"Now Playing" history (Pixel) - hur exportera all musik?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 27 dec 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Pixel-funktionen "Now Playing" innebär att telefonen lyssnar i bakgrunden hela tiden och identifierar musik som den uppsnappar. Det finns ett lokalt bibliotek i telefonen med ett stort antal låtar. Det är möjligt att lägga till en ikon på hemskärmen där man når en lista med all historik (Now Playing history). Uppemot tusen låtar på ett år tror jag det brukar bli för mig.

    Google har - korkat nog - inte skapat någon synkronisering/backup av denna låtskatt. Det finns heller ingen uppenbar möjlighet att exportera hela listan på egen hand. Man kan försöka exportera musiken till en Youtube Music-spellista men det fungerar bara för ett visst antal låtar, inte för ett större antal. Jag skulle föredra att exportera en ren lista, typ excel-fil.
    Att googla i ämnet är ganska hopplöst - det dyker upp massor med utdaterade förslag som kanske funkade för flera år sedan, och många inlägg handlar om funktionens begynnelse då någon lista med historik inte fanns alls, vilket gör såna trådar utdaterade då problemet är ett annat numera, sedan Google skapade en lista med historiken. Jag är också lite rädd att installera vad som helst på telefonen, så jag drar mig lite för att testa hemmabyggda lösningar om det inte tycks tydligt att lösningen går att lita på.

    Någon som vet en säker metod för att exportera all historik, hela listan, som fungerar idag? :)
     
  2. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Tyvärr finns det ingen inbyggd funktion i Google Pixel-telefoner för att exportera Now Playing-historiken. Det finns dock ett par olika saker du kan prova för att få ut en lista med låtar du har spelat:

    1. Använd en tredjepartsapp: Det finns ett antal appar på Google Play som kan hjälpa dig att spara en lista med musik du har spelat på din telefon. Dessa appar kan ofta exportera listan till en excel-fil eller en annan typ av dokument. Välj en app med höga betyg och många positiva recensioner för att minimera risken för att ladda ner en oseriös app.

    2. Använd en webbtjänst: Det finns också webbtjänster som kan analysera musik på din telefon och generera en lista med låtar du har spelat. Du kan oftast välja att exportera listan till en excel-fil eller annat dokument. Dessa tjänster kan kräva att du laddar upp musikfilerna till deras server för analys, så var försiktig med vilken tjänst du väljer och se till att läsa igenom deras sekretesspolicy innan du laddar upp dina filer.

    3. Använd en manuell metod: Om du inte vill ladda ner en app eller använda en webbtjänst, kan du försöka exportera Now Playing-historiken manuellt genom att skapa en spellista i Spotify eller annan musiktjänst och lägga till låtarna manuellt. Detta kräver att du har låtarna sparade på enheten och att du minns vilka låtar du har spelat, men det kan vara ett alternativ om du inte vill använda tredjepartslösningar.
    Det finns ingen garanti för att någon av dessa metoder fungerar perfekt, men du kan prova dem och se om du kan hitta en lösning som fungerar för dig. Var alltid försiktig när du laddar ner appar och använder webbtjänster, och se till att läsa igenom sekretesspolicyn innan du laddar upp dina filer.
     
    Kristy gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för svar!
    Du har inte själv testat någon lösning för att exportera från Now playing?
    Får experimentera vid tillfälle.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Inga fler svar?
     
  5. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Verkar som att det går att typ exportera till en låtlista i YT music om man väljer flera låtar, se ikon uppe till höger om flera väljs. Från YT music i webbläsare kanske det går att ta det vidare? Ren copy/paste tex.

    Sen verkar inte alla låtar hittas i YT music så en del faller nog bort på vägen.

    Edit: oj, såg nu att du redan hittat den funktionen... ja det blir väl lite segt att sitta och markera alla dagar som det finns historik på.
     
    Last edited: 22 jan 2023
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Just det, jag försökte den metoden med Youtube Music men det är ju ett maxantal per gång så det blir väldigt jobbigt att exportera precis allting. Tack ändå för din tanke.

    Däremot kom jag på en grej nu - det finns ju "screen record" inbyggt i Android. Dvs att spela in allt som syns på skärmen. Det skulle ju gå att sätta igång det, och sen långsamt scrolla igenom hela listan med några tusen låtar. Tar kanske en stund men inte särskilt jobbigt att bara scrolla i lagom takt. Då har man en kopia, även om kopian kanske inte är så behändig pga videoformat. Men finns kanske någon OCR-programvara som kan exportera all text som syns i en videofil, och lägga texten i en text/excel-fil typ, jag får gräva vidare. Annars skulle det räcka att ha videofilen i Google Photos, jag är nöjd så länge jag har en kopia ;)
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nu använde jag "screen record"-funktionen på min gamla telefon, och skapade då en videofil där jag scrollade igenom hela Now playing-historiken. Det tog en stund, 17 minuter lång blev videon, och den innehåller min låthistorik mellan januari 2020 och augusti 2022, dvs 2,5 år. Sjukt vad tiden går.
    Filen blev gigantiska 3 GB lokalt på telefonen, men vi får se hur stor den kommer vara i Google Photos när komprimeringen är färdig, lite mindre än 3 GB förhoppningsvis. Jag har ju gott om utrymme i kontot som tur är.

    Detta blev nog enklaste lösningen, nu har jag iaf en kopia, vilket känns bra, även om jag antagligen inte kommer ha så stor nytta av den :-) Kanske om jag vill gå tillbaka till någon viss fest eller annat tillfälle och se vad som spelades just den kvällen..
    Att köra filen genom OCR-programvara känns onödigt, jag nöjer mig nog såhär. Men om det råkar finnas någon smidig OCR-programvara skapad just för videoklipp, för att extrahera all text, så får ni gärna tipsa, kan vara intressant att läsa om åtminstone!