Ny lur, max 6k

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av raxxz, 26 okt 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. raxxz

raxxz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Hej alla droidare!

Det är såhär att jag mitt abonnemang på min gamla iphone 3g går ut nu i november och efter mycket användning så börjar det bli seg och trött nu och jag känner att det är dags för en ny telefon.

Jag har läst runt omkring lite här på engadget och gsmarena om vad som skulle vara bäst för mig men är väldigt kluven.

Jag är ute efter en telefon som har ungefär samma specs som galaxy s2 eller bättre. Funderat på galaxy nexusen men så läser jag att htc ska komma med en till lur i år och jag vet inte om jag ska vänta till nästa år och galaxy s3 eller köpa antingen kommande htc (om den har ICS) eller nexusen? Är beredd att lägga runt 6 000:-

2. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Välkommen till Swedroid, eftersom jag inte vet hur insatt du är i Android men det finns lite olika val beroende på vad som är viktigt för dig. Så det är bra att ange det när du frågar

Men de telefoner som finns ute idag eller kommer inom en snar framtid bland high end segmentet så skulle jag kolla in:
    Samsung Galaxy SII
    Galaxy Nexus
    HTC Sensation
    HTC Sensation XL
    Samsung Galaxy Note
    Xperia Arc S (Enkärnig processor så jag antar att den går bort om du vill ha samma specs som Galaxy SII)

Eftersom du kommer från iPhone som har en mindre skärm så kanske det kan vara värt att kategorisera in dessa i storlekar.

Skärmstorlek
    4.3"
    Samsung Galaxy SII
    Galaxy Nexus (räknar i den här trots att den har en 4.65" skärm eftersom den saknar fysiska eller kapacitiva knappar)
    Xperia Arc (S) (recensionen går till Arc recensionen sedan S-modellen bara har en snabbare processor.
    HTC Sensation

4.7-5.3"
    HTC Sensation XL (4.7") (också enkärnig)
    Samsung Galaxy Note (5.3")

Jag inkluderade inte HTC Evo 3D eftersom jag bara tycker 3D är en gimmick samt LG Optimus 2X eftersom den telefonen kryllar med problem. Gällande den kommande HTC moddelen med dualcore som du nämde vet jag inte mycket. Men om den skulle komma detta år vilket jag betvivlar skulle kan jag nästan garantera att den inte kommer att ha ICS eftersom det är alldeles för kort tid för HTC att göra allt arbete som krävs. Dessutom kan det nämns att HTC är inte alltid snabbast på att nya släppa lurar med senaste mjukvaran. Så om du vill ha en ny dubbelkärnig telefon från HTC skulle jag tro att du får vänta till slutet av februari eller mars. Vilket troligen kommer då detta är den tidsperiod då de släppte flera telefoner i år. Detta är då bara vara någon månad innan Galaxy SIII.

Har själv en Desire med en skärm på 3.7", så jag skulle rekommendera en telefon i 4.3" klassen. Du bör dock känna på dem först för själv tycker jag att dessa telefoner är lite för stora. Tyvärr finns det inga riktiga high end lurar med Android för tillfället som har en skärm mindre 4.3". Inkludera länkar också till Swedroids utförliga recensioner till de telefoner som släppts, det är bara att klicka på modellerna.

Gällande skärm typer så har Samsung skärmar av Amoled typ, vilka ger riktigt bra svärta och svarta färger blir väldigt "svarta". Sony Ericsson och HTC har LCD skärmar av hög kvalite, dock inte LCD skärmar av IPS typ som återfinns i iPhone 4 och iPhone 4S. Samsungs Amoled skärmar de bästa och de är av typen Super Amoled och Super Amoled Plus, där den senare är bättre. De största skillnaderna om jag kommer ihåg rätt är att plus skärmen ger lite bättre färger, lite bättre i solljus samt att de inte inte innehåller Pentile som vissa irriterar sig på. Pentile innebär indirekt att varje pixel är uppbygd av 4 subpixlar vilket minskar den verkliga upplösningen och färgåtergivningen, se här för en bra jämförelse: Super AMOLED jämförs med Super AMOLED Plus på subpixelnivå | Swedroid.

Super Amoled återfinns i Galaxy Nexus och Galaxy Note
    Super Amoled Plus finns i Galaxy SII.

Detta ger att Galaxy SII har den bästa skärmen, men Galaxy Nexus och Galaxy Note har högre upplösning och bättre pixeldensitet. Detta borde minska problemet med Pentlie tekniken. Pixeldensiteten i Galaxy Nexus är jämbördig med iPhone och den korsar den "magiska" 300 ppi. Värt att nämna också är att Galaxy SII bara har en upplösning av WVGA (800×480) , medan Sensation hat qHD (960×540). Men hursomhelst är båda alla alternativ ett rejält kliv uppåt från en iPhone 3G

Så utgående från skärmen skulle jag rekommendera Galaxy SII och Galaxy Nexus.

Kamera
    Är inte allt för insatt i kameran men vad jag vet så har Galaxy SII och Sony Ericsson Xperia ARC den bästa optiken av de telefoner som släppts med en 8 MP kamera. Sensations kamera är också bra men inte i samma klass. Se recensioner för mer info. Gällande Galaxy Nexus så har den lägre upplösning på korten 5 MP, men däremot har den kort mycket snabbare och kvaliten verkar riktigt bra, se här https://www.youtube.com/watch?v=n0fN55W9erM. Däremot finns ingen formell recension ännu. Värt att notera är att kamera appen för Galaxy Nexus är bättre eftersom den uppgraderades rejält i ICS, med touch-to-focus och panorama bland annat.

Så hur kamera synvinkel tycker jag att Galaxy Nexus verkar mest intressant, eftersom de extra megapixlarna endast behövs ifall du skall trycka foton eller så.

Processor
    Alla telefoner utom Arc och Sensation XL är dubbelkärniga och från ICS kommer Android att ta vara på flerkärniga processorer bättre vilket gör att prestanda skillnaden kommer att bli större. Sedan vad jag har läst så har Galaxy SII (1.2 Ghz) och Galaxy Note (1.4 GHz) vad det verkar den bästa processor av Exynos typ, men stirra dig inte blind på klockfrekvensen, några extra hundra megahertz gör ingen större skillnad. Däremot sluckar de mer batteri. HTC Sensation / Sensation XL och Xperia Arc använder en processor från Qualcomm och Galaxy Nexus en från TI. Jag är osäker på rangordningen mellan de två sista processortyperna, men jag tror du kommer att bli nöjd med all processor kraft oberoende av vilken dubbelkäring telefon du väljer. Dels är skillnaderna relativt små sedan använder man all processor kraft vid få tillfällen.

Grafik GPU
    Återigen har Galaxy SII och Galaxy Note den bästa GPU:n. HTC Sensation har också en helt okej grafik processor av typ Adreno 220, medan ARC och Sensation XL har Adreno 205 vilket är en generation äldre. Gällande Galaxy Nexus så är jag osäker med jag tror att grafikprestandan ligger i närheten av Adreno 220, kanske något bättre. Värt att notera är dock att samtliga GPU:er ska räcka till för att få bra flyt i grannsnittet. Samt för kommande grafikkrävande spel skulle jag tro att Adreno 220 GPU och uppåt kommer att räcka fint.

Övrigt
    Som jag sa innan så tror jag att Galaxy Nexus kommer att vara den ena telefonen med ICS officiellt detta år. Nya lurar med ICS lär tidigast komma från februari och framåt. Däremot om du är villig att roota (jailbreka) kommer troligen både Sensation och Galaxy SII ha så kallade romar (versioner av operativsystemet) detta år. Däremot lär de vara rätt buggiga i innan jul skulle jag tro.

Sedan värdesätter du snabba uppdateringar från Gingerbread till ICS utan att behöva roota är Nexus serien ett stort plus. Den senaste Nexus telefonen brukar även få mindre uppdateringar mellan dessa releaser vilket inte alltid letar sig till andra modeller. Om jag har för mig så släpptes Gingerbread som 2.3 men den senaste versionen är 2.3.7 som återfinns i Nexus S nästan samtliga andra Android telefoner med Gingerbread ligger på versioner med 2.3.3-2.3.5. Dessa mindre uppdateringar innehåller ofta bara småsaker, det kan vara buggfix eller även små features. En sådan var videochatt i Google talk. I en punkt uppdatering fanns även en mindre säkerhetsfix som vissa modeller med Gingerbread fortfarande inte har, däremot kunde Google också fixa detta på deras serversida vilket gjorde att säkerhetsproblemet spelade mindre roll. Ibland är det är fixar som direkt är relaterade till Nexus telefonerna och ej berör andra modeller. Men är du villig att roota kan du få alla typer av uppdateringar relativt snabbt.

Även värt att notera det kan ta flera månader från att ICS kommer till en Nexus modell till att det kommer till övriga telefoner

Slutsats
    Från ICS kommer även allt gränssnitt i Android vara hårdvaruaccelererat vilket lär göra att Android kommer att flyta bättre, för detta är ett vanligt klagomål om Android. Så kommer du från iOS lär du nog föredra att börja med ICS.

Så jag skulle rekommendera Galaxy Nexus, men är du villig att roota så skulle säga att det är dött lopp mellan mellan modellerna.

Bmsone gillar detta.
  3. raxxz

raxxz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack tack för det utförliga svaret!
    Efter mycket vel så har jag bestämt mig för att invänta vad månadskostnaden hamnar på för nexusen, blir det 299/månad så blir det en sg2a istället :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.