Nyare guide för roota

Diskussion i 'Legend' startad av jebediah, 26 apr 2011.

  1. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har provat köra den ett 20-tal gånger utan framgång:(

    Finns det någon chans att börja om från början? Eller vad ska jag göra?
     
  2. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Kan skriva ihop lite snabbt hur jag gjorde, och det har funkat klockrent :) Har testat roota telefonen 4 ggr idag. Återkommer med en edit.

    Så här gjorde iaf jag och det funkar bra.
    Börja med att göra ett "goldcard" med detta program
    Sedan är det bara att följa denna video/guide.

    Om det är ett måste att man ska ha Sync 2.0.33 kan jag inte svara på. Men för mig gick det bra med nyaste Syncen på en Win7 maskin utan några extra inställningar med drivrutiner etc.
     
    Last edited: 29 apr 2011
  3. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag försöker rota så jag får in cyogenmod 7

    OCH jag hoppas bara behöva göra det en gång:)
     
  4. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Ska du ha customrom så är det bar att lägga .zip filen i rooten på ditt sd kort. När du har kört "step2-windows.bat” och kört wipe så är det bara att välja "Flash zip from sdcard" och välja zip filen.
     
  5. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    MEN jag lyckas ju inte köra "step2-windows.bat". Jag vet inte heller om "step1-" gick in ordentiligt.
     
  6. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag kör step1 så får jag

    info checking main version failed
     
  7. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jebediha:

    Kan du gå igenom vad du gör efter du gjort ett guldkort!
     
  8. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

  9. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör Win7

    Får inte HTC sync 2.0.33 att funka. (vad används HTC sync till i detta fall???)

    Verkar vara något problem med ADB. När jag kör adb i kommandotolken så får jag "adb server is out of date killing "

    Jag gör allt som står nedanför "Originally Posted by David Cogen"
     
  10. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    3.0.5517. alltså nyaste. Det där med ADB (Android SDK) hoppade jag över helt då det va mkt enklare att göra ett goldcard med programmet som jag länkade tidigare :)

    Skriver steg för steg hur jag gjorde.
    1. Fixa goldcard med denna
    2. Laddade hem och packade upp Legend Rooting Tools. Filen innehåller både rootedupdate.rar och testimage.rar för att kunna göra en lyckad rootning.
    3. Ladda hem custom rom och lägg .rar filen på ditt SD kort, direkt i rooten. Packa inte upp filen utan låt den vara som du ladda hem den.
    4. Stäng av telefonen. Håll ned "volym ner" och starta telefonen igen.
    5. Låt telefonen arbeta klart vilket kan ta 10 sek. Välj "Fastboot" med powerknappen och plugga in USB kabeln. Då ska texten ändras till Fastboot USB.
    6. Högerklicka på step1-windows och välj Kör som Administratör varpå en massa text kommer synas.
    7. När allt är klart vilken tar ca 1min så kommer du tillbaka till Fastboot USB. Använd volym ner och välj Hboot.
    8. Välj "Recovery" och vänta till den röda varningstriangeln kommer fram.
    9. Högerklicka och välj "Kör som administratör" på step2-windows. Samma sakn som step1 så kommer en massa text dyka fram. Funkar det inte så avsluta cmd rutan och kör igen. Funkar det så kommer du komma till "custom recovery screen." Välj wipe -> Wipe data/factory reset + dalvik cache.
    10. Backa tillbaka med hjälp av volym ner. Välj "Flash zip from sdcard" och markera din custom rom som du lagt på SD kortet.
     
  11. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Du kan inte hoppa över adb, det gäller inte bara goldcardet utan hela rootningen för att låsa upp admin behörighet för nödvändiga kommandon.

    EDIT:
    Efter snabbt googlat lite måste jag fråga, har du verkligen lyckats nedgradera din telefon med hjälp av ett goldcard sixten? Efter som folk som fått "info checking main version failed " har inte nedgraderat.
    Har du skrivit alla kommandon och uppdaterat LEGEIMG.zip? i bootloadern för att få 2.1?

    Det ser du i inställningar / om telefon. Det ska stå 2.1. Om så är fallet. Har du prövat att ta ur goldcardet och lägga in ditt vanliga sdkort före step1 & step2? Har läst folk har problem med det vissa gånger.
     
    Last edited: 30 apr 2011
  12. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har äntligen fått Cyoanogen 7 att funkar MEN nu får jag inte Market att funka

    Jag har laddat ner "gapps-gb-20110703-signed" och lyckas installera market (._vending.apk). Ikonen dyker upp men inget händer...

    HJÄLP
     
  13. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Hur gjorde du riktigt då? du ska ju flasha gapps-gb-20110703-signed.zip antingen i recovery eller genom clockworkmod från ditt sdkort. Inte lägga in enskild .apk fil
     
  14. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fattar inte riktigt hur jag ska flasha hela mappen, får inte det att funkar. Annars så gick jag in i utforskaren och letade reda på .apk filen.

    Hur ska jag göra för att flasha .zip i recovery? Jag hur jag sätter telefonen i recovery-mode och att jag har .zip på sdkort, däremot vet jag inte hur jag flashar. Vad skriver jag i adb?
     
  15. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

  16. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    om du kör genom datorn och vanliga bootloadern så öppna du ju recovery-windows filen så du får tillgång till den gröna recovery menyn. Där väljer du flash zip from sd. Exakt som som du gjorde med rootupdate.zip, du ska inte använda adb då.
     
    Last edited: 30 apr 2011
  17. sixten583

    sixten583 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade hittat en länk på Gapps där de ej var i .zip utan redan uppackade. Laddade ner en .zip-version och då funkade allt. Jag hade tillochmed gjort rätt hela tiden :)

    Tack alla för all hjälp
     
  18. DenSun

    DenSun Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova Launcer
    Övrigt:
    Chromecast 2 x2
    Har nu givit mig på detta igen efter att ha "vilat ut" från all ilska som jag byggde upp. Nu tror jag mig ha gjort rätt MEN efter step1-bat så kommer det upp en svart skärm med HTC på och så står den läääääänge.
    Är detta normalt?
     
  19. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Låter som problem med goldcard. Använde du goldcardtool och isf vilket cid kopiera du in i revskills.de du ska navända det understa som börjar med två nollor.

    Step-1.bat tog ca 2 minuter innan det var klart.

    Edit/ Du har väl formaterat sd-kortet till fat32? När jag formatera mitt i telefonen så blev det FAT16 och det funkar inte. Formatera i datorn så du är säker.
     
  20. DenSun

    DenSun Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova Launcer
    Övrigt:
    Chromecast 2 x2
    körde goldcardtool och fick fram CID. Gick in på sidan som man skulle genom programmet till revskills.de. Fick endast fram ett CID så jag vet inte vilket annat nummer jag skulle valt?
    Luren hittar LEGEIMG.zip och kör igenom det utan problem.Ska den filen raderas sen?
    Kör sedan step1.bat och detta står det i CMD. http://www.densun.se/step1.png

    //// LÖST PROBLEMET //// - Hade inte filen testimg.zip i mappen av nån anledning ?!

    /// Nytt problem - LÖST /// - Har inte lagt in rootupdate.zip innan wipe. Är det bara att stänga av luren och fixa in filen på SD-kortet? - Jag rör inte luren för ett svar finns :D Tack på förhand.

    Step2.bat trycker in rootupdate.zip själv om man läser vad som händer i CMD.
     
    Last edited: 14 maj 2011