Note 8010 fortfarande ett bra köp för pengen?

Diskussion i 'Samsung' startad av mange76, 7 apr 2013.

1. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Sitter och funderar på en ny tablet. Har en galaxy tab 10.1 och en ipad 2. Så egentligen behöver jag ingen ny men är man teknikintresserad så är man.

Min galaxy tab (som frun använder) tycker jag inte alls om egentligen. Den är laggig och allmänt långsammare än min ipad 2. Kör ICS 4.0.4 på den och samsung var inte speciellt snabba med just den versionen.

Ipad 2 är förvisso snabb och inte laggig. Men det är en appleprodukt med all låsning osv. Det är ju ett förbaskad krånglande med Itunes för att trycka in musik/film.

Gillar alltså androids frihet, inget krångel, bara att föra över.

Kollade in note 10.1 (wifi) och blev intresserad. Men frågan är om priset är högt, 3990 kr? Visst en ipad 4 kostar någon hundring mer...

Förmodligen kanske en ny note/tab kommer inom kort, och då kanske noten droppar i pris??

Är det stor skillnad på galaxy tab (7500) och galaxy note? Vill inte ha lagg och vill att surfupplevelsen ska vara lika stabil som på ipaden.

/Mange

2. NoOne2k

NoOne2k Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag orkade inte vänta på att en ny platta skulle komma, vilket det lär göra. Frågan är bara om det blir i höst eller tidigare. Jag har en note med 4g och lillebrossans tab är segare och inte alls lika kvick som min. Noten tycker jag är förhållandevis dyr men jag tycker om pennan som följer med. Har du tittat något på nexus-plattorna? Eller kanske den nya xperian?

3. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Nja, nexusen går bort eftersom den saknar plats för minneskort.

Dock tycker jag att 4000 kr är för mycket pengar för en surfplatta. Fast ju vanligare det blir sänks nog priset.

Eftersom jag har en ipad så kan jag konstatera att det inte blir en ny sådan (eller apple överhuvudtaget).

Dock så skulle jag vilja veta om det skiljer mycket mellan en vanlig galaxy 10.1 och en note 10.1. Tycker verkligen att galaxy 10.1 inte imponerar, så noten måste vara betydligt smoothare för ett köp.

/Mange

4. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Alltså, låt oss förtydliga några saker med noten som jag tror många missat. Hela grejen med den är pennan, har du inte användning av den så köp tex nexus 10 eller Asus Transformer till samma pris. Har du däremot användning av pennan, antingen för att rita eller skriva så är noten guds gåva till tabletmarknaden (nåja). Det går helt enkelt inte att jämföra stylusen till noten med en vanlig kapacitiv penna till tex iPad när man ska skriva eller rita, inte bara pga precisionen utan framförallt för att du kan vila handen mot skärmen då den känner av vad som är pennan och handen.

Lag skulle jag inte oroa mig för, sedan Noten fått JellyBean med project butter märker jag inte av lagg alls och jag använder ändå ganska mycket tunga appar. Men återigen, nexus 10 är givetvis bättre även där om du inte behöver pennan och framförallt är skärmen utom jämförelse. Skärmen på Noten är inte direkt dålig men upplösningen är ett skämt jämfört med dagens skärmar. Mig gör det ingenting, men skulle jag använda plattan främst till multimedia skulle jag inte köpt en Note.

Slutligen, det kommer snart en ny note men den är på 8". Någon ny 10" Note kommer inte inom närmaste framtiden vad jag vet. 8 tummarn är förresten snarare en uppskalad version av Note 2 än en mindre av 10.1an, vad skillnaden är låter jag vara osagd mer än att den har en fysisk hemknapp.

5. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Den där noten 8.0 såg att som en förstorad s3. Sen är 8 tum för litet för en surfplatta tycker jag. Runt 10 tum tycker jag är lagom.

Blir väl en note 10.1 om priset droppar lite. Runt 3000 kr är maxpriset för en surfplatta tycker jag.

Angående att notens styrka är pennan stämmer nog. Men rent hårdvarumässigt borde den piska min galaxy tab, som jag tycker är bedrövlig. Säkert kul och bra med penna, men inget jag egentligen saknar.

/Mange

AX3L gillar detta.
  6. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Helt klart, 8" känns som en dålig kompromiss där den inte är stor nog för bra användande men ändå för stor för att vara riktigt portabel.

http://www.amazon.co.uk/dp/B008UQ7KA4/?tag=swedroid-21
    Jag gillar inte heller att betala för mycket för mina prylar och köpte min note på Amazon UK, priset pendlar lite men brukar ligga kring 3300 SEK och frakten är gratis.

Jag skulle kolla närmare på transformer Infinity snarare än note om jag vore dig, men den kanske faller av någon annan anledning..

7. zithen

zithen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag kan berätta hur jag gjorde mitt val innan köp:

Åkte på en lång bilresa i Sverige och hade kusinens Tab 2 i knät mellan körningarna och såg på film, surfade via hotspot från telefon osv. Jag blev kär, mitt första möte med en droidplatta. Dock var första tanken "Ska den va' så slö?" Jepp! För 2200:- Blir det inte mycket bättre tyvärr.

Googlade runt och läste mängder med jämförelser mellan Noten och Taben, klämde å kände i butik, tänkte på plånboken m.m. I slutändan landade det på Noten och jag kan säga att jag blev positivt överraskad på just "flytet" i menyer, rappheten att starta appar och så klart.. pennan! S note som följer med förenklar jobbet, skulle dock vilja ha fler filformat vid exporten. Streamar 1080p material från NAS:en där hemma utan problem (hänger en hel del på uppkoppling såklart).

8. ORCA

ORCA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p
    Telefon 2:
    Sony xperia ultra
    ROM:
    Scrubbers
    Platta:
    Samsung tab s8.4
    Det är ju samma cpu osv som GS3 fast 2gb ram och jag tycker det extra ram minnet gör en jäkla massa så tänk S3 prestanda med guldstjärna. :-)