Problem: Ny telefon, hittar inte enhet att återställa appar från

Diskussion i 'Allmänt' startad av drkrupp, 18 feb 2017.

  1. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Ny telefon (Op3T) och jag vill återställa mitt konto och alla appar från min gamla mobil (Nexus 5x).

    Jag har provat att kopiera data mellan gamla och nya genom Androids funktion att parkoppla dem för att hämta alla uppgifter.
    Jag har provat att bara logga in på googlekontot med nya mobilen.
    Oavsett vilket så hittar den bara en av mina enheter i listan över mobiler att återställa appar från. Var är mina andra (Andra nexusenheter, nån samsung osv), och framförallt min Nexus 5x som ligger igång precis bredvid?



    [​IMG]
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Var enheten befinner sig är väl ointressant. Det handlar väl om man haft iklickat att de ska säkerhetskopieras mot Google-kontot.
    Fast jag har ibland undrat detsamma, hur jag kan styra så den enhet jag vill hamnar på den här listan så jag hoppas nån kommer med n bra förklaring på "dummies-nivå" (behövs för mig alltså, säkert inte för TS ;) ).
     
  3. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Ja min 5x är inställd på att säkerhetskopieras och jag ser 80 appar på min Google Drive i Nexus 5x-mappen och jag ser enheten i Google Play på webben. Men OnePlus hittar bara min Nexus 5?
     
  4. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Tjejen fick aldrig upp den listan på sin nya telefon, tyckte det var jätte-konstigt. När den startat upp första gången laddades alla appar från senaste telefonen ner ändå.
    Det var dock inte en one+
     
    Last edited: 19 feb 2017
  5. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Vet inte om det hjälper men jag brukar få fram ett alternativ att lägga baksidorna emot varandra för att återställa från just den enheten. Du har inte fått det alternativet eller?
     
  6. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Jag har aldrig fått valet att välja att återställa från en enhet som fortfarande är aktiv utan måste i så fall alltid välja nfc överföringen. Valet på enhet dyker bara upp när enheten inte är aktiv. Ibland har det funkat att stänga av den aktiva och låta den vara avstängd en stund. Då dyker valet upp att återställa från den enheten.
     
    drkrupp och Asawi gillar detta.
  7. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Det var det första jag prvade och det fungerade, alltså de hittade varandra och googlekontot kopierades och jag blev inloggad på nya telefonen, men sen kom alternativet att återställa appar från valfri enhet och där fanns då bara Nexus 5an. Så jag nollställde luren och började om men denna gången valde jag att logga in utan hjälp från gamla telefonen och resultatet blev ändå samma.

    NFC-överföringen provade jag först och loggades in men kunde inte välja annat än Nexus5 att återställa från. Barnen använder Nexus 5an och den var igång (fast inloggad på en annan profil).

    Men då hade det kanske hjälpt att stänga av Nexus 5x innan jag loggade in på nya telefonen?! Intressant. Och för sent. Nu fick det bli den långa vägen - installera om alla appar från listan över alla genom tiderna installerade appar, samt logga in i dem igen en och en :(

    Alltid lär man sig nåt! :)
     
  8. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Uppdatering: efter lite efterforskning verkar det som att "tap & go" (lägga telefonernas baksidor mot varandra för att föra över googlekontot) inte är bakåtkompatibel. Min Nexus körde 7.1.2, op3t kör 7.0. Så det verkar förklara varför det inte förde över några data förutom själva googlekontot.

    Jag har hittat fler i googleforum som haft problem att hitta sina telefoner under listan att återställa från, men ingen lösning.
     
    Dadde gillar detta.