Ny dator för Max 10k

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av donuts, 1 jun 2020.

  1. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Jag sitter idag på en Mac air 2017 modell som jag känner börjar bli lite för trött .vill framförallt ha en bättre display och snabbare processorer.
    Använder datorn till att se serier , redigera foton i enklare fotoprogram. Skriver en hel del så ett bra tangentbord är viktigt. Samt lite lättare spel typ Sims
    Vill egentligen åt kvalitekänslan från Mac. Men har inte mer än 10 tusen och kört med pc tidigare så känner att det går bra.
    En annan viktigt detalj är att datorn är relativt tyst. Är det för hög fläktnivå åker den tillbaka.
    Lenovon slängde jag med för jag har testat den genom en bekant. Tyst och bra men osäker på storlek samt att den är lite plastig.
    Har jag missat någon?


    864CE887-8B86-4F76-B76D-65244BF63883.png D080AD50-E7A6-4E86-9AFA-6C4D1CB3BC7B.png A8AE724A-8880-4CDE-84AA-161D74DEDDB2.png 14C345D4-880F-42D9-B834-7101ECC7652B.png
     
  2. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    iPad Pro är ingen option för dig då? Tyst, premium build, grym batteritid, perfekt för kolla på serier och redigera bilder. Finns massor av spel i appstore inklusive the Sims. Bluetooth tangentbord sen Word eller pages blir perfekt.
     
    CartelZ gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du får nog kolla ljudnivån på de laptops Notebook / Laptop Reviews and News testat av de kandidater du kikar på. De testar ljudnivån vid idle och load och låter en jämföra med andra enheter.

    Är mycket svårt att svara på vilken som kommer vara tystat då det inte går att utläsa av specifikationsbladet, utan kylningen är ju unik för varje modell, så det kräver att man ägt/testat någon av dem i sådana fall.

    Generellt sett är i5 svalare än i7 iom lägre frekvenser i alla fall, så har du inget behov av en i7 kan det vara läge att sikta på en i5 om en modell finns med olika utföranden.

    Alterantivt sikta på en med M3, M5 eller M7-CPU/något som är passivt kylt, men då blir prestandan förstås lidande.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är det verkligen den fulla versionen från Origin som finns till iPad? Inte bara något mobilversion?
     
  5. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Lite tveksam om en iPad kan ersätta en dator men ska kolla närmare på det
     
  6. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Begagnad Macbook PRO är inget alternativ då?
     
  7. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Tack ska jämföra lite där för få en lite mer klarhet hur mycket de kan tänkas låta.
    ska nog välja bort dator med i7. Tror även det är mer prestanda än vad jag behöver
    Känner att m serien kommer tyvärr bli för svag. Hade annars varit skönt med fläktlöst
     
    bernard gillar detta.
  8. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Inte samma version förstås men kanske inte spelar så stor roll för ts :o
     
  9. Sb23

    Sb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    45
    Jag köpte min första MacBook Pro (instegsmodellen från 2019). Supernöjd.
    Har tidigare använt Windows datorer, eftersom att jag alltid trott att jag "får mer för pengarna". Dock så har alltid varit krångel med datorerna.. Spacebar som är slö, eller HDMI uttag som en fungerar.. Testat Asus, Lenovo, HP etc. Har du kollat på begagnad Mac Pro kanske?
     
  10. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Håller med!. IPad pro skulle nog kunna vara ett bra alternativ
     
    RuffyMan gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  12. mjölner

    mjölner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2019
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra
    Tror inte du kan hitta en laptop med en skärm som duger till bildbehandling för 10 tusen. Är bildbehandlingen viktig får du leta upp en separat skärm. Vad gäller övriga prestanda kan du säkert hitta en utmärkt maskin för 7-10k. Just nu säljer Inet Lenovos Ideapad 5 15,6" med Ryzen 5 4500u för 6990 kr det får man anse som prisvärt. Ljudnivån vet jag inget om så den bör du kolla och skärmen håller för prisklassen normal klass, dvs inte lämplig för bildbehandling. Prestanda i övrigt ska utan vidare täcka ditt behov. Samma pris för 14 tum om du tycker den andra är för stor.
     
  13. Cyberott

    Cyberott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Jag kan tipsa om Elgigantens Outlet på nätet, om man kan tåla att det är returex osv givetvis.

    Jag skulle köpa en dator till min ena dotter o satt o rotade runt där en del för ca 6 veckor sen, hade inget omedelbart behov men en ganska dålig gammal dator. Började nerifrån o söka o till slut hittade jag en Dell XPS 9570 med Intel i7, 8gb o 256SSD, Geforce 1050Ti & Thunderbolt 3 (kan driva upp till 3 skärmar). Det stod så här om den: "Använt skick – Synliga skador, fullt funktionell".

    Pris: 4790:-... var lite rädd för att dom skulle backa på den och självklart att den skulle vara ganska smårisig i skicket (jag är inte så känslig). Fick hem den efter 5-6 dagar... perfekt, så gott som i helt perfekt nyskick.

    Så har man flyt kan man hitta en del där... får medge att min burk var ett sjukt fynd! Känner mig nöjd! Och EG har en nöjd kund:)