Nya modeller utan jätteskärmar

Diskussion i 'Allmänt' startad av Sveos, 4 aug 2012.

  1. Sveos

    Sveos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    iPad Air 3rd gen.
    Finns det inga nya Android-telefoner som har riktigt bra processorer och skärmar utan att för den skull behöva ha gigantisk skärm? Jag skulle gärna ha en telefon som är lika stor som min HTC Incredible (4"), men med samma prestanda som HTC One eller Samsung Galaxy SIII.

    Det kan ju inte vara så att de måste göra skärmen större bara för att de gör telefonen bättre.
     
  2. robin92

    robin92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2011
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Varflr behöver du så mycket processor till liten telefon?
     
  3. Sveos

    Sveos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    iPad Air 3rd gen.
    Varför skulle stora telefoner behöva bättre processorer?

    För att slippa hack och lagg? Räcker inte det?
     
  4. droidaren

    droidaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    du kommer inte ångra dig om du väljer en samsung s3,du tycker den ser klumpig ut men det är den inte,har du dessutom en flipcase/cover ,kan rekommendera krusell så blir det både snyggt och säkert.
    vill du ha en billigare så finns samsung s2,något mindre men en väldigt bra mobil.
     
  5. robin92

    robin92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2011
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Stor skärm med mycke upplösning kräver processor
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag är ute efter precis samma sak som TS.

    Det är inte vikten i första hand utan det faktum att en nalle med större skärm än ca 4" inte går att hantera vettigt med en hand. Sedan blir den också svår att ha i fickan.

    Har skapat en liknande tråd i denna avdelning. Skulle vilja se en riktigt vass LTE-mobil med ca 4". Någon som vet om det är någon sådan på ingång?
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Fast skillnaden är inte jättestor om vi inte pratar väldigt tung grafik. Du kan ju köra nästan hur stor skärm som helst på nästan hur dåligt grafikkort som helst på en PC.

    Samtidigt kan inte en slö dator hjälpas av att ha en liten lågupplöst skärm. Den blir slö likförbannat.
     
  8. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är mycket billigare att tillverka en stor telefon än en liten, då behöver dom inte kompromissa för att få plats med all elektronik.
    Det är därför alla nya high-end android-telefoner ligger på 4.5"+
     
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    De större och nyare skärmarna som ofta sitter i dem kostar mer dock. Att de flesta telefonerna är lite större nu har ju med att det är vad som efterfrågas i större utsträckning.
     
  10. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Konstigt inställning i så fall för snart finns det ju inga mobiler kvar utan bara klumpiga läsplattor. Börjar gå inflation i skärmstorlek tycker jag. Iallafall om man vill ha en telefon med det senaste i.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  11. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    skulle aldrig kunna ha en med mindre skärm än S3an.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  12. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Man vänjer sig väldigt fort och sedan vill man inte vara utan det. Det är lite som hur många avfärdarade en konstant internetuppkoppling på mobilen som onödig. När man väl testat undrar man hur man klarade sig innan.

    Folk som köper flaggskeppstelefonerna vill ha stor skärm. Eftersom den bästa hårdvaran sitter i flaggskeppen så blir det naturligt att det är svårare att hitta den senaste hårdvaran i mobiler med mindre skärmar.
     
  13. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Ska ta och svara på frågan :)
    Sony verkar ha två modeller på g som kan vara intressanta om det räcker med dual core krait CPU:er som i princip presterar i klass med One X och SGS3. Googla Xperia T (4.3 tum) och Xperia SX (3.7 tum)

    Nu kan jag gå offtopic: Anledningen till att skärmarna växer beror dels på att vi användare har svårt att gå ner i storlekar när vi väl vant oss vid en viss storlek/upplösning. Sedan tar allt kraftigare CPU:er och GPU:er mer plats på kretskorten och eftersom man inte vill tumma på tunnheten/batteriet så är det enklaste konstruktionsmässigt att smeta ut komponenterna över en större yta.
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Mer plats tar det nog inte. Kolla hur det ser ut i en pc t.ex. processorn är lika stor vare sig det är en hexa-core eller single core.

    Större batteri tar dock plats. Men att kompensera det med större skärm försämrar ju bara batteritiden.

    Nej det är frågan om att tillverkarna tror att folk vill ha större och större skärmar. Jag tror att vi börjar närma oss smärtgränsen nu. En S3 är nästan omöjlig att hantera med en hand.
     
  15. @claes

    @claes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller med. Det är nästan omöjligt att t ex först nudda telefonsymbolen nere till vänster och sedan knappsatssymbolen uppe till vänster utan att "skyffla" runt telefonen i handen.

    Och jag har stora labbar.

    Jag vill ha en modern Nexus One, liten, hållbar (metall) men extremt kraftfull.
     
  16. Tobias_W

    Tobias_W Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kan även tipsa om Huawei Ascend P1. Den är på 4,3" men ska vara en riktigt smidig telefon.
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Kollade på en Sony xperia acro (tror jag den hette) på Elgiganten, den var riktigt vettig storleksmässigt. Fast man vänjer sig ganska fort med storleken, jag var riktigt skeptisk till min Sgs3 innan jag beställde den men nu när man använt den ett tag är inte storleken något problem. Säger dock som jag sagt tidigare, nu får dom inte bli större :-)
    Har även en Desire S, upplever den som riktigt liten nu för tiden, det tyckte jag inte den var när jag skaffade den.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Håller med TS. Nu tackar jag iofs alla korkade tillverkare som bygger Android-telefoner eftersom jag fick köpt en WP-telefon men hade det funnits en BRA telefon med Android inuti, som är lika stor som min Lumia, hade jag nog aldrig gått ifrån Android som OS.

    Alla bättre telefoner har minst 4" skärm.

    Byggkvaliteten får gärna vara lik min Lumia. Inbyggt batteri, allt i ett stycke och inte knakande skarvar.
     
  19. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Nja någonstans går gränsen. Jag vill ha en typ flaggskeppstelefon men inte en skärmen som en tablet. Min Xperia S med 4.3 skärm tycker jag börjar bli stor. Jag har ändå rätt stora händer men tycker det närmare sig gränsen att behöva bägge händerna jämt. Den ska ju kunna rymmas i en ficka utan att kännas klumpig. Ju större och tunnare ju större risk att ha sönder den. Visst man vänjer sig men nånstans tar det stopp.

    Hoppas tillverkarna tar förnuftet till fånga och gör topptelefoner utan jätteskärmar i fortsättningen med.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  20. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag håller med helt. Jag har en Galaxy Nexus och är extremt nöjd med den men det skulle vara så smidigt att ha en liten Android (HTC Legend-size) som är high-end. Det finns tillfällen då man vill ha en mindre apparat med sig, inget fel med det.

    Det är samma med surfplattor. Jag tycker både 10" och 7" har sina användningsområden, beror lite på vad man ska göra med apparaten och om det passar i den miljö man är i.