Ny telefon ~3000kr

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Adyzz, 23 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej alla!

    Går i köptankar just nu, och har kollat runt en jäkla massa, men lyckas inte riktigt hitta något.

    Har kollat mest på dessa 4:
    ZTE Blade (!)
    Xperia Arc S
    Motorola RAZR
    Galaxy Nexus

    Anledningen av att jag ens tar med Blade är självklart att den är ca 2-3k billigare än de andra lurarna i listan, samt att den verkar ha en massa olika ROM's och bra community. MEN, sen kollade jag lite mer och såg att Gen3 lurarna (antar att det är dem som säljs nu) är operatörslåsta+funkar inte med de flesta ROM's. Operatörslås är inget jätteproblem efter som jag använder Comviq just nu iaf. Har dock inte förstått hur man ens ska få in en fungerande ROM i en gen3 Blade, någon som kan hjälpa mig med detta?

    Sen har vi Xperia Arc S, som jag har kollat på, inte riktigt lika mycket som de andra dock. Verkar vara en riktigt fin mobil, hyfsat stort community (?) och ICS finns både officiellt och till flera custom ROM's. Problemet med denna är att den ligger så otroligt nära i prisklass (låg iaf...) till RAZR.

    RAZR ser ut som en riktigt riktigt bra telefon med några problem (gul tint, spelar dock inte så stor roll för mig tror jag, kan byta tills jag får ett bra ex :P , samt andra småsaker med skärmen). Verkar finnas en hyfsad stor community till denna också, men framförallt riktigt bra hårdvara för priset (1.2ghz dualcore, 1gb ram, PowerVR SGX540 samt en 4,3" med 960x540 upplösning).
    Hade nog valt denna om det inte vore så att Netonnet (som sålde den för 2990:-) valt att sluta sälja telefonen :( Näst billigast är CDON (för 3590:-), och när vi kommit upp i den prisklassen så ligger Galaxy Nexus otroligt nära.

    Så, Galaxy Nexus då. Otroligt bra telefon, bra community, direkt från google. Enda problemet jag har här är att den ligger lite över min prisklass, skulle jag välja denna får jag vänta några månader tills jag får pengar från sommarjobbet :P


    Är öppen för alla förslag verkligen (inte bara dessa 4 telefoner), ledsen för wall-of-text!

    /Adyzz

    EDIT: Tänkte tillägga också att jag skulle föredra att ha stor skärm (4"+ iaf), hyfsad övrig hårdvara samt bra community runt telefonen med ROM's etc!
     
    Last edited: 23 maj 2012
  2. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Brukar hänga här och rekommendera Sony Xperia S till de som köper telefon utan abonnemang faktiskt. Så jag fortsätter på de spåret. Den snuddar över din prisklass när det kommer till en ny. Tittar du på hårdvaran som är det väldigt mycket mobil för pengarna. Höga upplösningen, högpixliga kameran (12mpx jämf med konkurrenterna med 8), snygg enligt mig, riktigt bra ljud. En ljud och bild-telefon helt enkelt vilket optimerar upplevelsen.

    Om du kan tänka dig köpa begagnad så kommer du ju till din prisklass, även lite under - beror lite på. Många här inne säljer den modellen faktiskt. Den behöver inte ens vara jättegammal heller när folk bestämmer sig för att sälja den. Miljövänligt och ekonomiskt. Dessutom kan du få veta om den drabbats av diverse fel som är vanligt förekommande på telefonen (Gula fläcken). Dock e de nåt som går på garanti så de e ju vackert.

    Sen de där med rom är utanför min kunskap. De får du rot(o)a i själv : ) - haha. Nej men, den tycker jag är mest prisvärd. Den telefonen har ju även fått högst betyg bland användarna på androidenheter.se så det säger väl ganska mycket. Detsamma gäller Nexus och Arc S.

    Edit: Tillägga vill jag ju att du borde ta dig din tid att smeka, skåda, lyssna på provexemplar i de användningsområden du tänkt dig. De e ju viktigt de :)

    Hoppas jag var till hjälp!
     
    Last edited: 23 maj 2012
  3. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hmm... verkar som en fin telefon, men ligger 1 prisklass över vad jag tänkt mig :ehm:
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Varför inte en begagnad Galaxy Nexus? Den går säkert att få för 2500-3000 kr. Tror det är den bästa affär du kan göra. Möjligen är en begagnad S2 ännu bättre.
     
  5. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Känner inte riktigt för att skaffa begagnat dock :(
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  7. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    men med begagnat behöver inte betyda att den e sliten. Du kan också jaga ostartade, oanvända (startad en gång) osv. De säljer telefonen väsentligt billigare och kommer till din prisklass trots att den i själva verket är 5 timmar gammal, på kvittot en vecka. De e ju ett fint sätt att spara tusenlapp på. : )
    Sony Ericsson Arc S verkar annars vara populär bland sina användare - vet ej i huvudet om det är kring 3000kr som ny. "Begagnat" är underskattat : )

    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
     
  8. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Arc S ligger på 2700.

    Angående begagnat igen, har inte haft några bra erfarenheter av det, så skippar det.

    Är mobilgiganten något att lita på?

    EDIT: Såg några kommentarer på prisjakt om mobilgiganten att folk hade problem med returer. Skulle normalt inte bry mig så mycket, men med tanke på att många RAZR's verkar ha problem med pixelfel/yellow tint mm så vet jag inte riktigt :(
     
    Last edited: 23 maj 2012
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Cyberphoto har den ju annars för 3290 kr. Jag tycker du letar efter problem som inte finns. Säkert en och annan som haft problem med mobilgiganten, precis som vissa har haft problem med cdon. Men de har ju båda ett högt snittbetyg (8). Förstår heller inte varför du inte kan köpa begagnat från en pålitlig säljare (ex. här på Swedroid). Det finns kort sagt flera bra lösningar för att hitta rätt telefon till ett bra pris.
     
    Last edited: 23 maj 2012
  10. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    RAZR är en sjukt bra mobil, min blev snodd men den månaden jag hade den så var jag otroligt nöjd!

    Batteriet slår alla smartphones förutom RAZR MAXX haha :)
     
  11. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Möjligt att jag letar efter problem som inte finns, vill bara vara säker på att det är en bra telefon jag köper.

    Antagligen skippar jag begagnat fortfarande, som jag skrev ovan har jag inte haft några bra erfarenheter av det överhuvudtaget. Kommer det upp något intressant tittar jag självklart på det dock.


    Låter bra! :) Måste bara fråga 1 sak, hade du gul-tint på din skärm?
     
  12. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Rekommenderar också RAZR, äger en själv. Batteritiden är superb och byggkvaliten är en av de bästa. Bara att invänta ICS för att göra den komplett (ICS är på väg, Q2)
     
  13. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är batteriet såpass bra även på "vanliga" RAZR? Hade hört att det var rätt dåligt jämfört med andra smartphones ute nu :o
     
  14. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    En hemlis...
    Batteritiden suger på alla smartphones : P
    Men jag såg ett coolt skal till samsung galaxy s2 som också var ett batterypack. De e va lite mer som dubbel batteritid. Hade det funnits till min telefon hade jag lätt skaffat det.

    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
     
  15. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jaja, är medveten om att batteritiden är rätt kass på alla smartphones :)

    Man kan skaffa ett 3300mha (?) batteri till RAZR också, med det så blir det exakt som en RAZR Maxx. Tror jag skippar det dock, är inget större bekymmer med batteritid.
     
  16. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Inget fel på min batteritid, fungerar klockrent!
     
  17. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hmm... såg precis att Cyberphoto sålde Xperia Arc S för 2390:- nu. Är RAZR värd ~800kr mer?
     
  18. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ja. Min kompis har Arc S och den är ganska mycket sämre än vad min RAZR var.
    Sen har RAZR mycket bättre kvalité, det enda Arc S har bättre är kameran, men RAZR slår den på alla punkter annars!

    Batteritiden är dålig kanske första veckan som de flesta mobilerna, sen klarar man sig lätt en dag med riktigt hård användning faktiskt, det gör jag dock tyvärr inte på min Xperia S så saknar faktiskt min RAZR en del haha :)
     
  19. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Alright, tackar för det :D

    Ska åka och kika och klämma på en RAZR idag om jag får tid!
     
  20. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Låter som en bra idé. Är toknöjd med min Razr som jag köpte häromdagen efter att ha klämt på 2 st Samsung Galaxy S2 som hade samma fel, brusande i bakgrunden när man ringde (vilket ledde till 2 vändor för att byta mobil tills jag tröttnade och plockade upp en Razr). :P
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.