Ny laptop, chromebook eller nån slags hybrid?

Diskussion i 'Chrome OS' startad av Lååttaaah, 5 aug 2015.

  1. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Har en Asus-nånting-laptop i dagsläget som börjar göra sitt och funderar på att köpa en ny. Men vad? Jag är som nyfiken på detta med Chromebook, men vad är det för något? Är det en dator?
    Och visst finns det hybrider, dvs mellanting mellan dator och surfplatta med fysiskt qwerty och som inte är alltför små (14" och uppåt)? Kan man använda Chromebook/hybrider i samma utsträckning som en vanlig dator, t ex skriva ut dokument och foton, göra bankärenden där mobilappen inte räcker till osv?
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    En Chromebook är en webbläsaren med tangentbord, varken mer eller mindre. Det du kan göra i Google Chrome på din dator, det är vad du kan göra med en Chromebook.

    Går troligen att skriva ut m.h.a. nån molntjänstsvariant men det är inget jag någonsin testat.

    Bankärenden går alldeles utmärkt så länge det du inte behöver BankID. Mobilt BankID går naturligtvis bra men vanligt BankID fungerar inte.

    En del saker får man göra på andra sätt än man är van med som t.ex. att skall man köra Spotify så får man köra i webbläsare-läget (play.spotify.com om jag kommer ihåg det rätt). Skall du redigera foton så är det webtjänster som gäller för det o.s.v.

    Men absolut om du klarar dig med en webbläsare och vill ha en dator med bra batteritid som startar blixtsnabbt så är Chromebook inget dumt alternativ.
     
    Lååttaaah gillar detta.
  3. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Tack för svar, ska kika lite närmare på Chromebooks. :-)