ny uppdatering av Kies igen...

Diskussion i 'Galaxy S' startad av masze, 29 sept 2010.

1. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Nån som vet vad dessa uppdateringar gör, är det tro för att fixa till för dom som har anslutningsproblem i kies?

2. Lodur

Lodur Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har aldrig fått eländet att fungera förut, men döm min förvåning..!
    Kies talade om att den hade en uppdatering och .. - Tja eftersom det aldrig funkat förut kunde det inte skada. Versionen är 1.5.3.10093_80
    Efter 2 timmar fungerar allt. Jag kan t o m skicka filer via Kies. Det har bara gått via USB-koppling utan Kies.

3. Jakay

Jakay Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kul att du fått det att fungera. Min nedladdning stannar fortfarande då den ska börja extrahera filerna :(

4. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
  5. gimcor

gimcor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Asså, hon Sandra. Hon kan ju uppenbarligen inte sin skit... Hur i h- kan man säga att uppdateringen kommer att ske vid månadsskiftet när allt numera pekar på att det absolut inte kommer att göra det.

6. Limpa

Limpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

7. Jakay

Jakay Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Okej, NU har jag lyckats installera 1.5.3.10093_80 utan att den stannade på 50%. Så här gjorde jag... om någon fortfarande har problem.

Installerade 1.5.3.10093.31_1 (Hade 1.5.3.10093.31 sedan innan) enligt länken ovan, under "mjukvara".

Då KIES startade kom det ett meddelande (igen) om att det finns en uppdatering till KIES. Klickade uppdatera och då var filen något större än vad det varit vid tidigare försök (Tidigare 41 112, nu 41 2??).
    När allt laddats hem extraherades och installerades allt, precis som det ska! PUUUH.. Finally!

8. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Helloj... nu satt jag med 93_80 versionen här och fick inte telefonen att ansluta... och nu säger Kies återigen att den vill uppdatera... bara 585kb denna gång.... Återkommer om versionsnumret ändrats..

Edit: ok, det var tydligen uppdateringar av drivarna för telefonen som kom separat. Allt i USB Drivers biblioteket. Filernas tidsstämplar är dock från 2010-07-20 12:38... vet inte vad jag hade innan.

Last edited: 30 sept 2010
  9. Denoud

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Kan för övrigt informera om lite annat jag fann när jag bråkade med Kies.

* Drivarna för SGS verkar ligga i USB_Drivers/16_Shrewsbury (en liten stad i England?).

Det görs minst 1 st TCP/IP HTTP anrop mot diverse CDN nätverk varje gång man startar upp applikationen (kan dock ev bero på inställningarna för kontroll av uppdatering).

Det görs ett anrop varje gång du ansluter telefonen till Kies.

När du går in i inställningar och väljer fliken "Uppdatera" så görs det ett anrop (även om det står "Redan den senaste versionen." där). Om du byter till "Till webb" eller någon annan flik och byter tillbaks till "Uppdatera" så görs det ett nytt anrop. Du behöver alltså inte stänga ner Inställningar och starta upp den igen.

När du går in i "Widget" under inställningar så sker ett anrop första gången du gör det.

Alla dessa anrop sker oftast mot Korea Telecom och ett koreanskt CDNETWORKS. IP numrena varierar kraftigt, troligen någon lastbalanserare. Hela anropet inklusive ett svar sker oftast inom 10 sekunder, men ibland har den stannat på SYN/SENT mao bomstopp.

Att vissa får uppdatering och andra inte kan bero på att de måste förmedla ut filerna på så många CDNs, eller kanske bara gör det till vissa, vem vet. Därför kan det troligen fungera om du hamrar på "Uppdatera" knappen och till slut hamnar på en IP som blivit uppdaterad.

Kies är byggt (iaf delar av det) i WPF .NET Framework. Verkar använda vissa filer i .NET 4.0, men även delar från 2.0. Har du strul, se till att uppdatera till 4.0 om du bara har 3.5.

Allt detta har jag fått fram med Process Explorer.

Vill du känna dig som en hacker och kolla själv vilken IP Kies ansluter till gör såhär:
    Ladda ner (googla) och kör Process Explorer.
    Leta upp Kies.exe i listan, högerklicka och välj Properties.
    Välj flik TCP/IP.

När Kies gör ett anrop så dyker det upp där. När "ESTABLISHED" blivit "CLOSE_WAIT" eller blivit röd så är anropet klart..

Edit: Har kollat lite på firmware uppdateringsprocessen (MSC.Thunder.FirmwareUpdate.exe) och den går till CDNETWORKS, fast i USA istället för Korea... Nåja...

Last edited: 30 sept 2010
  10. coffe

coffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

CDNETWORKS är en CDN , som ska se till att de du försöker hämta finns på en server närmare dig.
    Vi anv dom på jobbet. så om inte samsung skickar väldigt dumma headers, detta bör snabba upp för oss att hämta ner filen.

/c

11. Denoud

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Sant, såvida det finns servrar närmare. Att vi svenskar skickas till Korea tyder på att de inte byggt ut i Europa än...

12. olofce

olofce Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Bor för tillfället i UK så och har inte tillgång till 3G eller wifi. Någon som vet om man på något sätt via datorn/kies kan få internet på sin telefon. Alltså dela datorns internetanslutning via telefonen.

Hade varit mycket uppskattat!

13. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Snälla någon, hjälp mig. Jag håller på att mista förståndet över det här programmet.

Jag har aldrig kunnat koppla upp min mobil med Kies. Utan fungerar hur bra som helst! Jag kör Windows 7 x64.

Jag har testat att:
    • Rensa registret
    • Installera om Kies i senaste version
    • Koppla ur mobilen
    • Byta USB-port
    • Köra drivrutinsåterställning
    • Starta Kies med mobilen ikopplad
    • Starta mobilen med Kies igång
    • Återställa factory defaults
    • Starta om datorn och börja om från början av listan

Ingenting har fungerar och symptomen är alltid de samma:
    Kies säger "Ansluter enhet" och enheten säger "Ansluter till Kies". Sedan säger Galaxyn att den är ansluten, men i Kies fortsätter "Ansluter enhet..." att rulla.
    Det händer inget, har testat att låta programmet köra i 20 minuter.

Min nuvarande firmware är JF3 och allt jag vill för stunden är att få den här jäkla skiten att fungera. Finns det något att testa som jag inte redan gjort?

14. Nickem4n

Nickem4n Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tekno....jag har haft dessa problem från och till. Verkar funka hyfsat nu iaf. Ser inget i din lista ang externt minne...har du ett sådant? Om du har det, ta bort det ur luren först. Det har spökat för mig förr iaf...tala gärna om ifall det hade någon effekt :)

15. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Tack för svar!

Stängde av mobilen, tog ur det externa minneskortet, startade om datorn, startade mobilen igen, startade Kies och lät allt ladda klart på både mobil och dator, kopplade in USB-kabeln..

Tyvärr fungerade det inte, samma symptom som innan. Det som är mest irriterande är att jag testade hos en kompis för två veckor sen och då gick det utan problem, med minneskortet i.

Vad återstår att testa egentligen, tända ett bål och offra en get till hedniska gudar? Detta känns ju supertöntigt..

16. GregerW

GregerW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

2010.10.06 - Ny Kies uppdatering 1.5.3.10093.81

17. ORCA

ORCA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p
    Telefon 2:
    Sony xperia ultra
    ROM:
    Scrubbers
    Platta:
    Samsung tab s8.4
    Min säger fortfarande att den har senaste fast det är .80

edit: uppdaterar kies nu..

Last edited: 6 okt 2010
  18. Tilde

Tilde Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Och nu rullar min uppdatering in.

EDIT: Klart :-)

Last edited: 6 okt 2010
  19. droidhenke

droidhenke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej

Kolla i denna tråden
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=16042

Här finns massa matnyttigt om du missat något.