Nybloggat: iPhone eller Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av norrlund, 5 aug 2009.

1. norrlund

norrlund Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena,

Har följt Swedroid ett par månader då jag, som säkert många andra, har funderingar över om jag ska satsa på en iPhone eller en Android-telefon. Har precis skrivit ihop ett blogginlägg om saken där jag jämför fördelar och nackdelar med de olika alternativen.

Tror det kan vara läsvärt. Sedan får man gärna lämna en kommentar och ge ytterligare tips till min research inför köpet. :)

http://norrlund.com/2009/08/04/iphone-eller-android-apple-eller-google/

Last edited: 6 dec 2009
  2. strife

strife Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

* GPS-möjligheter. GPS i mobilen är ju roligt och användbart, och den inbyggda kompassen i nya 3GS verkar onekligen trevlig. Å andra sidan inte omöjligt att detta kan dyka upp i kommande androidmodeller."

Det finns ju redan GPS och kompass i Magicen.

* Fysiska knappar eller inte…
    iPhone har som bekant bara en enda fysisk knapp medan Android har fem. Detta är naturligtvis en smaksak, behövs dom eller sitter dom bara i vägen?

Magic har 5, andra telefoner, tex Huaweis kommande har en.

*Öppenhet är Androids fördel, men kan också skapa osäkerhet.
    Med en helt frisläppt plattform kan vissa frågor bli svåra att besvara, t.ex: Om man köper en androidtelefon idag, kommer man då få den nya uppdateringen av operativsystemet?

Självklart, Android uppdateras kontinuerligt, det är bara att slänga in nya versioner när de kommer (Cupcake -> Eclair eller vad det nu kommer heta). Tillverkarnas egna UIs är väl en annan fråga, men det finns alltid någon som slänger upp dem på nätet också.

* Livslängd på produkten.

Det du nämner handlar ju enbart om mjukvaruuppdateringar, det har jag redan behandlat ovan. Om hårdvaran håller måttet återstår att se. Hittils har jag hört talas om fler trasiga iPhones än Magics iaf :)

* Apple App Store.

Google Market har existerat mycket kort tid i jämförelse och ökar stadigt. Borde nå 10000 apps relativt snart.

Som du ser har du inga fördelar med iPhone jämfört med Android listade :)

3. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Ser inte heller uppdateringar som ett problem direkt, även om t.ex. HTC/Samsung etc bestämmer sig för att inte ge ut fler uppgraderingar till en lur så är det ju (åtminstone inte i HTC-fallet) inte så svårt att få tag i roms att uppgradera telefonen med på annat håll. Går ju t.o.m. att få Hero på en gammal Dream t.ex.. Tycker definitivt detta är en styrka med Android och Android ger överhuvudtaget oändligt mycket större möjligheter att uppgradera och anpassa sin telefon precis efter tycke och smak än vad iPhone gör.

Fysiska knappar tycker jag är ett plus, jag skulle inte vilja vara utan dem på min Magic. Trackballen är också trevlig att ha emellanåt. Men att ha knappar för home, back, svara på samtal osv är imho mycket smidigare än att behöva använda touchscreen för precis allting.

Vad gäller batteritiden så tycker jag de flesta rapporter verkar tyda på att Magic ändå kan matcha eller överträffa iPhone när det gäller detta, trots att Magic kan köra flera program samtidigt etc. iPhone briljerar ju knappast med batteritiden direkt.

App Store har väl förstås en liten fördel i mängden apps idag, men Apples fåniga restriktioner gör ju ändå utbudet lite klent på sätt och vis när man inte får släppa alternativ till Apples egna apps etc. Android Market har därför potential att åka om i framtiden, när dessutom många fler androidlurar finns på marknaden lär Market växa enormt. Trots att Market är väldigt ungt finns dock redan nu ett i mitt tycke stort utbud av apps och det finns egentligen ingenting jag känt att jag behövt som jag inte hittat på Market.

4. Mulliy

Mulliy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Iphone har större skärm, det är en av de få fördelarna iphone har tycker jag. Har hört att det kostar 1000 kr att lämna in sin iphone för att byta batteri? det är ju helt sjukt bara det. Om det nu stämmer.

5. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ang. livslängden på produkten så tror jag inte det kommer att vara något direkt problem. Iaf inte när det gäller HTC's telefoner. Den dagen uppdateringar slutar komma till exempelvis Magic så är det ändå dags att byta ut den, iaf med dagens utveckling.

Men om man skulle ponera att hårdvaran håller mycket längre än så, så borde det ju gå att dra in vanilla rom

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Skärmen på iPhone är bättre än den på Dream/Magic/Hero på ett flertal punkter; Storleken, ljusstyrkan, färgdjupet och touchscreenkänsligheten utmed kanterna. Galaxyns AMOLED-skärm har förstås bättre färgåtergivning/lyster än både HTC-lurarna och iPhone, men även den är mindre än iPhones skärm. Hur det är med känsligheten utmed kanterna på skärmen på Galaxyn vet jag ej.

7. Hellberg

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Storleken på skärmen är väl en smaksak antar jag, själv prioriterar jag ändå att telefonen ska vara någorlunda smidig och jag tycker att iPhone är på tok för stor och Magic känns rätt lagom i storlek. :)

8. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det ena behöver inte nödvändigtvis ge det andra (med tanke på att det är extremt tjocka ramar på dagens telefoner), men visst, det är en smaksak.

Allt är egentligen en smaksak, om man skall hårddra det. Det finns säkert de som kan hävda att 65k färger enligt deras smak ser bättre ut än 16 mille färger också :)

9. azek

azek Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

En smaksak tycker jag också, det fina i det här faller är ju att mobilerna som räknas upp är alla rätt smaskiga. Jag är mer en "bära med mig mobilen" då jag inte använder den så ofta och då spelar storleken på mobilen större roll. Hade det fungerat att porta min Samsung F480 med Android hade jag gjort det direkt, den storleken är perfekt för mig.

10. Hellberg

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Ja, jag gillade förstås storleken på min SE w890, mycket smidig lur.. men jag kan ändå ta att Magic är lite större med tanke på allt den kan. Sen kan väl förstås inte en touchmobil göras alltför liten heller om den ska vara användbar, antar att många av den anledningen tycker att Magic är för liten/har för liten skärm etc. Jag har lyckligtvis (i det här fallet åtminstone) rätt små fingrar så för mig är det inget problem. :P