Ny telefon och problem med Onedrive

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av EmelieH, 15 jul 2024.

1. EmelieH

EmelieH Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Jag använder Onedrive för att molnlagra mina bilder och videos.
    Det har förut inte varit några problem.
    Men nu när jag bytte till en ny mobil (Samsung s24)
    Så blir alla videor som laddas upp till Onedrive förstörda. När jag tittar på filmerna i appen så är kvaliten förstörd.
    Om jag provar att igen ladda ner dom på min telefon så fungerar inte filen alls.

Gamla filmer som jag filmade med gamla telefonen som ligger på Onedrive är inte förstörda.

Jag har provat att filma i olika kvaliter på min mobil. Ultra HD och även sämsta kvaliten. Ingen skillnad. Alla filmer är i mp4.

Hjälp?

2. EmelieH

Mottagna gillanden:
    0
    Bild för att förtydliga

Bifogade filer:

3. EmelieH

Mottagna gillanden:
    0
    När jag laddar ner till mobil ser det ut såhär:

Bifogade filer:

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 916
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du spelar förmodligen in videon i HDR-format. Gå in in inställningarna på kameraappen och stäng av HDR, så kommer det se ut som vanligt igen.

Alternativt kan du använda en videospelare som kan visa HDR-video korrekt även när du spelar upp det i SDR-läge (stöd för tonemapping), tex VLC Official download of VLC media player, the best Open Source player - VideoLAN.

Fördelen med HDR-video är att du på skärmar som är HDR-kompatibla (tex din telefon) får en video med större dynamiskt omfång/större kontraster, så det beror lite på var du oftast spelar upp videon sedan etc.

Eller menar du att du får samma problem om du spelar upp videon från OneDrive på telefonen? Det kan ju vara så att OneDrive konverterar videon utan att ta hänsyn till att det är HDR-video, i vilket fall du behöver gå in i inställningarna på OneDrive och leta efter inställningen för att videofiler inte skall komprimeras utan skall laddas upp i originalkvalitet. Om videofilerna laddas upp i originalkvalitet bör de inte förändras på något vis, utan skall då fungera precis som när du spelar upp lokalt från telefonen.

En annan möjlighet är att OneDrive har en egen videospelare som inte är HDR-kompatibel, och att det är den du använder när du spelar upp videon direkt från OneDrive. Jag vet inte riktigt hur det fungerar i OneDrive. Då behöver du välja att du skall använda en annan videospelare för att det skall fungera, eller ladda hem filen från OneDrive till telefonen först, och sedan använda Samsungs videospelare (galleri) för att visa videon korrekt.

Last edited: 15 jul 2024
    fryguy och Aniquibobo gillar detta.
  5. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 105
    Operatör:
    Tele2/Vimla/Comviq/
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör: