NOWO - appen med autospar i fonder

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Lowvalued, 24 sept 2021.

  1. Lowvalued

    Lowvalued Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2021
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej,

    Har inte sett någon skrivit om denna? Just nu har jag använt autospar på mitt pfc kort. Väldigt skönt att spara utan att man vet om detta.

    Finns det fler fintech appar/kort som gör detta? Pfc har inget räntekonto så pengarna äts upp av inflation.

    Åter till NOWO, du kan koppla ett betalkort till appen, och välja ett autospar, den toppar upp varje köp du gör med kortet runt 5-30kr varje gång, som sedan investeras i en stor fond.

    Tycker om denna idé, men är det någon med erfarenhet av dom? Just nu har jag även opti fondroboten, så vill inte sätta in några stora summor på NOWO utan nöjer mig med autospar där.

    Någon med erfarenhet av NOWO? Eller tips på något liknande?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hemsida: Så fungerar NOWO - NOWO

    Kul koncept med att spara lite varje gång man använder kortet+återbäring på köp, men spontant verkar tjänsten lite dyr. De verkar ha en resultatbaserad avgift på 20% utöver en förvaltningsavgift på 0,3%
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

  4. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    20% av det som det som den slår sitt index med, inte rakt av din behållning.
    Sen verkar det lite oklart om de har någon fast avgift alls.
    På nowo.se står det "Fonden har 0,0 % i fast förvaltningsavgift". På morningstar står det 0,14%, det skulle i och för sig kunna vara den verkliga avgiften man betalat 2020. Alltså utfallet av den resultatbaserade avgiften.
     
    Buzz gillar detta.
  5. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Fonden ska vara en Bland fond och jämför med 50 % aktieindexet MSCI All Country NDTR (SEK) och 50 % av ränteindexet OMRX Treasury Bill. Men jag är tveksam om fonden jamför med rätt index då den gick upp 17,6% i jämförelse mot index 1,1% 2020.
    Här är senaste måndsrapport som man kan läsa, men det verkar som vikten på aktier är högre än räntor.
    https://www.tellusfonder.se/upl/files/178051
     
  6. Lowvalued

    Lowvalued Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2021
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4
    Oj, det såg jag inte alls. Tack för den inputen! Så man betalar 20% på utvecklingen fonden gör?

    Men finns det något liknande då? Angående autospar? Kanske är lika bra och bättre att jag tex via autogiro sparar en gång i månaden in på opti fondrobot? Aktier måste man själv välja att fylla på.

    Däremot gillar jag detta med autospar, man märker inte det. Autogiro funkar ungefär likadant för mig.

    Lunar eller Revolut har dom något autospar?

    Just nu autosparas eller toppas köpen upp varje gång jag köper med P.F.C. Men pengarna sparas utan ränta då.
     
  7. Lowvalued

    Lowvalued Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2021
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4
    20% av sitt index? Hur menar du? Det står att dom tar 20% avgift om den presterar bättre än jämförelseindex. Vilket menar dom?
     
  8. Lowvalued

    Lowvalued Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2021
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4
    Det står tex avkastning 2020:
    NOWO fund: 19.8%
    Jämförelseindex: 10.7%

    Alltså gick NOWO fonden 9.1% bättre, man betalar alltså 20% avgift på dessa 9.1%?
     
  9. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Ja, så fungerar det.
    Jag reagerar dock på att en fond har dubbelt så stor avkastning som sitt index. Av det man kan se av deras innehav så verkar den inte vara speciellt aktivt förvaltad utan snarare en indexfond. Som jerry84 skrev ovan så känns det som att de jämför sig med ett index som inte speglar vad som finns i fonden.
     
    bernard gillar detta.
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    20% på det som slår index är helt sjukt.

    I sitt KIID berättar de också att de har rätt att ta 1% uttagsavgift även om de inte gör det.

    Normalt sett innehåller fonden enbart aktier och aktiefonder samtidigt som de enbart jämför sig till hälften mot ett aktieindex och resten mot ett ränteindex. Känns som de bara slängt in ett ränteindex som är lågt så de kan få ut mycket av de här 20%.

    Fonden får innehålla 0 till 100% aktierelaterade instrument men enbart 0 till 50% i ränterelaterade instrument.

    Historiska avkastningen lockar inte så mycket heller.
    Fondens historiska avkastning anges nedan.
    2016 5,9 %
    2017 5,2 %
    2018 -7,7 %
    2019 28,43 %

    Se om din vardagsbank erbjuder microspar och använd det för att månadsvis köpa fondandelar. Nowo känns skit.
     
    bernard gillar detta.
  11. Lowvalued

    Lowvalued Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2021
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4
    Sant, även små avgifter gör stor skillnad i det långa loppet.

    Gillar dock att man kan koppla sitt betalkort för att automatiskt microspara till en fond. Hittar det ingen annanstans?

    Närmaste steget är autogiro in på en fond? Men det har jag redan.

    P.F.C. har också microspar varje gång kortet används, men det sparas på ett konto utan ränta, då är väl NOWO trots allt bättre?

    Revolut har också att man kan ”toppa upp” köpen, men de har inte heller räntekonto? Antar att det bara sparas i ett sparkonto, dock kan man väl lägga in det i en fond själv.

    Lunar eller Rocker kanske har detta? Dom har ju iallafall microspar tror jag.
     
  12. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    "Nowonomics har fått Finansinspektionens godkännande att köpa 72 procent av aktierna i fondförvaltningsbolaget QQM Fund Management. Förvärvet innebär att Nowo via dotterbolaget kommer att kunna erbjuda fler placeringsalternativ med olika avgiftsstrukturer"

    "Koncernen har efter förvärvet ett förvaltat kapital på närmare 600 miljoner kronor"
     
  13. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    "Att vi nu inför en årlig Sparbonus på upp till 2 procent för våra medlemmar känns riktigt bra. I korta drag betyder det att ju längre du sparar och ju mer du har i NOWO-fonden desto högre bonus får du på det du sparar under året. Sparbonusen blir ett årligt välkommet kvitto på hur duktig man varit under föregående år. Bonusen investeras på medlemmens fondkonto och på så sätt bygger man sin framtida pension på ytterligare ett sätt", kommenterar vd Rutger Selin.

    I dagsläget har bolaget närmare 60 000 medlemmar.
     
  14. Lowvalued

    Lowvalued Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2021
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4
    Trevligt! Jag kommer nog köra autospar i denna, har så svårt att komma igång med ett pensionssparande.

    Denna kanske inte är optimal, men bättre sparande än inget alls. Dessutom bra att man kan glömma bort sparandet och inte ens märka av det.

    Hur ser det ut med uttag? Kostar dom? Blir pengarna låst? Pensionssparande ska inte röras, men ifall man måste eller vill placera pengarna själv.
     
  15. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    Jag kan inte besvara dina frågor eftersom jag inte använder tjänsten, men någon annan kanske vet :)