Problem: Nummerpresentatör(er) funkar inte...

Diskussion i 'P20-serien' startad av bridgemix, 28 jun 2018.

  1. bridgemix

    bridgemix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag får ingen av "vem ringer" apparna att fungera på min P20 Pro, har testat Truecaller, Hitta.se samt 180.
    Ingen av dessa berättar för mig vem uppringaren är (under tiden som signalerna går fram)... Jag har varit inne och kollat så de arbetar i bakgrunden och att de inte är förhindrade pg.a. energispar.

    Visst ska detta funka? En av anledningarna till att jag gick från IOS till Android
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan ha med GDPR o göra, att många behövt anpassa sig till den?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet sedan GDPR som @jnsson@jnsson skriver är att man behöver aktiv tillåtelse från användarna för att samla in och lagra data om dem, och det är inte heller längre tillåtet att begära ut kontaktlistor/information om andra användare från en enskild användare.

    Tidigare fungerade bland annat Truecaller som så att en användare godkände att dela med sig av andras uppgifter/sin kontaktlista. På gott och ont var det detta som gjorde att tjänsten fick en så omfattande databas med nummer.

    EU:s nya datalag – stålbad för succéappen Truecaller

    Jag är inte säker, men jag tror att många behövt tömma sina databaser och nu begära in godkännande från varje användare innan de får lagra uppgifterna (i alla fall om de hämtat in uppgifterna så som TrueCaller gjort det) , så tjänsterna kommer nog aldrig bli sig lika igen i träffsäkerhet eftersom databasen omöjligen kan bli lika omfattande igen inom EU i alla fall.

    Egentligen tycker jag att det är lite märkligt. Det borde finnas en standard vid det här laget där man kan välja att när man ringer upp någon skicka med några byte med data där ett namn ingår.
     
    Last edited: 28 jun 2018
    zztop007 och fahla gillar detta.
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Hej bridgemix
    Anledningen till att du inte får någon reaktion från någon av dess appar under samtal hänger ihop med en problematik som grundar sig i att mobilens modems oförmåga att snabbt växla datakanal för internet-trafik från 4G till 3G när det kommer in samtal på 2G/3G näten. Om det är viktigt för dig att nummerupplysning ska fungera så kan du fixa detta genom att stänga av 4G under APN-inställningarna, då förblir datakanalen aktiv när samtal kommer in och kan då göra uppslag på numren. Enda nackdel är förstås att du då inte surfar över 4G per default. Men det finns ju appar för snabb växling mellan näten som underlättar. Har du Wifi-anslutning så fungerar förstås ändå då apparna då kommer åt databaserna för uppslag den vägen
     
    zztop007 och WhyAreLess gillar detta.