Ny router med bra räckvidd *Problemet Löst*

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av toobiiias, 24 nov 2021.

  1. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    254

    MINA ENHETER

    Behöver hjälp att hitta en router som har bra räckvidd!

    har ett tvåvåningshus som är ca, 160m2 stort och idag står den i pannrummet som är en central punkt på våning 1.

    har idag Telias egna router F@st 5370e och en ubiquiti unifi UAP-LC-LR på övervåningen dock på olika SSID. Det kanske går att lägga båda på samma?

    routern räcker knappt till min robotgräsklippare så säg att jag behöver ungefär 30m till i räckvidd.

    finns så många ute på rea nu men hur ser man hur lång räckvidd en router har?

    edit.

    blir att skaffa en till accesspunkt och döpa om till samma SSID
     
    Last edited: 24 nov 2021
    Janne303 och polar590 gillar detta.
  2. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Dra kabel upp till vinden och sätt routern där, man ska sätta routern så högt upp som möjligt, radiovågor sjunker med tiden.
    Kolla upp vart i huset du använder wi-fi mest och placera den centralt från de platserna, det är dumt att ha den i fönstret på framsidan om man använder wi-fi mest på baksidan.

    Titta även på mesh, de flesta har de nu.
     
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Helt klart mesh istället för AP
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det där var ett påstående som jag inte förstår!

    Radiovågor går rakt fram, de kan reflekteras på en del ytor och de dämpas av att gå igenom olika material men de sjunker definitivt inte.
     
    F-Forward, FinKaffe och (SiC) gillar detta.
  5. FinKaffe

    FinKaffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2021
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    123
    :D:D:D:D:D
    Va?! :D

    Skälet till att du ser accesspunkter i taket är för att de skickar ut signalerna i en cirkel och då täcker du så mycket yta som möjligt. (det är en hel vetenskap med accesspunkter, men tänk att signalen skickas ut som en sfär som så stämmer det nästan)



    Men som svar till frågan som du redan löste. Jag kör med Ubiquiti-prylar hemma. En AP på övervåningen och en AP på nedervåningen. HD Nano. Hade egentligen klarat mig med bara en, meeen jag vill ha fullt blås så det blev två.

    Kör en kontroller på ett VM och där kan man ställa en en väldigt massa kul grejer. Till exempel kan man scanna av hur mycket störningar det finns och sedan optimera det trådlösa nätverket. Det är något att kolla på, kanske.
     
    Last edited: 25 nov 2021
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Skälet är att i stort sett alla möbler står på golvet, det är följaktligen färre hindrande saker högre upp, därför sätter de dem i taket och signalen har en bättre chans att nå fram till enheterna.

    Det är inte lätt att få en bra täckning, det finns hur många saker som helst som påverkar signalens "resa" genom rummen, man kanske hittar en optimal plats för antennerna och har fullgod täckning i hela rummet men så flyttar man en möbel, kan handla om en väldigt kort sträcka så förändras signalens väg genom rummet och ett område kan då få en väldigt dålig signal.

    Signalstrålen är nämligen en vågform (väldigt taggig våg) och efter studs på en yta och möter en annan signalstråle så kan den på en plats ge en förstärkande effekt eller en försvagande effekt och i det andra fallet tom. ta ut varann helt så att signalen helt uteblir (även andra saker än möbler påverkar signalen, när någon rör på sig i rummet eller småsaker blir flyttade). Många routers har flera antenner vilket minskar risken för att signalen ska ta ut varann, jag vet inte exakt hur de löst det, jag gissar att de sänder samma sak men på kanske lite olika frekvenser.

    Dock kan det räcka att flytta mobilen någon millimeter så kan signalen vara ok igen...
     
    FinKaffe gillar detta.