Kan för övrigt informera om lite annat jag fann när jag bråkade med Kies.
* Drivarna för SGS verkar ligga i USB_Drivers/16_Shrewsbury (en liten stad i England?).
Det görs minst 1 st TCP/IP HTTP anrop mot diverse CDN nätverk varje gång man startar upp applikationen (kan dock ev bero på inställningarna för kontroll av uppdatering).
Det görs ett anrop varje gång du ansluter telefonen till Kies.
När du går in i inställningar och väljer fliken "Uppdatera" så görs det ett anrop (även om det står "Redan den senaste versionen." där). Om du byter till "Till webb" eller någon annan flik och byter tillbaks till "Uppdatera" så görs det ett nytt anrop. Du behöver alltså inte stänga ner Inställningar och starta upp den igen.
När du går in i "Widget" under inställningar så sker ett anrop första gången du gör det.
Alla dessa anrop sker oftast mot Korea Telecom och ett koreanskt CDNETWORKS. IP numrena varierar kraftigt, troligen någon lastbalanserare. Hela anropet inklusive ett svar sker oftast inom 10 sekunder, men ibland har den stannat på SYN/SENT mao bomstopp.
Att vissa får uppdatering och andra inte kan bero på att de måste förmedla ut filerna på så många CDNs, eller kanske bara gör det till vissa, vem vet. Därför kan det troligen fungera om du hamrar på "Uppdatera" knappen och till slut hamnar på en IP som blivit uppdaterad.
Kies är byggt (iaf delar av det) i WPF .NET Framework. Verkar använda vissa filer i .NET 4.0, men även delar från 2.0. Har du strul, se till att uppdatera till 4.0 om du bara har 3.5.
Allt detta har jag fått fram med Process Explorer.
Vill du känna dig som en hacker och kolla själv vilken IP Kies ansluter till gör såhär:
Ladda ner (googla) och kör Process Explorer.
Leta upp Kies.exe i listan, högerklicka och välj Properties.
Välj flik TCP/IP.
När Kies gör ett anrop så dyker det upp där. När "ESTABLISHED" blivit "CLOSE_WAIT" eller blivit röd så är anropet klart..
Edit: Har kollat lite på firmware uppdateringsprocessen (MSC.Thunder.FirmwareUpdate.exe) och den går till CDNETWORKS, fast i USA istället för Korea... Nåja...
Last edited: 30 sept 2010