Nvidia Kal-El - Fördelarna presenteras + Fifth Core

Diskussion i 'Allmänt' startad av Andreas527, 20 sept 2011.

1. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Man är sugen på en SGT10.1 men man får la hålla ut till tegra 3 är i handeln. Inte om annat för att nuvarande plattor kommer att sjunka i pris.

F.ö.; Tegra 3 givet i SGS3?

2. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

SGS3 är bara en nördfantasi för tillfället. Vad jag vet finns ingenting bekräftat från officiellt håll.

3. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Nää, synd att inte Nvidia gick all in på denna version av tegra heller. Fortfarande singel channel minnes kontroller bland annat.

Lär bli grym ändå .. :)

4. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Troligtvis kan samsung leverera något bättre än Tegra 3
    Tegra 2 var ju en skräpkrets

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

5. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Här är en nyanserad bild av Tegra 3 från Anandtech (ny artikel idag). CPU-mässigt är det ju vanliga Cortex A9-kärnor så i de flesta fall är den inte snabbare än t ex Exynos eller OMAP 4 på samma klockfrekvens, det är bara i de få fall 3 eller 4 kärnor används ordenligt som Tegra 3 är snabbare. Och som GPU är det inget som tyder på att den dödar motståndet. GPU'n är sannolikt långsammare än i iPad 2/iphone 4s t ex.

http://www.anandtech.com/show/5072/nvidias-tegra-3-launched-architecture-revealed

6. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362

MINA ENHETER

Nvidia är som vanligt bättre på att hypa än att leverera cutting edge tech. Dock så är dom duktiga på att släppa grejer fort och betala utvecklare för exklusivitet

Tegra 3 är bäst fram tills Krait kommer om ett par månader

SGS 3 tvivlar jag på att Samsung kommer använda Tegra förutom möjligen hos vissa operatörer i USA. Dom har en ledande licens för ARM A15 och MALI T-604 under namnet Exynos 5250. Dock är frågan om den kommer vara redo om SGS 3 släpps i Maj

7. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Har också fått lite den uppfattningen även om jag tycker Kal-El är ett bra steg framåt, gillar framför allt den lägre klockade 5e kärnan.

Hoppas bara att det inte dröjer för länge innan Krait letar sig ut på marknaden, vill helst inte vänta tills sommaren på en ny mobil :/

8. Bobby83

Mottagna gillanden:
    362

MINA ENHETER

Skulle gissa på Q1 2012 för Krait. Iaf med HTC som har en aggressiv produktcykel

SE/Sony har jag ingen aning om hur det blir efter Arc HD. Och detta är väl dom 2 större företagen som använder Qualcomm

Sen så får vi räkna med Kal El+ mot sommaren (Samma som Tegra 3 fast i 28nm) och Wayne mot slutet av året.

9. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Inte en chans att SGS3 kommer ha vare sig Cortex A15 eller Mali T-604. Det mest sannolika för Galaxy S3 är att den kommer köra på Exynos 4212 vilket samplas nu i Q4 '11 och passar in på en vår/sommar launch för SGS3 2012.

Vill man ha en tablet med quad-core Cortex A15 och quad-core Mali T-604 får man nog vänta ganska exakt ett år till.

10. Bobby83

Mottagna gillanden:
    362

MINA ENHETER

4212 är en mindre uppdatering och jag ställer mig frågande till om Samsung skulle släppa en "riktig" uppföljare till Galaxy med den hårdvaran då den har inget försprång över Krait eller Tegra 3. OMAP 5 och andra SOCs med A-15 släpps vid den här tiden ungefär nästa år tillsammans med Krait Quadcore . Då måste Samsung vänta ytterligare 6 mån innan dom kan matcha det.

Sen så skaffade Samsung en ny licens for Power VR GPU nyligen

Imagination Technologies Group plc

Blir intressant att se vad dom gör.

11. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

SoCen är inte det enda en modern Smartphone har att ståltsera med, en SGS3 som är anpassad för ICS är väldigt sannolikt, d.v.s inga fysiska knappar på framsidan. Den skulle i så fall faktiskt se ut som en större förbättring för kunder än SGS1->2.

Sen vet jag inte hur Samsung ligger i produktionsmöjligheterna av en Super AMOLED HD Plus skärm, men det är väl inte omöjligt att de hinner få klart den tekniken innan SGS3 behöver spikas? Men det är väl ganska osannolikt, så det är väl troligare att den kör på en PenTile-matris istället, bara för att få den stora upplevelseförbättringen man får av just en högre upplösning.

Edit: Antagligen kommer Exynos 4212 hålla väldigt jämna steg med just Krait/Tegra 3 och möjligtvis ha bättre prestanda/batteri förhållande än Tegra 3 innan de byter till en mindre transistorprocess i och med Kal-El+. Och jag känner mig väldigt tveksam till hur Krait Quad-core kommer stå sig mot den uppsjö av Cortex A15 CPUer som kommer mot slutet av nästa år / början av 2013. Krait känns som en CPU mellan Cortex A9 och A15.

Last edited: 10 nov 2011
  12. Bobby83

Mottagna gillanden:
    362

MINA ENHETER

Vi kan nog vara rätt säkra på en Super Amoled Plus HD skärm oavsett vad det blir för SOC. Men det skulle inte vara likt Samsung att släppa en uppdaterings SOC till sitt flaggskepp då dem hoppade från A8 till Dual A9 sist

Galaxy S2 sålde ju mycket pga av "äppelmos" reklamen och att den var så kraftfull. AMOLED HD skärm är ju nåt som kommer hjälpa försäljning men Galaxy S3 kommer ju vara sist med HD upplösning då Nexus, Rezound, Edge, ARC HD etc släpps innan.

Jag skulle inte uppgradera min S2 till en S3 om enda skillnaden blir en AMOLED HD och 1,5 ghz cpu/400 mhz GPU

Men hursomhelst är detta spec race sjukt intressant för en nörd som mig :innocent:

13. Bobby83

Mottagna gillanden:
    362

MINA ENHETER

14. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Exynos 4212 kommer vara ganska exakt 50% snabbare än Exynos 4210 i dagens SGS2 tack vare klockningen, det kommer nog vara precis lagom för att matcha konkurrenterna. Allt snack i marknadsföringen om 3-5 ggr högre prestanda etc i varje ny generation av SOC'ar är mer eller mindre alltid kvalificerat skitsnack som gäller i extrema testfall.
    50% ökning per år är också mer vad vi kan förvänta oss i årliga prestandaökningar på sikt skulle jag gissa.
    Så exynos 4212 låter mkt troligt för SGS3 om det nu är tänkt med nån SGS3 innnan sommaren. Lite tidigare launch runt feb-mars låter ännu mer rimligt med tanke på Ice-cream och att Exynos 4212 är klar.

15. Bobby83

Mottagna gillanden:
    362

MINA ENHETER

Hur räknar du med 50% ökning från 1,2 ghz till 1,5 ghz CPU? Samsung har lovat att MALI-400 kommer ha 50% bättre grafisk prestanda och det är nog pga att dom klockar den från 267 mhz till 400 mhz. Nordichardware klockade sin till 400 mhz och då fick man drygt 12 fps mer i benchmarks. Om vi lägger till bättre drivrutiner för 4212 så lite mer än så

Krait kommer vara drygt 30% snabbare än Cortex A9 på samma klockfrekvens då den egentligen konkurrerar med A-15. Och jag tvivlar på att nån släpper Krait under 1,5ghz och den kan ökas upp till 1,8 ghz i första versionen. Adreno 225 är snarare frågetecknet. Men om man läser anandtechs preview av Krait så förklarar han att redan Adreno 220 var ganska kraftfullt men den hade en flaskhals i form av en single channel memory kontroller. Detta har man nu fixat i 225 och den kör i Dual denna gången. Den är också klockad till 400mhz

I bästa fall kommer 4212 gå jämnt med Krait. Personligen tror jag inte det men vi får väl se. Men Samsung kommer inte kunna påstå att SG3 är den mest kraftfulla Android telefonen denna gången om man kör med 4212

16. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Visst, men är ju väldigt skoj med en mindre transistorprocess i bygget av CPUn, 32nm processen är ju väldigt mycket strömsnålare än 40nm som används i 4210. Så att både få prestandaförbättringar och batteriutnyttjande är ganska lovande.

Däremot inte sagt att det är ännu mer skoj att ha en quad-core Cortex A15 med en octa-core Mali T658 i en tablet med 2560x1600 på 10.1". Men det lär tyvärr dröja ett tag :(

(Tror jag irrade bort mig lite från poängen och topicen där mot slutet :))

17. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

oops, jag kom ihåg fel på klockfrekvensen på CPU'n, om uppgifterna hittills stämmer så är det ju bara GPU'n som ökar 50%, och sen är det 25% på CPU-delen.
    Visst, Krait är säkert snabbare som CPU iaf, men så är det, det är i princip omöjligt att lansera en telefon som är bäst på allting eftersom konkurrensen är så hård.

Samsung har ju redan en enorm fördel med sina S-AMOLED-skärmar. Får SGS3 en S-AMOLED plus skärm (dvs utan pentile) så kvittar det att Krait har lite bättre CPU för de flesta.

Så min gissning är ändå i linje med ditt resonemang: Galaxy S3 kommer nog inte dominera prestandamässigt lika mkt som SGS2 har gjort. Men det kan fortfarande vara en mkt konkurrenskraftig telefon.
    Eller så överraskar Samsung och plockar fram något annat ur rockärmen... :)

18. Bobby83

Mottagna gillanden:
    362

MINA ENHETER

Kalla mig crazy. Men jag tror vi får ännu ett flaggskepp fram tills jul (Nu tänker jag inte på Nexus då nån annan kanske tillverkar den denna gång)

Jag tror helt enkelt inte på att Exynos 4212 blir Samsungs äss i ärmen ända fram tills Maj 2013. Vi står inför ett viktigt generationskifte med A9-A-15 nästa höst och Samsung brukar alltid vara först på Android fronten

Hursomhelst så blir det kul att få se Krait, Tegra 3, 4212 i riktiga benchmarks om x antal månader

19. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det låter ganska rimligt, en SGS4 eller dylikt till julen 2012 d.v.s.

Men back to Topic o.s.v. Det kommer ju bli ganska intressant att se Tegra 3 bechmarksen nu när Transformer Prime ryktas komma ut worldwide i December/Januari.

20. Bobby83

Mottagna gillanden:
    362

MINA ENHETER