Ny LG 4K-TV - Spelar inte upp 4K-video från mobilen.

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av Galaxy S, 5 aug 2016.

  1. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej!

    Köpte en LG-TV häromdagen ( http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-58uf830v-58-smart-4k-uhd-tv-100-hz-svart-1280247.html ). Fick ge 11k istället för 13k, så jag kunde inte låta bli, trots att jag skulle ha en mindre och billigare TV egentligen och i det stora hela känns köpet lyckat.

    Nåväl, nog om min livshistoria :)P), jag grejade en del med den igår, drog igång mediaservern på NAS:en och fixade så min mobil kan agera mediaserver också. Och som extrea magic remote osv osv.

    Problemet jag inte kan lösa är att strömma 4K-video, det står att videon inte stöds. Vare sig från NAS:en eller mobilen.
    Är det olika codec på 1080p och 2160p eller vad är det som gör att det inte går att spela upp? Kan inte tänka mig att de inte tillåter 4K-material i det sammanhanget.

    Prövade även att koda om klippet i datorn med "Handbrake" till h.265 som LG säger sig stödja med exakt samma misslyckade resultat. Känns som det enda jag inte testat ännu är att pröva via USB 3.0-sticka, skulle det kunna lösa "problemet" tro (inget jag tror, men man måste ju testa)? Har för övrigt AC-router och maxade den möjliga hastigheten när jag mätte på TV:n, stod efter testet att det fanns kapacitet att strömma 4K-material trådlöst.

    Nu är bilden på 1080p-klippen riktigt bra, ser nästan ut som 2160p om jag ska vara ärlig, så det är inte så att jag är missnöjd, det är mest en principsak.. :D

    Såååå, förslag på hur jag löser detta? Ska pröva USB-stickan medan ni gnuggar geniknölarna! ;)
     
  2. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Det var väl själva fan.. Det funkade direkt med USB-stickan.. :o
    Då borde det EVENTUELLT kunna funka med Ethernet också. Har den möjligheten framdragen bakom TV:n redan.

    Tänkte om det var värt att börja samla på sig 4K-videos och använda den finessen oftare på mobilen, men om allt måste gå via USB vetefan alltså.. har en extern USB 3.0 HDD öronmärkt för filmer kopplad till NAS:en, den skulle kunna stå bakom TV:n kopplad till NAS:en med Ethernet som idag och USB till TV:n i värsta fall och borde vara ett säkert kort isåfall.

    Vill helst ha allt i mediaskåpet dock. Ett steg närmare lösing iaf, sorry to bother :P
    Känns mest som jag tänker högt bara.. haha.. men så skönt att slippa Chromecasten samt även slippa Netflixappen i TiVon. Den är sååå mycket rappare i nya TV:n! :)

    Och Netflix i 4K.. <3