Ny Neo-ägare, besviken :(

Diskussion i 'Xperia neo' startad av flanz, 28 okt 2011.

  1. flanz

    flanz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte berätta om min första vecka med min nya Neo som ja köpte på giganten. Förhoppningsvis kan ni som har mer erfarenhet säga vad som är fel och säga vad ja ska göra för att bli mer nöjd me min nya "fina" mobil.

    Kan börja me att säga att ja gick från en flera år gammal SE C702 så detta är min första smartphone.

    1, första gången ja startade den hade ja inget sim i. Ville testa lite och så innan ja började använda den fullt ut. Anslöt usb till datorn för att ladda den samtidigt. Tänkte testa wifi så slog på det och anslöt till bredbandet. Startade webläsaren och skrev in en adress. De första som händer är att mobilen startar om sig...........

    2, sätter i sim senare när den är fulladdad. Allt fungerar som det ska men när ja får mitt första inkommande samtal så låser sig mobilen 52 sek in i samtalet. Efter 10 sek börjar mobilen reagera igen och jag kan ringa upp det förlorade samtalet.

    Är detta Dr Andorzoid som spökar eller har SE fortfarande samma problem med halvtaskig mjukvara som dom alltid haft? Har alltid haft Ericsson och SE mobiler genom åren så att dom hänger sig eller vill starta om är ju inget ovanligt...

    3, batteritiden är ju rena skämtet :(
    Ja har inget suftabonnemang så ja har stängt av internet i menyn så det bör väl inte va 3g som ligger och drar? Har sett i menyn att skärmen står för stor del av förbrukningen, dock smsar jag mest. Ja trodde batteriet skulle klara en dag om man inte höll på me surf/spel/wifi.
    Har dock läst om batteritricket så ska testa de imonn.

    4, allt som va bra med SE i alla år, tex profiler, är borta nu.
    Hade tex normal på dan, ljudlös med vibro på möten och en natt-profil utan ljud och vibro för att inte bli störd. Sånt finns inte på Android va?

    5, detta är en rent allmän fråga om smarta mobiler :)
    Ja va i Belgien i tisdags, då anslöt ja den till gratis wifi (som funkade utan problem) men då skulle ja gå in på hotmail för att maila hem lite bilder ja tatt för att slippa mms'a dom och spara pengar. Men till min fasa gick det inte bifoga bilder i "mobil-hotmail". Är det så eller är det bara jag som är pantad och inte kan me den nya tekniken?

    6,Och sen va de det med minnet. Stod ju de skulle va en gig minne, men det verkar ju som det enbart är 320 meg ledigt varav ca 150 är kvar efter att mobilen startats. Ja har installerat Tesla-light (som va den enda app som inte ville identifiera mig och den ja pratade med eller ville ha internetaccess), ebay och facebook (som inte är anslutet jämt pga inget surf). Och inte går det flytta dom till minneskortet heller.
    Android 2.3.3 kan väl ändå inte ta upp 700 meg???
    Så minnet lär ju ta slut fort om man börjar ladda hem massa saker, eller?
    Det verkar som kinesiskt och japanskt tangentbord ligger och suger massa minne men de går inte radera????

    Så, om det nu är nån som orkat läsa allt detta och dessutom orkar skriva nåt så skulle ja bli glad :)

    PS, en kompis ville byta jämt mot hans 6 mån gamla ifån4 som han tröttnat på men då gör man bort sig va??
     
  2. Droidoptimus

    Droidoptimus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Black
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 3:
    Htc One X
    ROM:
    Cyanogenmod 11
    Info:
    Nova Prime
    Känns som att kompisens iphone verkar sitta som en smäck för dig, tror faktiskt att det finns knapptelefoner kvar fortfarande om man letar lite.. :)

    android kräver lite pill innan man känner sig hemma i det .. orkar man inte med det så är det så.. men när du väl tagit till dig systemet vill du aldrig mer ha något annat.. men du väljer själv..
     
    Last edited: 28 okt 2011
  3. flanz

    flanz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om det är så att utvecklingen inte går framåt borde de ju inte finnas nån anledning att byta upp sig. ;)

    Ska ju ge mobilen en ordentlig chans, köpte ju den inte för att kasta den. Trodde dock att om det stod SonyEricsson på utsidan skulle den fortfarande ha kvar lite gamla finesser. Annars kan man ju köpa samsung eller htc om alla nu är exakt likadana??
    Men eftersom ja inte är hemma i det "nya" så tänkte ja att ja kunde få lite tips eller bara få höra att "så är det". :) :)

    Kom på en sak till, ibland när jag går in i sms via timescape (det som låg på mittenstartskärmen från början) och sen trycker tillbaka-knappen så blinkar bara allt till och så öppnar sig samma vy igen. Ibland går det tillbaka så man ser alla konversationer, ibland går det tillbaka till hemskärmen och ibland hoppar det till en konversation med en annan kontakt.
    Är det nåt fel? Buggigt android eller är det bara så det är?? (detta kan ju inte ha att göra med att jag är omodern, eller??)
     
    Last edited: 28 okt 2011
  4. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    1 och 2 känns inte helt stabilt. Kan jag förstå att du inte gillar när det hände...

    1'an kan ju ha berott på att du kanske bara laddat någon minut?

    2'an är inget jag har upplevt och skulle kunna bero på något fel på telefonen. Om det händer igen hade jag nog lämnat in den.

    Hotmail har jag ingen erfarenhet alls av. Det är såklart jobbigt att skifta men ett Gmail-account är ju att föredra istället. Där kan du iaf skicka bilder med osv.

    Batteritiden är väl fortfarande det största problemet som jag ser det med Androidtelefoner. Dock ska du kunna få mer än en dag om du inte har data igång.

    Gå in i Konton och synkronisering i inställningar och kolla så att allt är av. Om det är på , men du inte har dataanslutning kan det vara det som drar ström.

    Om du SMSar mkt och pillar med appar osv. så drar skärmen väldigt mkt ström. Prova dra ner skärmstyrkan lite, behövs inte jättemkt för bättre batteritid.

    Kolla även så att allt du inte använder är av. Om du inte surfar behöver ju telefonen inte leta efter, och använda 3G när , så skifta till endast GSM i menyn under trådlösa inställningar (Trådlöst och nätverk/Mobila nätverk/Nätverksläge/ Ändra till endast GSM) .

    Slutligen, om du har 2.3.3 så har du minst en uppdatering att ladda in, och jag har för mig att jag fick rätt mkt bättre batteritid med en av uppdateringarna.

    Jag har allt påslaget, oftast stänger jag inte ens av WiFi fastän jag inte har tillgång till det på jobb. och jag klarar mig rätt lätt 2 dagar. Jag brukar ladda varje natt ändå. Man 'kommer in i det'.

    Jag har aldrig provat att optimera min Neo men jag sålde min gamla ZTE Blade till en polare och han har 4-5 dagar batteritid på den. Data frånslaget , Wifi av när han inte använder det osv.
     
    flanz gillar detta.
  5. flanz

    flanz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När ja starta den första gången va det ca 40% batteri så ja tyckte de va jäkligt skumt att den startade om sig. Dock va de bara dom 2 första dagarna den krånglade tills idag då den hängde sig i sms så det inte gick få fram tangentbordet. Va tvungen öppna konversationen och trycka på hemknappen 5 ggr innan det kom igång igen.

    Jag ska genast testa att gmaila! :)

    Jag har version 2.3.3 (3.0.1.a.0.145) så ja antar att ja gör rätt i att uppdatera till senaste 2.3.4?

    Ja är van vid att ladda varje natt, finns ju ingen anledning egentligen att inte göra det. Men när min nya coola mobil har sämre batteritid än min gamla slutkörda c702 så känns det lite sådär :/ wifi är alltid av när ja inte använder det. Hoppas batteriet "kommer igång", den är ju bara en vecka gammal än så länge.

    Men skärmen är fantastisk och när jag väl kommit överens med Neo så blir vi säkert kompisar :D

    Baker, tack för bra tips!
     
  6. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    3G har inget med ren data att göra. Så länge som telefonen kan komma i kontakt med en 3G mast så kommer den att göra det.
    Batteriet tar mellan 15-20 laddningar innan det är uppe i full kapacitet.
    Sedan så är batteritricken meningslöst idag.
    Ladda ut telefonen helt, ladda tills den visar fullt och låt den ligga i laddaren någon timma till så kommer du att få en mer exakt visning av batteriet. Varje gång du tar ut batteriet så kommer du sabba denna sync och behöva göra om det igen. Batteritricket hjälpte på tidigare versioner när fuel gauge inte syncade riktigt pga en bugg.

    Finns en app som heter Tasker där du kan ställa in det mesta så som att den skall gå på ljudlös vid en viss tid m.m m.m m.m
    Ljudlös i möten är ju bara att dra slidern åt "fel håll" när du skall låsa upp skärmlåset.

    Du har väl ett gmail konto konfigurerat på telefonen för market?
    Använd det så behöver du inte hålla på med hotmail.

    Vad har du fått det ifrån att det skulle vara 1 GB minne??
    320 MB står det vart du än tittar så du har nog läst åt helvete fel någonstans.
    Sedan så ligger du åtminstonde en uppdatering bak om inte två beroende på om den sista uppdateringen kommit till ditt kit-nummer ännu.
    Koppla in telefonen i datorn, starta PCC eller SEUS och uppdatera så skall du få se på en annan telefon.

    No shit Sherlock. iFånarna har ju börjat inse att Android är mycket smidigare än bättre så tro fan dom vill byta...
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 210
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Android har en viss inkörningströskel,dom flesta kommer över den och älskar det. Andra kommer aldrig över den och inser att dom köpt fel telefon/opertivsystem.

    För mig personligen tog det bara några dagar tills jag var helt övertygad att detta var för mig.

    Ang batteriet så behöver det några veckor innan det är optimerat fullt ut. Min senaste telefon en Desire S tog nästan exakt 2 veckor på sig innan jag "var nöjd",samma sak med min nuvarande Arc S. Ge det lite mer tid och avgör sen om det är rätt för dig eller inte.

    Att läsa här på Swedroid kommer ge dig VÄLDIGT mycket,här kan man verkligen lära sig en del om Android
     
  8. flanz

    flanz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok här är en recension efter 2 månaders användning.

    Ja blev ju lite idiotförklarad för att ja trodde de va 1 gig internminne, men det står på elgigantens hemsida. Det visade ju sig tyvärr va felaktigt och dom futtiga megabyten som finns tillgängliga för användaren känns i minsta laget.

    Uppdaterade till senaste firmware för en månad sen. Resultatet blev smidigare att skriva sms, men över lag en mkt segare mobil. Tex Timescape laggar och när man trycker på hemknapp så tar det ibland flera sek innan alla ikoner osv syns.
    Hur kommer det bli med 4.0 ??

    Hittat några användbara appar, tex Silentmode OnOff och Ebay.

    Men hur f-n tar man bort de otroligt tattiga golfspelet och tex röstsökning + kinesiskt tangentbord som man aldrig använder? De ligger ju bara och suger minne.............

    Sammanfatting:

    +skön mobil i perfekt storlek, ligger bra i handen
    +skärm
    +högtalaren
    +in ear headset med bra tryck

    -för lite minne
    -svagt batteri
    -extremt plastig design, det silvriga på sidorna knakar och gnirkar för det sitter inte fast ordentligt
    -ostabil mjukvara, facebook webläsare osv hänger sig ofta

    Mvh, Johan som inte är biten men som är för snål för att byta mobil inom 2 år. :)
     
  9. Houdinie

    Houdinie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det knirkiga går bort om man tejpar ett par lager på sidorna av batteriet. :)

    Jag tycker också att den är seg och har för lite minne.
    Om någon kan hjälpa mig med detta blir jag jätteglad!

    Jag kör nu på original launcher, sms, caller etc. Blev lite snabbare när jag tog bort alla (roliga) tillbehör... men tråkigare. :(

    Batteritiden är jag dock nöjd med nu.
     
  10. Mr_East

    Mr_East Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Körde en fabriksåterställning för första gången innan jul och tycker telefonen blev mkt trevligare och snabbare efter det. Så om ni uppdaterat telefonen utan att göra en fabriksåterställning så kan det vara nåt att fundera på.
     
  11. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Här har du faktiskt lite fel, visst de ligger och tar plats men inte på den area som du ser under Inställningar -> Lagring -> intern lagring (/data/app).

    Det som är fabriksinstallerat ligger på en annan partition som du normalt sett inte kan installera något på (har man rootat telefonen så kan man flytta appar hit även ta bort sådant som man inte vill ha) som ligger under /system och är read-only.
     
  12. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Problemet är dock att de ligger och tar plats på fel ställe. Hade mkt hellre haft mindre skit i systempartitionen och mer plats i lagringsutrymmet i telefonen.

    Exempel: Min gamla Desire hade System 250MB Cache 40MB och Data 147MB
    Jag rootade och S-Offade den , lade in ny HBOOT. Då fick jag System 180MB Cache 40MB och Data 217MB.

    Så om exempelvis Systempartitionen nu är 200MB och Data 200MB på Neo (jag vet inte) Skulle de kunna ta bort allt onödigt skit och få tex 150MB System och 250MB Data (Data är alltså där du installerar appar.)
     
  13. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Visst jag ser din poäng i det hela men jag ser även från tillverkarnas sida då de tjänar på att mata mobilerna fulla med appar som många inte vill ha. Håller dock med dig om att tillverkarna bör optimera partitionerna bättre.

    Sedan så tycker jag att man bör vara lite självkritisk med och verkligen gå över om man behöver alla appar som man installerat. De är ju inte längre bort än ett par klick och lite datatrafik. Vet allt för många vänner som fyller sin mobil med appar som de aldrig använder men säger att "de kan vara bra att ha" och sedan gnäller på att de inte har plats.
     
  14. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Problemet vi då kan få är att vid nästa version av Android så är den betydligt större än nuvarande och kommer då ej gå att installera pga detta. Då kommer gnället om att telefonen inte uppdateras.

    Till merparten av alla användare så duger den mängd minne gott och väl.
    Hade dåligt med minne innan. Gjorde en ominstallation av allt och installerade bara de appar jag använder och sedan så installerar jag allt eftersom jag behöver. Har nu 150MB ledigt bara för att jag inte installerar en massa skit.
    "Bra att ha" apparna är i grund och botten det stora problemet och inte partitionens storlek.
     
  15. Houdinie

    Houdinie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hur och vad innebär det?
     
  16. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Plugga in telefonen i datorn och kör reparera i PCC eller SEUS. Då blåser rent allt på telefonen och får den helt clean igen. Ta backup på sms och liknande som du vill ha kvar innan dock. Sedan så installerar du bara de appar du måate ha och inte en massa "det är säkert bra att ha någongång" appar

    Sent from my SE Xperia arc using Tapatalk
     
    Houdinie gillar detta.
  17. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Tror att du skulle gilla iPhone 4S mycket bättre faktiskt.
    Jag har en NEO i jobbet nu och en Arc privat men kommer utan minsta tvekan köpa en iPhone direkt när de kommer med större skärm.