Nya appen "CONVID Symptom Tracker".

Diskussion i 'Applikationer' startad av geobjork, 9 maj 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ser att coronavirus tråden är stängd, men det här inlägget är om appen, så jag hoppas det är ok.

    Jag installerade för några dagar sedan den nya Android appen från LUNDS UNIVERSITET, "CONVID Symptom Tracker", och tillåter mig att uppmana andra att göra det samma.
    Den här appen använder inte vara sig GPS eller Bluetooth, och det enda man behöver uppge i sin profil är åldersgrupp, geografisk område, e-mail address, och om man har gjord en test för Corona virus. Sen uppger man hur man känner sig varje dag vid att klicka ett av två alternativ, antingen "Jag känner mig lika frisk som vanligt", eller "Jag känner mig inte helt kry", det tar 30 sekunder. Ingen spåring eller övervakning.
    Vad jag förstår är att ifall man inte känner sig helt kry, så får man ett meddelande hur man skall gå till väga vidare.
    Detta är för att man vill skapa en översikt över vilka områden det finnes en potensiell risk för smitta.
    Ser i den dagliga information man får från LUNDS UNIVERSITET att det finns endel områden som inte har tillräckligt med användare för att få en användbar översikt.
    Personligen tycker jag det här är en positiv åtgärd värd att stödja i den kampen vi alla är med och kämpar nu för tiden.
     
    per79, bernard, msandstedt och 1 annan gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Den svenska versionen av appen lanserades och administreras av LUNDS UNIVERSITET.
    Här kan du läsa det mästa om den, samt om själva "COVID Symptom Study"-projektet i Sverige.

    COVID Symptom Study
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Kan du länka till den svenska appen som lanserades och administreras av LU?
     
  5. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Det är väl samma app, bara att dom bytte namn den 8 mai.
     
    geobjork gillar detta.
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Precis, som utvecklats av Zoe Global.
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag är lite osäker på vad det där har för betydelse...? Det som är viktig för svenska användare är väl vilken anknytning appen har till Sverige?
    Jag installerade den första dagen den var ute, då het den "CONVID Symtom Tracker". Sen bytte den namn i går, 2020-05-08, till "CONVID Symptom Study". När man skall installera det kommer den Svenska versionen automatisk upp med Svenska flaggan och det hela, så någon specifik länk kan jag inte producera. Vet ej om det är systemspråket i telefonen, svenska, eller svensk IP-address som avgör vilken version man får. När man skapar konto och öppnar appen ser man helt klart att det är den svenska versionen från LUNDS UNIVERSITET.

    Vad har det egentligen för betydelse så länge man får den svenska versionen som lanserades och administras av LUNDS UNIVERSITET? Eller är detta en "jag har rätt diskussion"? Då ger jag dig rätt, så är vi färdiga med den diskussion!


     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    För att du startar en tråd om en app som redan finns, som utvecklats av Zoe Global tillsammans med King's University London vilket tydligt framgår när du startar appen som LU nu också inlett samarbete med. Det är (iallafall för mig) viktigt med korrekt information.

    Bra trådstart och ämne, men undvik gärna att skriva felaktigheter.
    20200510_004417.jpg
     
    Last edited: 10 maj 2020
    jogge gillar detta.
  9. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det är givetvis oerhört viktigt med korrekt information om vem/vilka som ligger bakom en app för insamling av data. Speciellt angående covid 19 som bedragare har förstått är något man kan exploatera och lura folk med.
     
    katho och EricG gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det här munskyddet lär tydligen skydda mot all möjlig smittspridning, även nättroll vad jag förstår...

    Facemask Trump 2.jpg
     
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER