Problem: Nya Blåtands hörlurar tappar kontakten 30-50% av tiden

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av Salvion, 7 sept 2016.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

    Jag har en en Nexus 6P och gick härom dagen över från trådbundna in-ear lurar som funkat felfritt, nu byter jag som test för att slippa sladden och se OM dessa nya kan ersättas med Jaybird Freedom? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3739911&ref=192

    Efter en vecka är jag jäkligt irriterad då dom nya Blåtands lurarna för det blir konstant störningar/avbrott i lyssnandet, det låter som när man skall skämta med någon över telefon hur man uppfattar tal 1...3.......5........9.10.11....13.........19 om jag nu skall beskriva det, på min promenad hem ifrån jobbet idag så ansluter dom perfekt när jag startar dom, ljudet kommer direkt och lyssnar på en podcast i 4-5 min sedan första avbrotten på kanske 5 sekunder av störning och hack, sedan fungerar dom bra i 2 min sedan avbrott/störningar i totalt 10-15 sekunder osv...
    av en 25 min promenad är det 10 min avbrott/störningar ungefär.

    Jag har provat med fulladdat, halvladdat, 20% laddning kvar utan skillnad, provat med både Podd-app och Spotify med exakt samma resultat,
    Under stunder kan dom fungera i flera minuter utan problem.
    Jag har headsettet runt halsen och telefonen i yttrefickan på min feecejacka ungefär i midjehöjd.

    på jaybird sida står följande i mitt tycke sjuka kommentar http://www.jaybirdsport.com/faq/

    vad göra? får man acceptera detta?
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Prova att hålla mobilen riktigt nära den högra hörluren och gå en runda för att se om det är räckvidden som är problemet.
    Wifi kan också störa, om man går genom en stad finns det massor med wifi överallt, prova att stänga av wifi på mobilen för att se om det är det som bråkar.
     
    Salvion gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 702
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag upplever samma problem med ett par Philips SHQ7900 oavsett telefon, Z5 Compact, OnePlus 3, Galaxy S7 fungerar samtliga sisådär.

    Inomhus är det förstås inga problem alls, då signalen kan studsa runt precis som Jaybird skriver ovan. Utomhus sjunker räckvidden till mindre än 30 cm ibland beroende på störningar i området. Det verkar variera väldigt beroende på var jag rör mig, men också i vilken ficka jag har telefonen och om telefonen ligger upprätt eller inte.

    Det känns lite som att man går runt med en taskig FM-mottagare i en MP3-spelare anno ~2003 och försöker få in mottagning genom att hela tiden flytta position på den medan man är ute och rör på sig :)

    2 feet = 60 cm.

    Bluetooth är och har aldrig varit särskilt lämpat för ljud/headsets i utomhusmiljö. Egentligen är det inte så lämpat för inomhusbruk heller på grund av den höga komprimeringen/begränsade överföringshastigheten, dvs utöver räckvidden (apt-x gör det så klart något drägligare för speciellt "ove ear-lurar"...). Tror tyvärr det kommer fortsätta fungera dåligt för speciellt kompakta in-ear lurar fram till dess att Bluetooth 5.0 får premiär under nästa år. Beklämmande nog.

    Det varierar dock lite mellan olika headset också, vissa verkar ha lite kraftfullare mottagare än andra och det varierar också lite mellan olika telefoner. Just nexus 6P är tyvärr känd för att ha lite taskigare Bluetooth än motsvarande lurar.

    Hade nästan hellre sett att tillverkarna tog fram en egen standard för specifikt ljudöverföring som i alla fall garanterat fungerade inom ~2 meter utomhus. Även om man låst hörlurarna till ett specifikt märke, för som det fungerar idag är det fullständigt hopplöst. Man blir bara irriterad av att hela tiden behöva byta ficka, justera hur lurarna sitter och så vidare för att få hygglig mottagning.
     
    Last edited: 8 sept 2016
    Salvion gillar detta.
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det du berättar var helt nytt för mig och då jag inte ser någon anledning att inte tro på att du har god erfarenhet av det gör det ju saken nästan absurd (precis som du skriver)
    Jag har ett par in ear lurar med sladd (Supra Headphones Nitro) som är dom klart bästa jag haft på alla nivåer, MEN just sladden som hänger och slänger gör att jag ibland när man går och svänger med armarna fastnar och rycker ur sladden ur telefonen, eller i sämsta fall rycker ur hela telefonen ur fickan....för att inte tala om när man har ryggsäck som man tar av och på och trasslet som kan följa.

    Då blir det att försöka begära ett återköp för detta är ohållbart för mig, tack för informationen mycket uppskattat!
     
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag skall absolut testa dina förslag! tack!
     
  6. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har ett par Jaybird X2 som fungerat helt fläckfritt i drygt ett år med Nexus 6, Nexus 6P och Xiaomi mi5. Har oftast telefonen i vänster byxficka och mottagaren tror jag sitter i höger lur. Så det finns lurar som fungerar. Har väl haft tur med mina antar jag...
     
    RNB gillar detta.
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det där var också intressant, det var den modellen som fick mig intresserad av blåtand och se det som ett möjligt alternativ, köpte dom aldrig då dessa dök upp.
     
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Talade med Komplett.se idag och det var som att tala med en "kassörska" Mycket trevlig men hade ingen koll på det jag pratade om, jag läste innantill från FAQn och hon sa att jag fick returnera dom om jag ville, då sa jag att helst jag vilja att dom var trasiga och man bytte ut dom och att allt sedan var frid och fröjd då jag i övrigt är mycket nöjd efter en dryg vecka, men då sa hon att om dom byter dom och inte hittar ett fel kan jag få stå för kostnaden av felsökning....Ridå!

    Jag skall testa med Wifi och hålla dom nära varandra annars blir det tyvärr en retur och pengar tillbaka (i och för sig bra)
     
  9. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Jag har ett par Sol Republic Shadow Wireless, och även om musiken kan hacka till ibland när jag är utomhus med dem, är det inte i närheten av vad du beskriver. Om det går skulle jag med andra ord försöka byta dem till ett annat märke eller modell.
     
  10. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Har andvent AKG Y50 BT till iPhone SE som har funkat utan avbrott. Dock verkar lurarna inte klara av att vara parade till flera enhet. Dvs så att parandet inte behövs göra på nytt igen. Tex först till telefonen & sedan till datorn. Tur att det följde med en kabel. För ljudet blir bättre med kabel & DAC till telefonen. Kan vara blåtand som inte klarar HiFi
     
  11. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Uppdatering*

    Då har jag köpt en ny telefon men skriver här ändå så den som är intresserad vet hur det gick!

    Har nu en ny Google Pixel XL 128 gb och beslöt att inte skicka tillbaka lurarna då jag antog at det kanske var min tidigare Nexus 6P som hade en dålig blåtands sändare eller vad det heter och inte fel på hörlurarna.
    Testade också att fabriksåterställa min Nexus och det fungerade bra i en dag eller två men sedan hade jag samma problem som i första posten här.

    Idag i den helt nya Pixel installerade jag Jaybirds "Mysound" app och parade ihop lurarna, kände mig rätt säker på att NU skulle det funka!
    Slår på en ljudbok när jag går på promenad och det funkar, får ett telefonsamtal efter bara 3-4 min som jag svarar på.
    Detta samtalet varar under 10 min c.a och 75% av det låter det i mina öron som en Robot-röst jag lyssnar på, ibland mer ibland mindre till dess vi avslutar.
    Sätter på Spotify och ljudet bryter/klipper c.a 25% av den totala tiden på c.a 15 min lyssning.
    Jag ger nu upp!

    Har min telefon som alltid i bröstfickan på min skaljacka på vänster sida och headset runt huvudet, avståndet mellan telefon och lurar är kanske 20-30 cm.

    Slutsats är att dety inte är telefonerna som är problemet utan lurarna eller blåtand som teknik, åtminstone kan inte jag som ej är tekniker få det att fungera på ett acceptabelt sätt.

    Från Jaybirds FAQ sida:
    "
    THE SOUND CUTS IN AND OUT, DROPS OUT OR CUTS OUT INTERMITTENTLY. WHAT’S GOING ON?
    While the range of Bluetooth is 10 meters (33 feet), the optimal range for any Bluetooth stereo device is 2 feet from your music device, particularly outdoors when the signal cannot bounce off walls and ceilings. This rule applies to any brand of Bluetooth stereo device. For the Jaybird brand headset, the headset antenna is located in the right-side earpiece so make sure your device is above your elbow and on your right side for optimal connectivity while outdoors! This will help avoid signal dropouts.

    Jaybird recommends the use of armbands for your music device to keep the device and Bluetooth connectivity within optimal range during workouts."

    Som sagt i min värld är detta inte "rimligt och användbart"

    Försöker returnera dom nästa vecka till Komplett.se
     
  12. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Inga problem med mina Marshall Major II med Bluetooth (slå på texningen)



    Eller Onyx Studio

     
    Last edited: 3 dec 2016
  13. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag vet inte riktigt om du med det vill påpeka något eller få mig att förstå något?
    Men jag begriper inte vad jag skall göra för att få det att fungera, Thats it!

    Sedan är ju min slutsats att det är lurarna som är primär problemet inte telefonen och då du har ett annat märke...
     
  14. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Du har ju nu testat allt man kan och det är helt klart nåt fel på dina lurar, skicka tillbaka möget.
     
  15. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Uppdatering 999999* ;)

    Fick ett tips via meddelande ifrån en annan Swedroid lurker, ha sa "Har du testat att fabriksåterställa Headsetet?"

    Och det hade jag inte...:o
    Självklart kan man kanske tycka att göra det, men jag är inte vad vid andra headset/hörlurar än dom med sladd så tanken dök aldrig upp att det GICK att göra.

    Så nu är det gjort och efter 1,5 tim promenad (i samma kläder och telefonen i samma ficka) testade med 1 podcast och 30 min spotify.........Och inte ett enda avbrott :eek:

    Nu skall sägas att när jag Fabriksåterställde min Nexus så funkade allt i ett par dagar sedan återkom problemet, så jag "håller inte andan" utan avvaktar 1-2 veckor innan jag drar någon djupare slutsats.

    Tack alla för hjälpen! det blir nog flera uppdateringar..
     
    tpalsson och jogge gillar detta.
  16. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Funkar det fortfarande?

     
  17. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Precis som jag skrev att det blir fler uppdateringar, så Nej det fungerar inte...

    Återkommer Tors/Fred måste slagga nu.
     
  18. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Uppdatering*

    Jag har inte så mycket att säga mer än att hörlurarna började efter en dag att strula på samma sätt som jag skrivit ovan, då bestämde jag mig att nu får det vara nog, skall klaga hos Komplett.se och be om pengarna tillbaka då jag tycker jag gjort allt jag kan för att få dom att fungera (allt som är RIMLIGT)

    Men en kollega på jobbet sa att kolla om blåtandssignalen kanske krockar med andra enheter som ansluter....Det har jag inte ens reflekterat över.
    Har en Garmin Tactix Bravo klocka som är konstant ansluten, skall se OM jag kan ställa/korrigera något innan jag ger upp.
    Men har fullt upp med Jobb och Julbestyr just nu o_O