Ny Android utvecklare

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av infostar, 9 jan 2011.

1. tanion

tanion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag är också relativt ny i Androidsammanhang och har suttit lite på kvällarna det senaste halvåret. Det hade varit kul att jobba med detta lite mer men jag tror också yrara att det inte är så lätt att tjäna mycket pengar på betalappar på market, utan kontakta företag utveckla appar direkt till dem.

En fråga som jag vill ställa till er som har utvecklat och sålt appar till företag. Vad är ett rimligt pris som man kan sälja en app för? Nu snackar vi inte appar såsom komplexa spel utan mer i storleksordningen "eniro.se"-appen dvs. någon form av sökning, kartvy, och kontaktuppgifter till företagets kontor.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Är man ny får man väl sänka siffran, det har jag gjort men ganska standard tycks vara 500kr+/h. Kör man med fast pris får man väl uppskatta tiden och ta något liknande och ge som offert.
    Orkar inte skriva mer på mobilen :P

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

3. tanion

tanion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jo, det låter smart att ge ett timpris och sen kanske lägga ner mer tid en man redovisar till företaget för att det inte ska bli "extra" dyrt för dem pga. att man själv är ny i gamet. Tidsuppskattningen är väl det som är jobbigt och vad som är ett rimligt "slutpris" för företaget.

Vad trot ni om min/max pris? Är 5-30 000 kr rimligt för en relativt enkel app eller är jag "way off"?
    (500 kr * 60 h = 30 000 kr )

4. infostar

infostar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

30000 kr är små potatis jämfört med vad andra gör: att bli javakonsult till ett stort företag som betalar 800kr. Man jobbar under en företagskulture och projektledning som orsakar långa möte och långsama beslut. Projektet som var planerad att ta 3 månader blir 8 månader och man som konsult får betalt för att vara med i det hela. Det är inte en helt osannolik scenario för samma app som kan byggas för 30000kr av er frilansare.