Ny kyl och frys

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tomishu, 1 jul 2022.

  1. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    726
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Där hände det, vårt livs första frys som pajade och blötte ner hela köket. :D
    Eftersom vi vill ha det snyggt så blir det till att köpa ett matchande paket med både kyl och frys. Standard-mått och den "höga" modellen är det vi är ute efter.
    Någon annan som gjort resan nyligen och har lite tips på vad vi ska köpa? Och varifrån?
    Tack på förhand! :)
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Jag kan berätta vad du inte ska köpa, Cylinda.

    Vi har Cylinda i vår lägenhet och sämre konstruktion har jag nog inte sett någonsin...

    Det annat tips, om dörrarna är felhängda (vänster istället för höger eller tvärtom) kolla noga att de går att vända, syrran köpte precis den sort (minns inte märket) som hon ville ha men det funkade inte att hänga dörren åt andra hållet som hon behövde, sen fick hon inte tag i den modellen hon ville ha.

    Ett sista tips som syrran använder, hon har två st kyl/frys, då så sätt kan hon enklare avfrosta (om det skulle behövas), pajjar ena så funkar förhoppningsvis den andra och sist men inte minst, ena kylen kan vara lite varmare (typ 8-12°) vilket är perfekt till grönsaker och den andra lite kallare (3-4°) vilket gör att varorna håller en bra bit förbi sista förbrukningsdatum.
     
    Kristy och tomishu gillar detta.
  3. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Köp en som har själv avfrostning och pipar tjurar om dörren lämnas öppet på en längre tid!
     
    bernard och tomishu gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Bättre om den drar igen dörren själv sista biten och tjuter om det inte går. Våran jäkla Cylinda reagerar bara om kylen (men inte frysen) inte stängs ordentligt och dörren stannar ofta när det bara är några mm kvar, efter två minuter börjar det jäkla pipet som jag inte alltid hör pga min hörselnedsättning och tinnitus.
     
  5. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    726
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Cylinda har mina svärföräldrar haft olika produkter från förut, och de var redan borträknade. Tack för att du bekräftade det dock. :D

    Har surfat runt och nu lutar det mot en basic Miele för 15' (som dock många upplever lite högljudd), en välrustad Bosch (med mindre frys dock) för 14,5' eller min favorit LG för 17' (som dock är 70,7 cm djup vilket kan bli lite svårt).

    Miele tilltalar frun, och jag förstår varför men har lite svårt för ljud. LG är favoriten men de kommer troligen sticka ut lite tokigt där de ska stå, så en kompromiss kanske är Boschen men med något mindre frys än Mielen. LG:n har av förklarliga skäl den absolut bästa volymen på just frysen.

    Bosch kyl och frys.
    Miele kyl och frys.
    LG kyl och frys.

    Tror alla hade så att man kunde hänga dörren åt andra hållet vid behov. Alla har även auto defrost (ping @nDre@nDre ). Tack för idén om dubbla kyl/frys. Vi funderade lite men kom fram till att vi nog trivs bäst med en av varje. :)
     
  6. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    340
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Vi bytte kyl & frys för knappt två år sedan, googlade runt lite då på tester och så, Siemens och Bosch (är väl egentligen samma) hade fått ganska bra omdömen, så vi köpte Siemens IQ500 kyl och frys i fullhöjdsvariant.

    Går tyst och fint, är energisnåla (var enligt gamla energimodellen A++ för frysskåpet och A+++ för kylskåpet).
    De ändrade för något år sedan denna klassificering, så de är nog C eller D nu, men det finns knappt några A ännu idag enligt det nya.
    Bosch/Siemens har nog generellt ganska liten volym i frysskåpet, men det är för att de är så välisolerade, det är väldigt tjocka väggar, detta för att få ner energiförbrukningen.
    Ser att Boschpaketet du visar är väldigt lika våra Siemens, det är samma design, våra är i Inoxgråa istället, annars väldigt lika.

    Ofta har de cashback på Siemens eller Bosch, så hade även vi, tror vi gav omkring 16.000:- då för båda.

    BSH (Bosch och Siemens) är nog ungefär likvärdiga med enklare Miele. Självavfrostande frys är nog standard för de flesta märken idag, även cirkulationsfläkt i kylskåpet.

    Cylinda ville vi inte heller ha, och Electrolux har vi på jobbet, tycker att de är generellt sämre.

    Ett tips är också att kolla vilket bankkort du betalar sakerna med, en del kort såsom t.ex. Nordea Gold har en försäkring när man köper vitvaror i 5 år, vilket gör att man kanske inte behöver köpa till dyr extraförsäkring som handlaren gärna vill sälja. Man får jämföra vad som ingår dock.
    Glöm inte heller plastskydden under kyl och frys när du installerar de i köket :-).
     
    Last edited: 2 jul 2022
    bernard och tomishu gillar detta.
  7. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    726
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Tack för input!
    Siemens kikade jag på, men de jag tyckte verkade bäst var 70cm breda dessvärre.
    Plastskydd fanns inte under de gamla maskinerna, får väl rätta till det nu då. :)
    Helt rätt ang cashback, Bosch går på 16480' innan cashback.
    Men ska kolla om det finns nån fördel med mitt Mastercard, samt även på olika rabatt-appar som Benify.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    tomishu gillar detta.
  9. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 392
    Mottagna gillanden:
    3 146

    MINA ENHETER

    Köp en som är tyst,du blir tokig om du inte tål ljud,du ska ju stå ut med den i många år
     
    tomishu, Kristy och Johnh3 gillar detta.
  10. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    340
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Ja, oljudet kan vara ganska viktigt, speciellt om man sitter mycket i köket och äter. Ofta är det dock högre ljudvolym på de flesta nu för tiden, beror tydligen på det mer miljövänliga mediet som är istället för freon idag. Men man får leta och köpa ett som är ganska lågt dB på ändå.

    En annan sak som var störigt för mig var Husqvarnas dörrar, vi hade Hq förut med pedaler på dörrarna, jättedumt när man har småbarn som gärna kröp runt och satte sig på dessa så att dörrarna stod öppet med liten glipa.

    Hq verkar även ha något slags "vacuum" i sina, för har man öppnat och stängt kylskåpsdörren, så går det knappt att öppna den inom kort igen för att plocka ut något man kanske glömt, man får slita bra i dörren.
    Min sambos syster har ett sådant kylskåp idag, och det uppför sig så.
     
    tomishu och Kristy gillar detta.
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Vacuum (eller snarare undertryck) uppstår pga det strömmar in varmare luft i skåpet när man öppnar det, sen när man stänger igen och kylan återkommer så minskar trycket i skåpet och håller emot dörren. Trycket jämnas ut genom läckor eller ventil, är skåpet väldigt tätt så märks effekten väldigt tydligt.

    Kom på ett tips till, lådor är väldigt praktiska både i kyl och frys, då hamnar inget längst bak som man glömmer bort...

    Vår Cylinda har lådor i frysen men upphängningen (eller snarare stoppet, dvs delen som gör att lådan stannar när man drar ut den) är idiotiskt gjord så den har pajat för en låda som hamnar på trekvart när man drar ut den, dessutom när lådorna är fulla så är det bökigt att ta ut lådan och sätta den på plats igen så undersök hur stoppet är gjord, det ska inte vara små fåniga plastbitar skruvat i plasten med en enda skruv, det håller inte i längden.
     
    Kristy, tomishu och Lokf gillar detta.
  12. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    726
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Blev Bosch-paketet från MM till slut.
    Vi var faktiskt in på Elon och tittade på riktigt fräscht paket från Huskvarna. Men 11' ytterligare var inte riktigt rimligt.

    Tack för alla tips vad man ska tänka på. Enda vi kompromissade på var egentligen öppningen av skåpen, då det inte finns nån öppningshjälp på Boscharna.
     
    Winter, nDre och Lokf gillar detta.
  13. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    340
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Blir nog bra tror jag! Bosch behöver du nog ingen öppningshjälp på, eftersom de är väldigt lika de Siemens vi köpte kan jag säga att du öppnar dessa lätt med de långa metallhandtagen som är på dessa.
     
    tomishu gillar detta.
  14. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    726
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Ja men precis, på Elon hittade vi ett likvärdigt kylskåp från Siemens som var inkopplat. Det kändes som rimligt motstånd när man öppnade den. Det blir nog kanon. :)
     
    Lokf gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Öppningshjälp behövs bara till de skåp som inte har något luftinsläpp då temperaturen sjunker i skåpet, jag skulle tro att bra konstruerade skåp definitivt inte behöver någon öppningshjälp.
     
    Kristy, tomishu, bernard och 1 annan gillar detta.
  16. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Jag köpte LG för ca 2 år sedan pga
    Extrem bra belysning. Jag hatar verkligen kylskåp som bara ha en eller flera lampor som lätt går att blocka. LGs har flera led som sträcker sig vid alla hyllorna.
    Autodefrost i frysen är ett måste
    Låg energinivå
    Robust handtag. Det ska lätt gå att öppna även om man precis har stängt utan att skåpet trillar på dina barn.
     
    Paul, Kristy, Heleg och 3 andra gillar detta.
  17. venuspassagen

    venuspassagen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6a
    Har kyl och frys från LG - var skeptisk när vi köpte dem men 6 år senare har vi inget att klaga på. Bra med lampor och förvaring.
     
    Kristy och bernard gillar detta.