Nummerbyte fråga

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av CwL, 27 dec 2012.

  1. CwL

    CwL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har flyttat över mitt nummer från tre till telenor. Hade hoppats att jag skulle få ett nytt nummer på mitt gamla tre sim. För jag vill kunna använda min data jag har kvar plus en extra månad data jag måste betala pga uppsägningstid.
    Så vet någon om tre är skyldig att tillhandhålla mig ett nummer på mitt gamla simkort eller kommer de att kräva att jag köper ett nytt simkort för att få ett nytt nummer?
    Hittar ingen info om detta.
     
  2. CwL

    CwL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hitta detta på lagen.se men det handlar bara om skyldighet för operatörer att genomföra nummerbyten.

    Tre hävdade att abonnemanget är avslutat och att jag kommer få en klumpfaktura på resterande avgifter. Om man vill använda de tjänster man betalar för måste man prata med tre (gäller alla?) innan man anmäler nummer flytt. Sniket det rimliga hade ju varit tvärt om tycker jag.
     
    Last edited: 27 dec 2012
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 (eller någon annan operatör) avslutat abonnemanget direkt om du flyttar över ditt nummer till en annan operatör. Om man inte påtalar att man vill ha kvar abonnemanget. Många bryr sig inte eftersom de inte vill ha dubbla abonnemang. Det kommer inte heller hjälpa om du köper ett nytt simkort eftersom abonnemanget är avslutat.

    Operatörerna är vinstdrivande och gör inte alltid det som är bäst för kunden - de måste ju tänka på sig själva också :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Det du borde ha gjort var att fråga Tre innan om hur du bäst löste det här.
    Vilket är det svar du redan fått från Tre, då hade de erbjudit dig en lösning.

    Om du begär nummerflytt till en annan operatör (vilket i praktiken är detsamma som att säga upp abonnemanget) och sedan kommer på att du vill använda det du beskriver ovan, ska Tre då kontakta dig och fråga hur du vill ha det, eller automatiskt ge dig ett nytt nummer? Hur mycket jobb skulle inte det innebära?

    Ett typiskt fall av "konsumenten har alltid rätt" , bolagen ska bara ha skyldigheter gentemot oss konsumenter. Läs på om vad som gäller innan man gör något.
    Att man tycker "så borde det ju vara" fungerar ju inte.

    Hade du ringt 300 från din mobil hade du fått svar på frågorna på 5 minuter!
     
  5. CwL

    CwL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tyckte det var självklart att om man betalar så ska det levereras men då simkortet slutade fungera så blev jag tvungen att ringa till tre och höra men ville gärna ha lite mer kött på bena om hur det brukar gå till. Har inte haft abonnemang som innehållit datatrafik vid tidigare nummerbyten (gjort ett i mitt liv för åtta år sen, haft abonnemang i 17år).

    Sen till frågan hur mycket jobb det är för dom så kan det inte vara särskilt mycket. Begär inget nytt simkort endast att jag kan fortsätta använda det jag har under uppsägningstiden. Så de behöver antagligen bara peta in ett nytt nummer i systemet. Om det är så här det är enligt mitt avtal så gäller ju det självklart (får läsa det igen när jag kommer tillbaks efter julhelgen). Är mest förvånad.

    Pratade även med tre precis innan jag fyllde i nummerbyte beställning och de informerade ju inte att det bara var att säga till om man ville kunna använda det man har kvar under uppsägningstiden. Så uppenbart är det inget arbete för dom om man skulle vilja det.
     
    Last edited: 27 dec 2012
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fast tänk om kunden vill att abonnemanget ska sägas upp? Då måste de ju kontakta kunderna för att höra hur de vill göra, det är vad som skulle innebära mycket jobb.

    Egentligen så ska ju den operatör du flyttar till påtala att ditt abonnemang kommer avslutas, dock är det inget krav eller så.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  7. CwL

    CwL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    I båda fallen ska ju abonnemanget sägas upp. Frågan är när det avslutas, direkt eller efter uppsägningstiden. Uppsägningstid borde rimligen betyda att abonnemanget inte kan avslutas innan denna tid förflutit. Nu avslutades det direkt vilket då blir mer som en utträdelse avgift. Det stod aldrig att en nummerflytt innebar en avslutning av abonnemanget.

    Som sagt handlar om små summor stör mig mest principiellt, ville bara höra mig för innan jag ringde till tre.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, men som sagt är det inget konstigt att det är så. Hade du frågat antingen Telenor eller 3 så hade du fått samma svar. Alla operatörer hanterar det lika, när man öppnar ett abonnemang för nummerflytt så kommer kontantkortet eller abonnemanget som tillhör numret att avslutas - om man inte gör ett nummerbyte som också kostar pengar. Bara att läsa lite på operatörernas hemsidor :)

    Men du kan ju bara använda ditt nya abonnemang hos Telenor eftersom det säkert ingår någon slags surf där.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  9. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Hos 3 fick jag flytta över mitt nummer från abonnemang till ett nytt kontantkort samtidigt som abonnemanget fick ett tillfälligt nummer i väntan på att jag skulle portera in ett nummer från Telia. Inga konstigheter, inga avgifter.
    Var snäll mot den du pratar med så brukar det mesta lösa sig. Är trots allt människor som jobbar där.
    Cheers!