Fråga: Ny uppdatering

Discussion in 'Galaxy S4 - Allmänt' started by PhR34k, May 10, 2013.

1. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Jag har bara avaktiverat det i Maps inställningar, inte under platsinställningar i telefonen. Stänger man av det under inställningar i telefonen stänger man ju av gps för alla appar, för mig som använder Waze är det inget bra.

Såg även i min Iphone efter att jag uppgraderat Maps i den att den då och då sökte plats genom att jag fick upp gps symbolen i Notifieringsfältet när jag då gick in i inställningar och integritetsskydd kunde jag där se att det var Google Maps som använde gps lite då och då. I iphonen kunde man lätt avaktivera gps för just Maps.

Skickat med Tapatalk

stayfrosty likes this.
  2. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Avinsatallera Maps uppdateringen (återgå till den versionen som kommer med luren) så slipper du bocka ur platsåtkomst och förlora funktioner etc. Nya maps är rätt kasst ändå.

Här är förresten en bra tråd med länkar till guider etc för att åtgärda google services. Jag installerade tex nya play store som sägs aka fixa "location bug".
    Länk finns i tråden nedan.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2262353

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Last edited: Jul 20, 2013
    Pryltokig, stayfrosty and dogen like this.
  3. Bopper

Bopper Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Så om man väljer att avinstallera Maps, så förlorar man det inte helt? Utan det finns en "grundversion" med i telefonen, som man alltid har kvar?

4. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Precis. Vill du inte ha den kan du avaktivera den, men den finns alltid i telefonen om du inte har root

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta

5. Bopper

MINA ENHETER

Ok, var mer orolig att Maps skulle avinstalleras fullt ut och att man skulle behöva leta rätt på en gammal version och installera, om man ville ha det kvar.

6. data

data Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det någon som har problem med närhetssensorn efter uppdateringen? Min har helt slutat fungera under telefonsamtal verkar det som. När jag tar luren mot huvudet så släcks skärmen...för att aldrig mer tändas hur många gånger jag än tar den upp och ner från huvudet. Känt problem med uppdateringen eller fysiskt fel i luren?

7. Galaxy

MINA ENHETER

Jag installerade Google Play 4.1.10 och har kvar senaste maps men Google Services dränerar inte batteriet som förut varken på Wifi eller 3G. Hoppas det håller i sig, så prova detsamma och se om det hjälper. Länk finns i mitt tidigare inlägg. Lycka till. :thumbup:

Pryltokig likes this.
  8. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade detta innan men det verkar ha försvunnet nu med den senaste uppdateringen. Är det ett hårdvarufel så kandu testa det genom att gå in i servicläget och se om ljus mätaren fungerar.

9. thiger

thiger Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick meddelande på mobilen att det fanns uppdatering via ota men när den söker efter uppdatering så hittar den inget.

10. Galaxy

MINA ENHETER

Prova uppdatera med Kies istället.

11. dogen

dogen Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ring *#0*#

Klicka på sensor. Rör handen framför sensorn och kolla vad den rör sig mellan för värden. Min låg konstant på 60 och gick till 255 då jag satte handen framför. Problemet var bara att den triggade runt 50. Blåste allt jag kunde i högtalargallret. Nu bottnar den på 32 och då funkar den som det ska igen. Kommer inte lägre än så än hur mycket jag pular. Skit in vid sensorn dvs. Lycka till.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

12. data

data Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Typiskt, jag FICK det nu med den senaste uppdateringen. Har givetvis återställt mobilen men det går fan inte bort. Sjukt irriterande!

13. Bopper

MINA ENHETER

Har du läst inlägget från dogen här ovan? Värt att prova annars.

14. data

data Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm...jag har ju grymt dålig kunskap om detta men Proximity Sensor ger ju lite olika värden men förmodar att det är ADC som är intressant? Min ligger konstant på ADC 46(46,46,47), Proximity ligger på 0.0. Rör jag handen en decimeter ifrån blir skärmen grön, proximity blir 1.0, luren vibrerar och beroende på hur nära jag rör handen drar den iväg så högt som 255. På S4an verkar det vara det lilla "ögat" precis till höger om högtalaren som är proximity sensorn. Men är det för högt och varför slutar inte mobilen vibrera och Proximity går tillbaka till 0.0? Innebär det att den hänger sig för mig?

15. Bopper

MINA ENHETER

Min ADC ligger på 4-5 utan nån hand över sensorn. När jag närmar handen ca 3 cm från sensorn är den uppe på 60 och skärmen blir grön och luren vibrerar. För man handen närmare ökar den till 255. Tar jag bort handen så slutar den vibrera och går tillbaks till 4-5.

När du tar bort handen och den ändå inte slutar vibrera, vad ligger ADC på då?

Har du provat att blåsa i högtalargallret som dogen skrev? (fråga mig inte varför detta skulle hjälpa)

16. marw77

MINA ENHETER

Fasen. jag trodde min var fixad men det är den inte.
    Min Proximity ligger på 1.0 hela tiden. Lyser jag på sensorena så går den ner till 0. ADC ligger som minst på 64. Ringer jag upp mobilen så kan jag styra hur den tänder skärmen med en stark ficklampa så det borde vara Proximity som styr och inte ADC:n.

Ringde Samsung och frågade. Fabriksåterställ mobilen var svaret. Skall fasen ladda ner filen och lägga in allt manuellt så det inte finns ett spår kvar av den mjukvaran som jag har i mobilen.

Återkommer hur det går under dagen eller morgondagen.

Uppdatering.

Gjort vad man skulle och det är fortfarande samma fel. Ringde Samsung igen och nu tror dom att det är något fel på sensorn. Lämna in den på service.
    Skall göra det när jag har vägarna förbi Gbg.

Last edited: Jul 22, 2013
  17. Bopper

MINA ENHETER

Det är nog en kombination, ADC ökar ju närmare du är sensorn och när ADC når 60 slår PROXIMITY om från 0.0 till 1.0. Så Proximity verkar vara nån slags flagga som indikerar när skärmen ska släckas, dvs. vid ca. ADC=60.

18. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag följde Galaxys råd och installerade senaste Google Play och mina batteriproblem är ett minne blott! :) Så ni som har problem med att Google Tjänster drar ut batteriet, ladda ner och installera senaste Google Play härifrån:

http://www.androidfilehost.com/?fid=22979706399752691

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Fr3dd and hdjb1 like this.
  19. marw77

MINA ENHETER

Proximityn styrs av ljuset. ADC mäter avståndet.
    Lyser man med en lampa på sensorerna så tänds skärmen när man pratar i den. Då kan man enkelt utesluta ADC sensorn för den ändrar sig inte när man lyser på den. inte min iallafall

20. marw77

MINA ENHETER

Börjar tro att de är skit på glaset på insidan.
    Så här ser mina ut.
    Kom inte ihåg om dom två till höger om sensorn var så grumliga när jag köpte den.
    [​IMG][/URL][/IMG]

utanför ämnet så jag har svarat samma sak i rätt tråd.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1358052#post1358052