Ny med Android - några småfrågor

Diskussion i 'Allmänt' startad av Red Beaver, 6 apr 2011.

  1. Red Beaver

    Red Beaver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har precis skaffat en androidmobil och har lite frågor:

    1. Min förra mobil körde symbian och där blev man alltid tillfrågad om man ville surfa via 3g eller wifi när man startade en app som behövde internet. Hur vet man vilken anslutning som används med Android? Räcker det med att ha igång wifi så används alltid wifi när det finns tillgänlig?

    2. Kan man se på något enklare sätt än att gå in i inställningar för att se om wifi är aktiverat eller inte? I symbian såg man det i aktivitetsfältet längst upp.

    3. Kan man se datamängd som använts via 3g någonstans? Har bara 200 mb per månad att surfa för så jag vill hålla koll.

    4. Ska man behöva gå in i aktivitetshanteraren varje gång för att avsluta en app?! Vrf finns det inte en avstängningsknapp i varje app? Drar inte alla dessa appar massa prestanda när de ligger i bakgrunden hela tiden?

    Tack på förhand!
     
  2. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    1. Ikon för 3g/wifi visas i notifikationsfältet, till vänster om staplarna som visar mottagning. Har du wifi på så används det. Android har data-uppkoppling hela tiden om man inte manuellt stänger det.

    2. Ikon för wifi syns i notifikationsfältet.

    3. Ladda ned t.ex 3g watchdog från market.

    4. De tar ingen prestanda i bakgrunden, android sköter det helt själv, behövs mer minne för något så stänger den automatiskt ner apps.
     
    Last edited: 7 apr 2011
  3. Red Beaver

    Red Beaver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ok, har haft på wifi hela kvällen, stängde precis av det. Har inte sett någon skillnad alls i notifikationsfältet?
     
  4. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
  5. Red Beaver

    Red Beaver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ok det var underligt. Den syns inte för mej hehe.

    Edit: aktiverade wifi igen och nu syns den. Underligt att den inte syntes förut

    Edit2: Hmm märker att den tappar wifin ungefär hela tiden, trots att jag sitter knappt 2 meter från routern...
     
    Last edited: 7 apr 2011
  6. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Som standard är wifi inställd på att stängas av en stund efter att skärmen släcks för att spara batteri.
    Tappar den kontakten medans du har skärmen på så är det kanske kompatibilitets problem med din router. Testa hos någon kompis kanske?
     
  7. Kentomen

    Kentomen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    650
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Vad är väl 129kr/månaden???

    Tele2 Tilläggstjänster

    Med vårt näst största surfpaket kan du göra precis vad du vill: surfa, mejla, ladda ner appar, kolla filmklipp och streama musik. Och du kan göra det både ofta och länge.
    Månadsavgift: 129 kr
    Hastighet (upp till): 10 Mbit/s
    Datavolym: Fri surf
    Efter 5 GB/mån begränsas hastigheten till 64 Kbit/s. All surf i mobilen inom Sverige ingår.
     
  8. Red Beaver

    Red Beaver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Va? Jag har tele2 snackis med minsta surf tillägget för 29 kr extra per månad. Med min förra smartphone var det i princip omöjligt att komma upp i 200 mb /månad om jag inte kollade på youtube videos. Men nu med massa widgets och när man tankar appar hela tiden och wifi fungerar dåligt kommer man ju upp i 200 direkt...

    Edit: ny fråga. Om man bockar ur Bakgrundsdata - "program kan synkronisera, skicka och ta emot data när som helst". Hur blir det då med widgets som använder internet som uppdaterar typ en gång i timmen?
     
    Last edited: 7 apr 2011
  9. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det ska väl räknas som bakgrundsdata, men tyvärr så är det upp till varje app att faktiskt bry sig om den inställningen och det är det lite si och så med.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jo fast din förra smartphone var en symbian. Det kan man knappast kalla en smartphone ;)

    Nu är du alltid online på ett helt annat sätt. Därför är det vettigt att i alla fall ha 1GB fri surf.

    Jag betalar 89:- per månad till Tele2 och då ingår upp till 1GB i deras snabba fart. Övertrasserar jag det så kostar det mig inget men det går inte lika snabbt.
     
  11. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    det kan vara så att du har "wifi sleep" på, gå in på
    inställningar-> trådlösa inställningar -> wifi inställningar -> menyknapp-> avancerat

    och sätt regel för wifi viloläge till "aldrig"
     
  12. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Varför betalar du 89kr/mån för 1GB när det kostar 59kr/mån? Om jag var du så skulle jag kontakta tele2 och be dem ge dig det billigare priset.
     
  13. Red Beaver

    Red Beaver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    jaså varför kan man inte kalla symbianmobiler för smartphones då?
     
  14. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Vad jag har sett så kostar abonnemanget 49 kr/mån och ska man ha surf 89 kr/mån.
     
  15. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja nu var det ju lite ett skämt (avslöjad av ;)-gubben) men jag kan förklara ändå.

    Med en Symbian kan man komma åt tjänster på internet. Men en Android eller iPhone kommer tjänsterna åt dig. Du är, som jag skrev ovan, uppkopplad på ett helt annat sätt och kan alltid tillgång till alla tjänster du vill ha. Symbian är förlegat och har inte riktigt hängt med. Du kommer förstå när du använt din smartphone ett tag.