Nybörjare hjälp!

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av jedijens, 30 sept 2013.

  1. jedijens

    jedijens Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag och en polare har gett oss in på ett projekt vi kanske inte riktigt klarar av.
    Som gymnasiearbete har vi bestämt oss för att göra en Androidapp. Absolut inget avancerat. Men vi har kollat på massor av guider tidigare och ingenting verkar kunna hjälpa oss. Känns inte som det finns någon guide som behandlar en totalt nybörjare.

    Har ni några tips? Finns det någon guide där man faktiskt kan lära sig? Hur har alla ni utvecklare här lärt er?

    Jens
     
  2. GuiceU

    GuiceU Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Har ni kollat på Google egna guide till att börja utveckla för Android?

    Sen istället för Eclipse som dom säger rekommenderar jag starkt att använda Android Studio, bra mycket bättre. :)
     
  3. jedijens

    jedijens Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ja, vi har kollat in Googles egen guide, men det kändes som att de dök djupt väldigt snabbt och man tappade lätt bort sig efter ett tag. Vi har som sagt i princip ingen tidigare erfarenhet av programmering. Tycker det är väldigt märkligt att det inte finns någon enklare guide där man verkligen kan lära sig som nybörjare.

    Vi får kolla in Android Studio istället, kan man följa Googles egen guide ändå?
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det går att följa guiden ändå, men ni får hoppa över en del steg och allt ser annorlunda ut jämfört med de bilder ni ser i guiderna.
    Även om Android Studio nog kan vara smidigare på en del sätt så är det nog lättare att Googla och hitta hjälp och tips på hur ni ska göra om ni kör Eclipse med ADT-pluginen.

    Börja med guiderna och kör så långt det går. När ni stöter på problem så skriv här vad ni inte förstår eller lyckas med. Skriv även länk till den sidan i guiden som ni har problem med.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du frågar även hur andra har lärt sig. Det tar lång tid att bli en duktig programmerare. I början går det trögt och det mesta man gör blir väl så där bra...men genom att vara noggrann och läsa mycket och se hur andra gjort så blir det bättre och bättre.
    Det krävs 10000 timmar för att bli duktig på något.

    Mitt primära sätt att lära mig något nytt är att skaffa en bra bok. Plöja den från pärm till pärm. Därefter så börjar jag från början i boken igen och arbetar igenom alla övningsexempel. Den metoden fungerar för mig.


    Jag är civilingenjör inom dator- och mjukvarusystem. Har läst många programmeringskurser in Ada, Java, C#, PHP plus kurser inom utvecklingsmetodik, databaser m.m.

    Har efter högskoletiden arbetat med utveckling i C mot Palm OS, C# mot Windows Mobile, C++ och Java på klient- och serversidan, webbutveckling med PHP, startat 2 företag inom mjukvaruutveckling, tagit 3 javacertifieringar och läst mängder med böcker inom mjukvaruutveckling.

    Har även gått kursen Application development for Android på Mittuniversitetet. Har varit med på nybörjarworkshop på jobbet där vi arbetade oss igenom boken "Professional Android 2 Application Development" av Reto Meier och skrev små appar varje vecka.
    Utöver det så har jag lärt mig iOS-utveckling genom att först gå kursen Applikationsutveckling för iPhone på Umeå Universitet och sedan labbat hemma en del. Just nu jobbar jag 100% som iOS-utvecklare på ett startup och har Android-utveckling som hobby på fritiden i min enskilda firma. Snart så är iOS-appen klar och jag kan gå vidare till Android-appen.

    Det har tagit 13 år att komma till där jag är idag.
     
  6. Sourcetapper

    Sourcetapper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  7. Jexter

    Jexter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Att följa guider är lättare för vissa än det är för andra, det beror lite på hur din hjärna fungerar :P

    Jag var ursprungligen javaprogrammerare och lärde mig Android främst genom att titta på hur andra appar är skrivna. Nackdelen är att man lätt lär sig "fel" dvs folk skriver mycket dålig kod, och utan erfarenhet är det ibland svårt för dig att veta vad man ska ta efter och inte. Men det är absolut en bra genväg till de grundläggande bitarna som utgör en app och tänket runt det hela.

    Så ja det är mitt tips: kolla på befintlig kod