Ny med Android/Smartphone, behöver appstips

Diskussion i 'Xperia pro' startad av Cesno900, 3 jan 2012.

  1. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har nu haft min nya Xperia Pro i en vecka ungefär och jag måste säga att jag är riktigt imponerad men mest pga Android som ett mobilt OS än själva telefonen men även den också. Det är dock min första smartphone så osäker på om den är så bra som jag tror men den rullar på fint. Enda fysiska problemet hittills är att den har lite för lite RAM.

    Nu är det så att jag är ny till Android Market och jag har mest prövat några få av dem för att se hur de fungerar så skulle gärna vilja ha lite tips på användbara och intressanta apps. Spelar inte så stor roll vilken kategori egentligen men jag skulle alltid vilja hitta bra lösningar när det gäller säkerhet, filhantering, bättre musik/videospelare, minneshanterare etc.. och mindre social media (Skype och Facebook räcker för mig) men det finns säkert annat som jag inte kommer på själv.
     
  2. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Jag kan inte leva utan PowerAmp (musik), rootExplorer (innan jag lärde mig mycket om root så var det astro filemanager som gällde), SlideIt, Adw Ex (launcher), minimal rss reader, diskusage, cpuspy (hålla koll på processorn), betterbatterystats (kolla vad som drar batteri), zedge (bakgrunder och ringsignaler) och order and chaos(spel) :)





    Sent from my Full Android on Crespo using Tapatalk
     
    Cesno900 gillar detta.
  3. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tackar för svar.

    Då ska vi se, ska pröva Astro Filemanager då jag inte vågat gå in vidare på rooting ännu.

    Vad är skillnaden på PowerAmp och inbyggda musikspelaren? Vet inte om det är lika på alla Android då du inte verkade ha samma telefon som jag. Ska ta och pröva trial iaf.

    SliteIt ska jag också pröva men känns lite onödigt för mig då Xperia Pro har fysiskt tangentbord som fungerar suveränt plus att jag läste något om att sånna här program har tillräckligt med tillåtelse för att fungera som en Keylogger vilket lät lite oroväckande.

    Jag har ingen RSS reader ännu så ska ta och pröva den där minimal, antar den är simpel och tar inte så mycket med resurser med det namnet.

    Det här med Launchers. Är det så att det tar mer kraft av mobilen att ha flera sidor? Originalet på Xperia Pro har 5 st men jag använder just nu bara 2 då jag inte har så många stora widgets och använder hellre mappar för liknande program än flera sidor.

    EDIT: Glömde, behöver fler tips på snabba webbläsare! Jag använder just nu Dolphin HD då den verkade populär, många bra funktioner men lite småseg för min del. Läste lite om Ninesky så ska ta och pröva den också.
     
  4. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    PowerAmp har en eq som man ibland kan sakna i standard appen. Fantastiskt bra på många sätta och vis så testa trial du. Jag är hur som haver stormförtjust då jag tycker standard lämnar mycket att önska.

    Det här med Launchers. Det finns några omåttligt populära, däribland Launcher Pro, Adw Ex och Go Ex. De gör att du kan konfigurera hemskärmen nästan precis efter tycke och smak (finns diverse teman, ikonteman och massor av inställningar som man ofta saknar i den som skeppas med telefonen).

    Rss läsaren använder jag för att den dels är enkel, dels för att widgeten är mycket trevlig och har de inställningsmöjligheter jag söker.

    SlideIt borde vara ett strålande komplement till ditt fysiska tangentbord, då du ibland kanske endast har en hand till övers. Det finns massor av språk och flertalet teman som SlideIT stödjer, så du också där kan få bordet att se ut som du vill.

    Ang webbläsare är jag nöjd med ics standard men ska jag använda något utöver det så blir det antingen Opera Mini (OBS MINI) eller Skyfire. Skyfire sitter på massa goa pluggins för flash etc. Give them a go! :)
     
  5. Pata

    Pata Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  6. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Använd sökfunktionen, du är inte den första som vill ha tips på appar. :)
     
  7. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    +1
    Tapatalk är en livsnödvändlig app

    Sent from my Samsung Galaxy S with gMIUI
     
  8. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Håller med 4305ms om att Power Amp (musikspelaren) är ett måste, för mig främst för att det lätt går att sortera musiken efter mappstruktur istället för ID3-tags, så man slipper fenomenet med 400 låtar av Okänd Artist.

    Jag har använt SlideIT på min tidigare telefon men inte känt något behov för det p.g.a. inbyggda tangentbordets slide-funktion, men jag har faktiskt gått IFRÅN slide helt till förmån för SwiftKey X som har helt sjukt bra prediction. Du väljer vad appen ska läsa av, t.ex. SMS, Mail och Facebook och lär sig hur just DU skriver och föreslår ord utifrån det. Jag tycker jag sparar betydligt mer tid med rysligt bra prediction än med slide.

    Som launcher kör jag GO Launcher EX. Calendar Pad är en kalender som påminner väldigt mycket om Google Calendar, ett måste för mig.

    Sen måste jag bara tipsa om World of Goo och Peggle, två väldigt bra portar till Android av två fantastiska PC-spel.
     
  9. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Xperia Pro har någon gesture som påminner om slideit och den fungerade rätt bra men måste träna fingrarna för att det ska gå lika snabbt som vanligt tangtentbord. Ska pröva SwiftKey dock, bra att memorerar en personlig profil.

    Kollade lite på launchers och bytte från originalet av SE till GO Launcher EX också, mycket trevlig med många funktioner.