Diskussion: Ny lgh och beslut om "ljudanläggning"

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 1 maj 2021.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

    Detta kanske skall vara i Smarta hem delen men jag vet inte för jag är så oklar själv vart åt jag lutar så frågar här.

    Just inflyttad i ny bostadsrätt (2:a med öppen planlösning kök och v.rum, badrum med bastu, och sovrum)

    För 5 år sedan köpte jag en ny stereo
    Denon receiver
    Bower Wilkins högtalare

    Och det har låtit bra och funkat, tanken var då att använda receiver som en Hub för Tvspel, Spotify musik, Blueray, CD osv så att allt ljud gick igen receivern och ut i högtalarna, och det funkade.

    Som det är nu så har jag inget TV spel utom Stadia som jag troligen lägger ner också, Blueray vet jag inte om jag alls kommer använda och då återstår musik cd och där finns det en möjlighet att jag tar upp det men det känns också bökigt och aningen gammalmodigt...

    Just NU har jag inte satt upp stereo då jag köper det mesta möbler nya, jag använder nu 2st Google Nest Audio och 2st Google Nest Hub utspridda och det är rätt härligt att ha ljudet runt omkring mig när man gör saker.

    Har ett ganska stort badrum så nu står där en Nest Audio och det är jäkligt nice med musik när man duschar! skulle också vilja få in ljud i bastu men inte säker på hur (skrivit i en annan tråd om det men sammanfattar det här)

    Min fråga är om jag är nöjd med kvalitén som Spotify ger och utbudet, och vill använda Google Assistenten är det något annat jag skall ta med i beaktandet och inrikta mig på eller lägga till? Google eller annan Smart högtalare?
    Det är ju klart bättre ljud i stereon men frågan är om jag märker av det och den plats det tar är värd det?

    Det absolut viktigaste för mig är Enkel funktion och Kvalitet! och betala för det inom rimliga gränser, och less is more, vill inte ha mer prylar än jag behöver.

    Det är inbyggt nätverk i lgh och har kontakter på många platser om nu det spelar roll.

    Edit: *För mina behov är det någon/något system jag missat för att få ljud primärt musik i alla rum*
     
    Last edited: 2 maj 2021
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 702
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite oklart vad frågan är. Är du ute efter ljud till ditt vardagsrum som du också ska koppla till TV:n?

    Nest Audio blir ju tyvärr svåranslutet till TV:n för annat än musik (kommer bli en fördröjning som gör att TV/film inte funkar).

    Enklast/tar minst plats och som också finns med stöd för Google cast/assistant vore kanske en soundbar?

    Vad berör kvalitén CD-skiva vs Spotify är det väldigt individuellt och beroende på utrustning, så det är svårt att svara på, utan det är något man nästan får lyssna sig till själv.
     
    Salvion gillar detta.
  3. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    613
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    I mitt huvud var jag tydlig ;)
    Jag undrar generellt utifrån mina behov vad jag skall inrikta mig på för att få primärt musik i alla rum? sedan gjorde jag en uppräkning på vad jag har (Denon, B&W samt Google prylar)

    Och undrar behålla allt eller delar, eller sälja och börja om?
    Jag är ingen audiofil men det skal låta bra samt Funktion och Kvalitet går föra pris, lättanvänt och smart


    Och för att utveckla, får en känsla att just streaming händer det så mycket med at köper jag en massa Sonos tex så kan det vara lite utdaterat om 3 år? eller oroar jag mig i onödan?

    Och som jag skrev tycker jag funktionaliteten är ok men inte lysande i röststyrning i Google Assistenten och behåller gärna det.
    Slutligen kan jag få in det i TV så är det bra för lite mer ljud men inget krav.
     
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Har du erfarenhet av Sonos? jämfört?
    När jag kollar på jämförelser på nätet så verkar Sonos bättre på nästan allt, men är 2-3 ggr dyrare.
    Måste nog gå och lyssna.
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Någon jag saknar när jag kör musik i samtliga rum är just "basen" och djupet som man får om man kör med en "vanlig" anläggning. Mitt råd är att ha kvar recivern ifall du ändå har plats i tvbänken?

    Ibland bara måste man dra igång allt och spela av sig :-)
     
    Salvion gillar detta.
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 121
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Sonos låter fint, men under tiden jag hade Sonos-enheter så blev appen bara sämre och sämre med tiden. När de sen började lämna gamla produkter efter sig och pysslade med mjukvarubrickning av prylar vid inbyte så gav jag upp dem. Tycker Chromecast (och Spotify Connect) ger betydligt större frihet att välja högtalare efter behov.
     
    Last edited: 2 maj 2021
    bernard och Salvion gillar detta.