Fråga: Ny katalog under rooten

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av Jimman, 30 dec 2012.

  1. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nu när jag testat två nya roomar som kör 4.2.1 så har jag lyckats få 2 kataloger under rooten i filsystemet som heter 0, går jag in där finns mina gamla mappar å filer.

    Jag har rensat å wipat allt som står i beskrivning för just den romen.
    Har aldrig råkat ut för detta innan när jag bytt romar i tidigare androidversioner.

    Är det helt safe å ta bort denna undermappen, vill ju inte ha en passiv rom på luren av platsskäl.

    //Jimmy
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    När jag navigerar med valfri filhanterare ser jag inga 0-mappar. Jag gjorde dock det tills jag uppdaterade cwm. Vilken version av cwm har du? Tror det problemet fixades i cwm 6.0.1.5 om jag minns rätt?

    I cwm ser jag dock fortfarande en 0-mapp tillsammans med en mapp som heter legacy och en annan som heter obb, men jag antar att det ska vara så.

    Edit: under rooten i filsystemet skriver du. Menar du då under / eller under /sdcard/? Alltså /sdcard/0/0/ osv?

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
  3. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Om jag öppnar filhanteraren, så den första mappen jag ser heter 0, öppnar jag kommer en hel drös med mappar, sånna som skapas när jag flashar romen, har även en som heter legacy och obb. Även i denna undermappen har jag en mapp som heter 0, här finns min ursprungsinstallation från när jag hade android 4.1.2. Detta är jag säker på pga mappnamnen vs det jag haft installerat.

    Jag har CWM v6.0.1.0

    Har dock svårt att tro att mappar skulle försvinna bara för att jag byter, CWM, du kanske menar att installationen blir anorlunda i nyare CWM.

    Tycker ändå det är konstigt att detta 0 mappar är skapade, känns som om det är backup på mina tidigare installationer. Som sagt har aldrig råkat ut för detta innan när jag flashat romar i 4.1.x träsket, och det är ett gäng gånger.

    //Jimmy
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det låter som samma problem som jag hade. Flasha en nyare version av cwm så kommer sådana mappar sluta att skapas varje gång du flashar en ny rom eller wipar. Det roliga du har framför dig är att reda ut vilka filer som ligger var :) en del ligger säkert i 0/ och några andra i 0/0/ osv. Var försiktig med vad du tar bort så att du inte tar bort något du inte vill!

    Anledningen varför sådana mappar skapas tror jag har att göra med stöd för användarkonton finns i Android 4.2 och framåt, även om det inte finns på telefoner utan bara plattor. Jag är dock inte säker.

    Edit: det är inte backups av dina tidigare installationer. De flesta mapparna är nog tomma

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
    Last edited: 30 dec 2012
    Jimman gillar detta.
  5. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hmm, det låter ju spännande att det kan ligga filer även i 0-mapparna som används. Ska genast kolla om vissa mappar också är tomma som du säger.

    Men hur uppdaterar jag CWM då, måste inte det göras innan jag flashar en rom ? Har aldrig grejat med CWM på det viset bara flashat romar.

    Tack för hjälpen

    //Jimmy
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag blev lite förvånad när jag gick från SGS till Galaxy Nexus. Med SGS uppdaterades cwm varje gång man flashade en rom, men så verkar inte vara fallet med Galaxy Nexus. På Galaxy Nexus verkar man ha kvar samma recovery tills man gör något åt det så någon gång borde du ha grejat med cwm på det sättet :-P eller har du använt något toolkit för att roota och sådant?

    Men du kan ladda ned senaste versionen av cwm här: www.clockworkmod.com/rommanager se till att välja rätt Galaxy Nexus. Flasha gör man i fastboot

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
  7. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det stämmer att jag grejat med det, gjorde allt manuellt utan toolkit. Fast jag har aldrig gjort nån uppdatering på CWM. Så om jag förstår dig rätt så är det bara att flasha in en ny CWM, inget i mobilen påverkas ?

    //Jimmy
     
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Säker kan man ju aldrig vara så att göra en backup av allt (minneskort, appar...) skadar ju inte, men inget försvann för mig när jag flashade en ny version av cwm.
     
  9. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Flashad och klar, inget hände
     
  10. ettan__666

    ettan__666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En dum fråga men hur flashar man i fastbootläget?

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  11. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    Du flashar från recovery inte från fastboot. Har du ingen custom recovery så installerar du det först. Men du kan installera en recovery från fastboot, om din telefon inte är rootad redan, annars så rekommenderar jag att installera recovery från ROM Manager
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.koushikdutta.rommanager&hl=en

    Angående katalogerna så är det precis ovan nämnt pga att Android 4.2 har stöd för flera användarkonton.
    http://android.stackexchange.com/qu...dcard-turn-into-sdcard-0-with-4-2/35543#35543

    Men /sdscard finns kvar som symlink till sdkortet så det spelar egentligen ingen roll vilken verklig sökväg som sdkortet har.

    När jag uppdaterade jag till 4.2 som formaterade jag sdkortet innan. Efter installationen finns sdkortet på följande sökvägar.

    /sdcard
    /storage/emulated/legacy
    /storage/emulated/0
    /storage/sdcard0
    /mnt/sdcard

    Den riktiga söhvägen är dock /data/media/0 medan alla ovanstående är symboliska länkar
     
    Last edited: 4 jan 2013
  12. alexbergsland

    alexbergsland Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Jag tog tillfället i akt och rensade upp på kortet när jag såg /0/.
    Oavsett om det var symlinks eller inte såg det rörigt ut. Jag tror det var när jag la in CM10.
    Jag flyttade bara över det jag visste vad det var och tog bort resten (med backup) och fick en hel del ledigt på kortet :)
     
  13. Shadowrun

    Shadowrun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop+Root
    Info:
    Nuked vibration för att få silent mode med "volym ner"
    Jag har problem med att en del filer syns via telefonen, men när jag vill backa upp det så är det helt hopplöst eftersom filerna ligger lite överallt men jag kan inte se alla platser från datorn. I datorn ser jag bara \internminne\, men det finns filer som inte syns här. Jag kan inte hitta allt via datorn.

    Jag ska testa göra en adb pull på data/media/0/* och se om jag kan få mina filer sparade på datorn så får jag rensa upp mobilen helt sen.
     
  14. alexbergsland

    alexbergsland Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Precis, så gjorde jag för att få backup av "sd-kortet", adb pull.
     
  15. Shadowrun

    Shadowrun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop+Root
    Info:
    Nuked vibration för att få silent mode med "volym ner"
    Jag får ju inte till det som jag gjorde sist och jag sitter på jobbet så jag kan inte lägga hela dagen på det. Men jag blir galen. För även om jag tar bort filer och flyttar dem till hårddisken så kommer det nya filer i olika mappar

    /sdcard/
    /mnt/sdcard0/
    /storage/sdcard0/
    /storage/emulated/

    Tar jag bort skiten ur en mapp så kommer de tillbaks med kopior i en annan känns det som. Varför har man gjort det så här jävla pundigt? Vad hände med ett intuitivt filsystem?
     
  16. alexbergsland

    alexbergsland Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Filerna finns bara på ett ställe, resten är alias. Minns inte vilket som är vad tyvärr men det borde du kunna googla fram?
     
  17. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Det har blivit så efter att det la in att man kunde ha flera användare, jag har inte fördjupat mig mer än så och har inte så bra koll på vilken av alla dessa mappar och sökvägar som hör till vad dock.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2