Kul med en Betapet-app, det har varit mycket efterlängtat! Men med det sagt har jag mycket svårt att se mig själv använda den i någon större utsträckning. Låt mig utveckla:
De kompisar jag har som jag spelar den här typen av spel med har redan Wordfeud, således måste jag alltså försöka övertala en hel vänskapskrets att byta till en annan mycket snarlik app utan några uppenbara fördelar (kursiverat för att visa att det alltså är här ert problem ligger), för att det ska vara värt ansträngningen att ha mer än en Scrabble-app. Ett exempel på vad som hade varit en sådan fördel är den vanliga Scrabble-spelplanen, då jag vet att jag är långt ifrån ensam bland polarna om att svära över Wordfeuds dåliga spelplan. Men nu när ni istället har någon annan underlig spelplan (som vid första anblick, men vad vet jag egentligen för jag har inte ens spelat klart mitt första parti än, till och med verkar vara tråkigare än Wordfeuds), har jag inte riktigt något bra argument för att få folk att byta, förutom möjligen de som tycker att det är värt att byta till Betapet på grund av namnet.
Ponera istället att jag skulle strunta i polarna och spela mot främlingar, för då uppstår ett helt annat problem. För att jag ska ha roligt när jag spelar vill jag ha en motståndare på ungefär min nivå, en icke-slumpad spelplan och vanliga SAOL utan böjningar. Således är de kriterier jag vill kunna ställa in inför en spelsökning att motståndarens rating ligger inom ett visst intervall, att spelplanen är standard och att ordlistan är utan böjningar. Vilket kön motspelaren har och varifrån hen kommer spelar mig ingen roll alls. Och därför känns det mycket, mycket bakvänt att bara kunna söka på sådant som är fullständigt ovidkommande för matchen. (Låt gå för att det är bra kriterier att ha om man planerar att Scrabble-ragga, men i ärlighetens namn får det vara ett riktigt djävla kap för att det ska vara värt att stå ut med ett parti med slumpad spelplan och böjningar.)
Edit: Det här sista förutsätter alltså att motståndarna för "Gå med i spel" paras ihop med motståndarna för "Skapa spel". Om man från "Skapa spel" också kan paras ihop med någon annan som valt "Skapa spel" försvinner ju problemet, och blir istället ett fall av dåligt valda termer.
Last edited: Feb 20, 2012