Nya oöppnade mobiler på Tradera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Jakethesnake1, 3 maj 2021.

  1. Jakethesnake1

    Jakethesnake1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har en fundering kring detta. Man ser rätta ofta på Tradera att privatpersoner säljer sprillans nya oöppnade iphones, naturligtvis till ett lägre slutpris än ny i butik. Men varför? Så vitt jag vet kan man lämna tillbaka oöppnad telefon på de flesta butiker. Dessutom om man kollar personens Tradera-profil ser man att samma person säljer andra helt nya, eller har gjort..

    Hjälp mig att förstå! Är detta ärligt och säkert att köpa? Eller är det någon tilläggsförsäkring och säljaren anmäler den stulen senare!??

    Är i tankarna att köpa en ny iPhone, därav min undran. Jag får det inte att gå ihop, då fenomenet är så pass vanligt.
     
  2. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 087
    Mottagna gillanden:
    1 220
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kan tänka mig att många tar ut en ny telefon på sitt "abonnemang" när dom har någon kampanj etc. Säljer telefonen dyrare är vad dom ger på kampanjen och slutbetalar sen med några kronor över.

    Annars har jag inget bra svar!
     
    flipp och Mats Palmberg gillar detta.
  3. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Inte allt för ovanligt att folk tar ut en mobil med abonnemang och sedan kör vidare på sin gamla och säljer den nya. Har själv vänner som gjort så.
     
  4. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Tror att många behöver pengar snabbt och tar ut telefon med abonnemang som ett substitut till lån. Sen finns det ju förstås dom som har mindre ärliga intentioner med.
    Edit: Tre nästan identiska svar samtidigt :)
     
    ruf0ns gillar detta.
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 508
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Har du inte sätt på lyxfällan folk köper dom via abonnemang för sälja dom för få ut pengar klumpsummor för resa för :P
    Får du lätta nummer guldnummer så kan man ju sälja abonnemanget genom överlåtande för få numret.

    Men smartas är ju helt enkelt och handla allt kontant så slipper man massa avgifter och omkostnader :P