Nvidia Shield Tv Pro (2019) vs Xbox One S till media/spel-rum för barn.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 6 nov 2019.

  1. Droid82

    Droid82 Guest

    Ska köpa något till ett mediarum/spelrum för två barn varav den äldre snart blir tonåring, velar mellan Xbox One S och ett Nvidia Shield Tv Pro. Jag har aldrig använt ett Xbox One S som mediacenter eller använt en Nvidia Shield Tv som spelkonsol så jag behöver verkligen råd. Vad hade ni valt och varför?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror lite på hur mycket det spelas. Fördelen med Xbox är att det går att köpa begagnade titlar väldigt billigt. Shield TV är mer en mediaspelare än en spelkonsol, medan Xbox är det motsatta.


    Å andra sidan förändras ju detta lite när Stadia kommer. Det lär dock inte vara möjligt att spela Stadia på Android TV förrän nästa år, då Google rullar ut tjänsten rätt försiktigt i slutet av november.
     
    Droid82 och Axan gillar detta.
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    Det spelas en hel del. Tack för svaret. Har du koll på hur GeForce Now står sig mot Xbox Game Pass?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Geforce Now är fortfarande rätt mycket beta, och det är rätt krångligt att använda med handkontroll.

    För större delen av utbudet kan du inte bara starta spelet direkt, utan du behöver logga på tex plattformar som Steam, Battle.net etc. först, och sedan ofta vänta på att spelet uppdateras, innan du kan spela. Ofta får man också frågan om att verifiera kontot (skriva in en kod som e-postas) eftersom man ansluter från olika servrar varje gång.

    För datorn fungerar det lite bättre då det går fortare att lösa alla hinder på vägen, men om man bara vill sätta sig och spela något framför TV:n så snabbt som möjligt är Geforce Now rätt omständigt i jämförelse. Stadia lämpar sig bättre för det ändamålet, eller Xbox.
     
    Droid82 gillar detta.
  5. Droid82

    Droid82 Guest

    Ok. Jag skippar en Nvidia till dem. Själv väntar vi förresten på vår Nvidia Shield Tv Pro men vi ska ju mest streama och spela nostalgispel, synd bara att Nvidia skrev att de hade den i lager när vi beställde, men nu ändrat vår order till "pre-order" och vägrat svara på mail i snart en veckas tid. Tror du att Stadia med en Cc Ultra är för tidigt och beta att köpa till dem och att man helt enkelt borde köpa ett Xbox?
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Stadia premiere edition med två handkontroller blir 2 148 kr, och sedan medföljer tre månader Stadia Pro-abonnemang med totalt tre speltitlar (minst en ny titel ingår varje månad med Stadia Pro).

    Det blir ungefär samma pris som Xbox One S, men sedan är ju utbudet inte detsamma, så det beror lite på hur spännande releasetitlarna är för barnens räkning: Google Stadia-spellista – Google Stadia

    Det är dock lite oklart vad spelen sedan kostar, men det finns många fördelar med Stadia som att grafiken är vassare och rullar på i 60 FPS upp till UHD, medan Xbox One ofta är begränsad till ~30FPS vid 1080p, och att man kan spela på i princip vilka enheter man vill (på sikt i alla fall).


    Kan vara lite tidigt att haka på Stadia, men å andra sidan är det ju tråkigt att börja med ett ekosystem för att sedan skutta över till ett annat, då man inte kan ta titlarna med sig.
     
    Droid82 gillar detta.
  7. Droid82

    Droid82 Guest

    Tack för all klok input. Det blir ett Xbox One S. Jag tycker själv att Stadia ser otroligt spännande ut men jag kör på det säkra kortet så länge, men ser spänt fram emot alla recensioner och omdömen av Stadia under de närmaste månaderna.
     
    bernard gillar detta.