Ny telefon 2017 - kompromissernas år

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Travolta, 9 nov 2017.

  1. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Sitter i ett bra läge där jag har rätt till en telefon från min arbetsgivare för 8.000 kr, borde vara enkelt att bara plocka ut en men i år är det inte lätt. Sitter med en S7 som jag faktiskt är riktigt nöjd med trots att jag alltid högljutt gnällt på TouchWiz.

    Försöker hitta en perfekt telefon där kameran är absolut viktigast men det är helt omöjligt då samtliga har minst en deal breaker:

    - Samsung Galaxy S8: Placeringen av fingeravtrycksläsaren samt att den har Edge-kanter fick mig att avstå i våras.

    - LG V30: Ojämn kvalité på skärmen och en kamera som är bra men inte fantastisk. Gränssnittet.

    - Huawei Mate 10 Pro: "Låg" skärmupplösning (måste se den för att veta hur illa det är) samt en kamera som gärna överdriver bilderna med efterkorrigeringar samt halvdan videokvalité och stabilisering. Gränssnittet.

    - Google Pixel 2 XL: Dystra bleka färger på displayen (kommer från en S7 med ordentligt tryck i färgerna) samt problem efter problem som framkommer fick mig att avbeställa den. Hur mycket hjälper display-fixen som har släppts?

    - Google Pixel 2: Något för liten skärm och stora bezels.

    - HTC U11+: Många plus men den är stor och trist att den inte går att se i butik innan man beställer.

    - iPhone 8: OS:et skulle bli att ta ett stort steg bakåt, Plus-modellen blir riktigt stor pga bezels i förhållande till skärmstorleken.

    - iPhone X: OS och priset sätter stopp.

    Som ni ser finns det deal breakers med samtliga telefoner. Missförstå mig rätt, ovanstående är fantastiska telefoner på så många sätt men har samtidigt något som jag tycker är allvarligt nog för att inte gå vidare.

    Hur resonerar ni som beställt eller funderar på att beställa någon av ovanstående?
     
    Last edited: 9 nov 2017
    bernard gillar detta.
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag sitter i sitsen med en s7 som jag överlag är nöjd med oxå.. däremot skulel jag behöva byta ut skärmen då den i mitt tycke beter sig konstigt med överdriven känslighet så det går inte att scrolla ordentligt utan blir ofta klick ist osv... har tappat telefonen en gång vid inköp så det kan ju mycket väl vara därifrån detta kommer.

    Men då jag vill ha en bra kamera oxå så tycker jag oxå att det är helt otroligt svårt att köpa något idag. Helst skulle jag viljla slippa samsung då de är så jävla långsamma trots bra hårdvara men det verkar vara det enda man kan köpa. S8 går oxå bort för mig och helst vil jag inte ha en telefon med rundare glas alls då jag gärna faktiskt har skärmskydd på mina telefoner.

    Det är svårt att köpa telefoner idag bannemig :D Ingen är sådär... YES! utan det är lite blaha på allt.
     
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    har du funderat på att prova en iphone istället då företaget ändå betalar.
     
  4. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Skulle jag beställt ny mobil nu, hade jag inte tvekat på Pixel2 XL. En av anledningarna till att min Nexus 6P fortfarande används ganska mycket är att jag saknar de dubbla framåtriktade högtalarna på min Pixel.

    Tar gärna lite större skärmkanter om jag får framåtriktade högtalare.
     
    tpalsson och jnsson gillar detta.
  5. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Jag lade till iPhone i min klagolista :)

    Har absolut funderat, har en iPad och har tidigare kört Windows Phone. Största hindret är OS:et. Inte för att jag inte kan testa något nytt utan för att mitt sätt att använda telefonen med genvägar, Tasker, widgets mm skulle sänka min produktivitet och skapa frustration
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du har skrivit Google Pixel 2 XL 2 gånger, antar att det ska vara Pixel 2 bara och Pixel 2 XL?
     
    Travolta gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag hade nog slagit till på HTC U11+, den har inga uppenbara svagheter

    Angående gränssnittet på Mate 10 Pro, har du testat EMUI 8? Jag tycker 5:an var ett rejält lyft mot 4:an som jag avskydde, kanske är 8:an ännu bättre.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 088
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Travolta@Travolta
    Jag är inget stort fan av Androidauthority men lite av en långtids upplevelse är ju intressant, särskilt med kameran.

    https://www.androidauthority.com/google-pixel-2-experience-813170/

    Jag har inget mer råd att ge dig än just Pixel 2 som jag går i väntans tider på, och av din post är det nog så att du har mycket högre eller annorlunda krav än vad jag har.
    Sedan får vi se hur nöjd eller missnöjd jag blir, man kan ju inte veta förrän efter ett tag anser jag.
    Dock skriver du Dealbreaker och i min värld betyder det att en produkt går helt bort och jag tror du menar just det så då är mitt "svar" meningslöst :)
     
    bernard gillar detta.
  9. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag har varit i samma sits men med en s7 edge.
    Gillade inte edgen på s7:an.
    Dock blev jag förvånad över hur mycket bättre de är upp s8:an.
    Ha till du hunnit vänja dig vid en del funktioner som Samsung pay som jag så är s8:an de enda valet.
    Kameran är riktigt bra på s8:an också.
    De som gjorde att jag fortsatte från s7 till s8 va kameran och de faktum att den har trådlös laddning. Ytterst få som har de och har man som jag ett par såna runt om i hemmet så är de svårt att bli av med det.
    Min fru har en s7 också så då kan vi ladda via två dessutom

    Du verkar inte vara nått fan av bezel:s så misstänker att en Sony t.ex. zx premium är ute ur bilden också?
     
  10. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    @flipp@flipp > Ja HTC:n ligger riktigt bra till, känns som en väldigt stabil telefon utan någon riktig svaghet.

    @Salvion@Salvion > Har nog varit lite snabb att avfärda den "lilla" Pixeln pga kanterna, ska nog ge den en ny chans. Verkar ju vara en komplett telefon förutom just screen/body ratio.

    @kupster@kupster > Intressant, vet att många gnällde på Edge i början men Samsung har tonat ned storleken på Edge-kanten vilket säkert gjort att det blir mindre feltryck.


    Ovanstående är bra alternativ, kanske kan också Pixel 2 XL bli aktuell igen, verkar som att ett av alla problem minskats då nya display-fixen gör färgerna en hel del bättre:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=zTJZx1IO2To
     
    bernard gillar detta.
  11. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Nya op5t kan vara nått?
     
  12. moelito

    moelito Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    ROM:
    stock
    Platta:
    Samsung A8
    Platta 2:
    Lenovo tab 10 Plus
    ROM:
    Lineage
    Samma sits här men kan välja vilken telefon jag vill ur Telenors utbud. Pixel 2 xl går ju tyvärr inte att beställa och jag känner att jag inte kan leva med ios (har provat förr) så la en beställning på en note 8 i onsdags..
     
  13. ekeblad86

    ekeblad86 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    80
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Telefon 2:
    Oneplus 5T
    Jag har svåra kval över att bestämma mig i år...
    Möjliga kandidater:
    Huawei Mate 10 pro
    HTC U11 plus
    Oneplus 5t

    Viktiga faktorer är batteritid, flyt, och kamera...
     
  14. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Köpte en OP5 i väntan på 2 XL. När det visade sig hur Pixeln var så blev jag enormt besviken. Fick sedan tag på en Note 8 till ett bra pris och tänkte sälja OP5:an men det är svårt. Båda är utmärkta telefoner men på helt olika sätt.

    Får hoppas på Pixel 3 XL nästa år. Tänk så bygger Samsung den och lånar ett par högtalare från HTC :teeth:
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har den lilla Pixel 2 och är mycket nöjd med telefonen så här långt. Utmärkt ljud, fantastisk kamera med en enastående detaljnivå och mörkerprestanda och mycket bra flyt. Minst tre år garanterade uppdateringar är också en trevlig bonus, speciellt för en så dyr pjäs.

    Jag hoppas att batcherna som kommer till Europa snart är bättre än de som sålts i USA. Butispremiär för Pixel XL i UK/DE är ~15/11.

    Om du köper telefonen hos exempelvis Clove UK har du 14 dagars ångerrätt på ett lite smidigare vis än via Google Store (du behöver skicka in telefonen till Borderlinx först, som sedan returnerar till Google UK/DE). Dubbelkolla bara med dem hur kinkiga de är vad gäller "öppen kartong". Alltså om du kan plocka ut telefonen, slå igång den för att undersöka skärmen, och sedan lämna tillbaka om du har otur.
     
    Last edited: 12 nov 2017
    Frisell, Salvion och Travolta gillar detta.