i stan. De svarade ja, när jag gick dit fanns ingen Note 4, inte ens en Note 3... Det enda från Samsung jag hittade var S5 och Alpha.
     
  15. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Vad har Nexus 6 för fördelar mot Note 4 om man betänker att man med root och Custom ROM kan ladda in samma programvara på Noten?

    (Frågan kanske kan låta provokativ men det är inte avsikten )
     
  16. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Det finns ett helt annat utvecklarstöd för Nexus-telefoner.
     
  17. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER


    Förvisso, men är det så stor skillnad i praktiken då även Note-serien tycks ha ett rätt aktivt stöd också. För egen del kan jag tänka mig att en stor fördel för Nexusen är att den, vad jag vet, inte har någon Knox-trigger eller motsvarande
     
  18. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Jag velar själv mellan Note 4 och Nexus 6 och har läst en del åsikter om ROM:ar till Note 3 och det verkar inte finnas alltför många stabila till den tyvärr.
    Jag har en S4 nu och provat mängder med olika ROM:ar till den men tycker inte jag hittat någon som flyter lika bra som på Nexus 5.
     
  19. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER


    Nä, det stämmer nog inte, finns ett antal bra ROMar till Note 3, iaf om man inte har som krav att det ska fungera bättre än original. Hur det blir med Note 4 återstår väl att se, hänger väl på hur populär den blir bland utvecklarna.
     
  20. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Intresset känns ganska svalt på xda än så länge men jag hoppas det tar sig.

    Som jag ser det är Note 4:s hårdvara trevligare. Den verkar riktigt välbyggd och pennan, utbytbart batteri, sd-kort, IR, fingeravtrycksläsare, multifärgad notification light osv. väger rätt tungt. Kameran är säkert bättre också.

    Men det skulle vara kul att testa en Motorola istället för Samsung.