Ny telefon. 3 - 5k

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Bilbogaggins, 16 aug 2018.

  1. Bilbogaggins

    Bilbogaggins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2017
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    22
    Dags att byta ut min g4 men har svårt att bestämma för vilken så hade hoppats på lite input från forumet.

    Det här är telefonerna jag har kollat på:
    Asus 5 - (3990) - netonnet rea
    Asus 5z - (4990) - värt 1000 extra?
    LG G6 - (3490) Gillat mina tidigare LGs men tycker att g7 är allt för dyr.
    Oneplus 6 ~(5500 - slut i lager) - Lite dyrare än vad jag hade tänkt mig, men bara hört positivt om oneplus. 4000 hos halebop om jag binder nytt abonnemang, har dock lite funderingar på att byta till hallon (bra operatör?) då det är 100kr billigare / mån.

    Hade tänkt att köpa denna veckan då jag behöver för studierna så nya släpp kommande månanderna är inte intressant.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Undvik g6 är mitt råd och titta även på t.ex Nokia 7 plus samt Xiaomi Mi A2 som bägge modellerna kör android One för snabba uppdateringar och bra livslängd.
     
    Droid82 gillar detta.
  3. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Pixel eller Pixel XL? Bra kamera och bra uppdateringar.
     
    chraist och bernard gillar detta.
  4. Bilbogaggins

    Bilbogaggins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2017
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    22
    Tackar
    Ska kolla lite mer på Nokia 7 plus. Såg lockande ut.

    Glömde tillägga att 3.5mm är ett måste. Använder hörlurar hela tiden och gillar inte trådlösa, blir allt för många olika saker att hålla laddade.
     
  5. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Pixel 1 har ju 3,5mm.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, skippa LG G6. LG är dåliga på uppdateringarna, har lite segare UI än de andra och sedan är batteritiden sisådär. Personligen tycker jag att LG:s gränssnitt också är rätt fult.

    Jag skulle nog säga OnePlus 6 av lurarna i listan, alterantivt Asus 5Z (definitvt värt extra tusingen) - Telia bör ha OnePlus i lager. Anledningen till OnePlus 6 framför Pixel är att Pixel kommer ligga fast på Pie - inga fler större uppdateringar efter detta år och nästa år är sista året med säkerhetsuppdateringar.

    Vill du komma billigt undan faller min röst också på Nokia 7 Plus. Det är förmodligen en god idé att välja Nokia framför Moto om du pendlar mellan två lurar med likartade specar.

    Moto har börjat missköta sina uppdateringar, så jag ser ingen anledning att satsa på Moto framför Nokia som sköter sina uppdateringar exemplariskt. Pie kommer att komma till Nokia 7 Plus långt före Moto-lurarna då Nokia deltog i Pie-betan (de släppte Beta 4 häromdagen bara - så nästa är "final").

    Nokia 7 Plus är också garanterad 2 års "stora uppdateringar" då den ingår i Googles Android One-program.
     
    Last edited: 16 aug 2018
    Droid82 och chraist gillar detta.
  7. Bilbogaggins

    Bilbogaggins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2017
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    22
    Funderat lite på pixel xl men hur är den jämfört med nokia 7 plus eller asus 5?
    Det som gör att jag tvekar lite på den är de "gamla" tjocka kanterna. Storleksmässigt är den lika som asus 5 (75 * 153mm) med 6.2" jämfört med pixel xl (75 * 155mm) med 5.5" skärm.