Nya regler för Vimla-tråden?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av svenix, 4 jun 2022.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag blev idag avstängd från att kunna skriva i Vimla-tråden. Detta meddelades mig endast genom denna notis:
    upload_2022-6-4_0-1-18.png

    Ska jag tro notisen så är skälet alltså att jag inte har något Vimla-abonnemang.
    Nu vet jag att det är många andra som inte heller har något Vimla-abonnemang men som inte blivit avstängda från att skriva i Vimla-tråden så jag känner mig lite orättvist behandlad.

    Har vi en ny regel att man måste ha ett Vimla-abonnemang för att få skriva i Vimla-tråden? Vem kontrollerar i så fall att alla har det och spärrar dem som inte har det? Kommer motsvarande villkor att gälla även för t.ex. Fello-tråden eller Hallon-tråden?
     
    stelin och katho gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Så man får endast skriva i trådar för produkter/tjänster man själv äger. Blir nog ett kul forum detta. Ska man skicka in kvitto/faktura till någon mod som verifierar att man faktiskt äger/använder en produkt/tjänst? Eller foto med sitt nick och datum tillsammans med kvitto/faktura?

    Hur har mod/admin verifierat att du inte har ett Vimla-abb?

    Själv har jag ett kvar så får fortsätta skriva i just den tråden då, men blir många trådar/forum man får hålla sig borta från annars. :D

    Bör väl gälla allt, hårdvara/mjukvara/tjänster.
     
    Last edited: 4 jun 2022
    stelin och svenix gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu tänker jag spekulera vilt:
    Jag gissar att detta har tillkommit då det just i vinna tråden finns personer som verkar se det som oerhört viktigt att klaga på Vimla. Åtminstone en person gör det väldigt ofta och med oerhört lite substans. Jag skulle kunna tänka mig att att det egentligen är den personen och kanske någon mer man är så att säga "ute efter". Då använder man argumentet "har inte vimla abonnemang". Jag tror att detta är en annan person än TS, men TS åker liksom med i samma veva.
    Men jag kan ha helt fel. Vore inte första gången. :D
     
    R3b0rn, Crown, Kristy och 1 annan gillar detta.
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det vore för övrigt en väldigt konstig regel att man är tvungen att ha abonnemang för att posta i operatörstrådar.
     
    Kristy, stelin, Nicole och 2 andra gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Eller vilken annan produkt/tjänst som helst. Men @R3b0rn@R3b0rn har säkert något hemligt sätt att verifiera vilka produkter/tjänster användare har. Så man bara kan skriva i trådar man har rätt till.
     
    stelin, svenix och Asawi gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bekymret var nog att det kom in ett antal rapporter om sidodiskussioner gissar jag. Reglerna har inte ändrats och frågan behöver således diskuteras i moderatorforumet. Uppdaterar förstås i tråden när detta är gjort (senast på måndag).

    Vimla-diskussionen kan kanske delas upp så att följande tråd handlar om Vimlas beslut/sätt att styra tjänsten och sin community på samt hur det kommuniceras etc.: Vimla - var slutar resan?

    Medan fokus i följande tråd kanske mer konkret kan komma att handla om tjänster/nyheter operatören erbjuder och förändringar kring dessa (?): [Vimla] Tråden om Vimla
     
    Last edited: 4 jun 2022
    stelin, Kristy och svenix gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Inte på något sätt som jag känner till.
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Detta låter mycket bra tycker jag! "Var slutar resan" (eller annan ny tråd) känns som en bra plats för den typen av diskussioner.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I praktiken tror jag det blir svårt att skilja på diskussionerna. Om Vimla förändrar någon av sina tjänster ligger det nära till hands att jämföra med hur tjänsten har fungerat tidigare samt vad Vimla sagt om tjänsten vid olika tillfällen. För mig är det naturliga kopplingar. Men tydligen finns det de som stör sig på den typen av resonemang.

    Nåväl, jag kan hålla inne med mina kommentarer som tydligen väcker ont blod hos vissa. Men jag tror att andra också kommer att göra de historiska kopplingarna kring Vimlas tjänster och sätt att agera.

    Så, i teorin bra med två olika trådar. I praktiken tror jag det kommer bli svårt att dra gränser för de olika resonemangen eftersom de ofta hör ihop. Ett visst mått av off-topic (ibland ganska mycket) förekommer ju också i de flesta andra trådar i forumet. Men det är naturligtvis upp till forumets moderatorer att avgöra vad som ska tillåtas.

    En annan sak om den avstängning som drabbat mig utan föregående varning. Jag tycker det vore rimligt att ha någon form av åtgärdstrappa ifall en medlem beter sig olämpligt. T.ex. att man först ger en varning, i andra läget en tillfällig avstängning och först i tredje hand en permanent avstängning. Nu drabbades jag direkt av en permanent(?) avstängning utan någon föregående varning eller annan information om att något ansågs vara fel. Det känns lite väl hårt att ta till permanent avstängning som första åtgärd.
     
    Hatsune Miku, stelin, bernard och 4 andra gillar detta.