Notes for ICS - Enkel anteckningsapp för tablets och telefoner

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Sciencyguy, 26 jan 2012.

1. Sciencyguy

Sciencyguy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Efter att man fick sin nya Galaxy Nexus var det bara att konstatera att 99% av apparna i Market använder det äldre fulare temat. Jag bestämde mig för att korrigera det på anteckningsfronten. Dessutom var det skralt med tablet-optimerade UI så jag lade in det också.

Det är ett projekt under utveckling så fler funktioner är på väg. Målet är att appen att smälta in med resten av ICS och hålla det enkelt.

Om någon har förslag eller åsikter lyssnar jag gärna.

Nytt 3.0:
    * Google Tasks sync!
    * Svenskt språkstöd
    * Lite UI förbättringar

Källkod på GitHub

Utvecklingsblogg

Marketlänk: Notes for ICS

[QR]https://market.android.com/details?id=com.nononsenseapps.notepad[/QR]

Tablet interface

Telefon interface

Flervalsmenyn

Last edited: 23 feb 2012
    m1kael, googleye, [SIC] och 3 andra gillar detta.
  2. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Grymt snygg precis så en app ska vara, stilren och göra det den ska, Den smälter in snyggt med ikonen på min Nexus också.
    Installerade den direkt, detta är precis vad jag har saknat på min nexus. En grej vore snyggt är om du fixar en widget som går att ändra i storlek likt Kalender och gmail appen. (Kanske redan finns widget bara att inte min telefon har uppdaterat widgeten än?) Även sync emot google kontot hade varit snyggt! :D

Fixar du en widget så slänger jag Gtask direkt! ;)

3. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Äntligen en anteckningsapp som inte ser ut som skit utan smälter in snyggt i ICS. Bra initiativ!

Som föregående nämnt skulle synkning vara riktigt najs! Och att kunna exportera till kalendern enkelt, om möjligt.

Håller med om att widget vore trevligt också. :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

4. Sciencyguy

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Som ni båda efterlyser så är synk en av nästa saker jag ska implementera. Dels kommer jag lägga in Androids bakgrundsbackup och så tänkte jag synka mot antagligen gTasks också.

Widget har jag funderat på. Men funderade om listan över notes eller en specifik note skulle vara mest lämplig.

Svarade nog på min egen fråga där... Finns väl ingen anledning till att inte ha båda :)

5. Sebastiank

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jag skulle vilja ha precis som kalendern widgeten funkar i ICS. Så alla notes som man kan scrolla igenom, där dom "avklarade" ligger längst ner. Personligen så bryr jag mig inte om att bara ha en note i widgeten, Så den lösningen kan du hoppa över. ;) ;) ;)

Helt ärligt tror jag du skulle kunna sätta ta betalt för denna om du fixar en sån widget också, typ 7kr så kommer säkert många köpa den.

6. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Med widget och sync skulle den lätt gå att ta betalt för. Med funktionerna den har nu är den bra för att vara gratis, med fler funktioner skulle ett pris på t ex 7kr vara motiverat utan problem. :)

Jag ser ju helst att den fortsätter vara gratis ett tag till :P

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

7. _booty

_booty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Riktigt läcker app, smällter in "seam less" med ICS, en idé kanske hade varit att lägga in så att man kan lösenordsskydda anteckningar om man vill?

Sedan tycker jag ikonen ser lite långsmal ut, men det är ju min uppfattning :o

men riktigt bra jobbat!!

8. Sciencyguy

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det är ett tag kvar innan den har tillräckligt för att motivera ett pris tycker jag. Men trevligt att ni tycker att den kan vara värd något.

9. Sciencyguy

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Du har helt rätt om ikonen. En dag ska jag göra en ny. Lite "fetare" ;)

10. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Personligen så blir jag förvirrad av pennan för att skapa ett nytt ark. Själv förknippar jag en penna med att editera. Istället skulle jag föreslå ett ark med ett upphöjt plus som ikon för detta.

uploadfromtaptalk1328952080764.jpg

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

Sciencyguy gillar detta.
  11. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Måste hålla med där, i övrigt en riktigt snygg app

Sent from my HTC Desire HD

Sciencyguy gillar detta.
  12. Sciencyguy

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Håller med personligen. Har inte hittat en ikon som ser ut på det sättet bara. Har försökt ta av Googles egna ikoner så mycket jag bara kunnat. Det är i min att-göra listan.

Förövrigt så är den nya versionen snart redo. Den har lite UI-förbättringar som bättre list-bakgrund och selector men framförallt så har den Google Task sync :)

13. Sebastiank

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Har du spanat här?

http://developer.android.com/design/style/iconography.html

Den nedre vänster borde väl funka för en ny note? Det följer ju även ICS med att pluset sitter på nedre högra hörnet.

14. Sciencyguy

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Mmm, ska ta och ordna något ordentligt. För tillfället har jag bytat ikon från penna till papper/penna i nya versionen.

Ja, och btw, nya versionen är släppt :)

15. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Miss av mig. Klart plusset skall vara i nedre högra hörnet så du är konsekvent med resten av ics. :-)

16. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Råkade se denna app när jag uppdaterade till senaste Chrome i Market.

Gillar verkligen det du gjort hittills. Det enda jag saknar för att migrera över alla mina anteckningar till denna app är möjligheten att kryptera/sätta lösenord på anteckningar. Är det något du funderat på?

EDIT: Jag ser att _booty nämnt samma sak om lösenordsskydd. :)

Last edited: 27 feb 2012
  17. Sciencyguy

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Inte något jag funderat aktivt kring. Men kan vara aktuellt någon gång kanske. Blir så mycket man måste fundera kring vid en sån feature. Ska det bara vara ett lokalt lås så att de fortfarande synkas normalt till Google? Eller ska texten verkligen krypteras (så de inte kan editeras i Gmail). Ska man använda ett lösenord, kan jag spara lösenordet i appens lokala inställningar eller göra det all-the-way med full kryptering, endast saltade hash-summor sparade?

Som du ser blir det många frågor att reda ut :) Ska det bara hindra någon som plockar upp din mobil att gå in och läsa, eller ska det hindra all möjlig läsning om någon stjäl din mobil och försöker brute-force dina anteckingar... Det senare känns ju väldigt osannolikt men folk kommer att be om det. Och det förra löser man ju lika bra med att ha ett skärmlås.

Hur mycket säkerhet tänkte du dig? :)

18. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Jag funderade faktiskt lite på detta och hur man vill att synk mot Google ska fungera med synk och problemen du beskriver. I den jag använder nu sparas texten krypterad i den sqlite-databas som anteckningarna sparas i. Jag hittade inte var den sparade lösenorden eller lösenordshashen. Den appen synkar inte till Google heller.

Som jag använder funktionen är det mest för att dölja information som portkoder och wifi-nycklar som egentligen enbart är användbar för folk som känner mig eller min umgängeskrets (då informationen inte är specifik nog för att vara användbar annars). Därmed vore det egentlingen ingen större fara om de synkades okrypterade till Google. Det jag vill kunna göra är att låta folk testa appen utan att folk ska kunna läsa koderna.

Det vore kanske inte så bra att lagra lösenordet i klartext i appens data-mapp men lite obfuskering funkar ju om man inte ska satsa på faktisk kryptering som ett sätt att hindra folk som inte orkar kolla koden på github och se hur obfuskeringen fungerar.

Skärmlås påverkar tyvärr extremt mycket andra saker så det är ingen bra lösning.

19. Sciencyguy

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Personligen så använder jag KeePassDroid för känsliga uppgifter som lösenord. Databasen är krypterad med en SSH-nyckelfil, samt ett litet lösenord. Databasen har jag i min dropbox (inte nyckeln!). Tycker det fungerar smidigt (så smidigt säkerhet nu blir). Men klart, även jag har några småhemliga saker i Notes...

Hyffsat enkelt att lägga in ett lokalt lösenord bara (som hindrar någon från att läsa anteckningen utan att knappa in lösenordet). Problemet med obfuskering är att all obfuskering jag gör kommer att synkas med Google. Anteckingarna ligger i en SQLite-databas, så är inte direkt enkelt läsbara om man bara snor ditt SD-kort och inte går in för att faktiskt läsa alla databaser.
    Så jag tänker att bara ett lösenordsskydd för att hindra att man öppnar anteckningen räcker rätt långt?

20. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Ja, jag har inga lösenord i den utan mest sådant där det inte är någon katastrof om saken läcker ut men det är ändå inget som jag vill ska ligga helt öppet. Skulle jag spara lösenord skulle det vara i keepass, lastpass eller liknande som du nämner. Därmed räcker ett lösenordsskydd för att öppna anteckningen som du säger ganska långt.

Har ägaren inte root kan man ju ändå inte läsa /data utanför appen så där är det ett ännu mindre problem.